naar top
Menu
Logo Print

4 trends bij Food At Work Student Awards

Jongeren bedenken innovatieve producten en technische oplossingen
magazine

De eerste editie van het Food Forward event bracht eind april voedingsbedrijven en jongeren samen rond 4 cruciale trends en uitdagingen voor de voeding van de toekomst. Fevia maakte ook de winnaars bekend van de Food At Work Student Awards. Met deze wedstrijden kunnen jongeren zelf ervaren welke kansen er voor hen liggen binnen voedingsbedrijven, door een innovatief product uit te vinden of een technische oplossing uit te dokteren.

“Gezondheid en een evenwichtige voeding staan duidelijk hoog op de agenda van jongeren. We merken dit jaar een opvallende trend in de producten die jongeren ontwikkelden voor de Food At Work Student Awards: vaak proberen ze plantaardige producten – fruit, groenten, zeewier of noten - op een originele manier te verwerken in producten waar je die misschien niet verwacht. Denk bijvoorbeeld aan een bladerdeeg of macarons”, aldus Jan Vander Stichele, voorzitter van Fevia. “Daarnaast zien we ook de duurzaamheidstrend zich voortzetten. Circulair ondernemen is steeds meer de norm. Net als veel van onze bedrijven zoeken ook jongeren naar manieren om niets verloren te laten gaan. Ze verwerken bijvoorbeeld restproducten, die vroeger naar veevoeder gingen, nu in nieuwe producten die we binnenkort misschien in de winkel terugvinden.”

De eerste prijs voor de Food At Work Ecotrophelia Awards (voor studenten uit het hoger onderwijs) gaat naar een team van de KU Leuven (foto). Hun product StratiVeg is een bladerdeeg met 30% groenten, bevat minder vetten dan een traditioneel bladerdeeg en is een bron van vezels. De tweede plaats gaat naar een team van de UCLouvain voor Inca Spread: een smeerpasta gemaakt uit kruiden en zaden van Sacha inchi, een plant afkomstig uit Zuid-Amerika. Het is rijk aan omega-3 vetzuren en aan eiwitten.

De Food At Work Techno Awards waren toe aan hun tweede editie en werd gewonnen door een team van Via Tienen voor hun project bij Kim’s Chocolate. Het team ontwikkelde een prototype op maat: door middel van een optische sensor wordt de spuitmond van de sierlijntjes op pralines automatisch opnieuw gecentreerd naar de juiste positie. Dit vermindert de productuitval. De tweede prijs ging naar een team van Emmaüs in Aalter voor hun project bij sauzenproducent Delino. Ze ontwikkelden een flessenklem en druppelgoot, waardoor flessen niet meer omvallen en er geen sauzen op de buitenkant van de flessen terechtkomen.

Het Food Forward event bracht ruim 200 deelnemers met vertegenwoordigers van meer dan 40 voedingsbedrijven samen met 33 jongerenteams rond de uitdagingen voor de voeding van morgen. Experts van de innovatiepolen Flanders’ FOOD en Wagralim schetsten 4 grote trends waarop voedingsbedrijven actief werken en die vaak ook terugkomen in de producten die de deelnemers van de Food At Work Student Awards dit jaar ontwikkelden: meer plantaardige voeding, nevenstromen valoriseren, voeding op maat van doelgroepen ontwikkelen en de digitalisering van het productieproces.

FEVIA

FEVIA

+3225501740
+3225501759