naar top
Menu
Logo Print

ZOVEEL MEER DAN EEN LEVERANCIER VAN BLOEM

Totaalpakket aan ondersteuning en service sterktes van familiebedrijf

DOSSCHE MILLS

Dossche Mills staat er sterker dan ooit voor. Dankzij de integratie van Meneba Taelman is er nog meer expertise en kunde gebundeld waar ook de ambachtelijke bakker mee de voordelen van plukt. Operations Directors Joost Debels en Gerard Verkerke spraken vol passie en overtuiging over hoe ze de bakkers de juiste handvatten willen bieden om zo hun bestaansrecht te garanderen. Woorden zoals expertise, kwaliteit en ondersteuning op maat zijn key in de bedrijfsvisie van Dossche Mills. Bovendien zorgt de verregaande digitalisering voor een errorproof productieproces en een verregaande transparantie.

Familiale waarden centraal in bedrijfsvoering

Opgericht in 1875 is het familiebedrijf na vier generaties intussen uitgegroeid tot een van de grootste maalderijen van Europa. Ondanks de indrukwekkende expansie staan de familiale waarden nog steeds centraal in de bedrijfsvisie van Dossche Mills. De eerste en belangrijkste waarde is respect. De kracht van de maalderij is dat iedereen streeft naar een zelfde doel. Verder wordt de ondernemingszin bij iedereen van Dossche Mills aangemoedigd en zo naar waarde geschat.

“Met resultaat want hierdoor kunnen we met trots meedelen dat we met een enorm loyale equipe medewerkers zitten”, verklaart Joost Debels, operations director bij Dossche Mills. Vervolgens streeft men er elke dag naar om een integer bedrijf te zijn en te blijven. De kwaliteit van alle producten wordt te allen tijde in het oog gehouden en verbeterd. “Wij willen een bedrijf zijn waarvan men zegt, als je het daar koopt, dan zal het meer dan in orde zijn”, aldus Gerard Verkerke, operations director bij Dossche Mills. Teamwork is de laatste, maar zeker niet de minst belangrijke waarde.

Bij de maalderij heerst er geen top-down­mentaliteit. Joost Debels: “Bij Dossche Mills werken we voortdurend samen met alle afdelingen en dat is net ook een van onze sterktes. We zijn een zeer vlakke organisatie waar elk idee gehoord wordt. Ondanks dat we een groot bedrijf zijn, hebben we toch voldoende slagkracht en wendbaarheid.”

Ook extern

Maar de familiale waarden worden niet alleen aan elke medewerker meegegeven, ook naar de buitenwereld toe zijn deze waarden een belangrijke boodschap.

Gerard Verkerke: “We vinden het minstens even belangrijk dat die waarden bij onze klanten terechtkomen en deze herkennen in onze bedrijfsvoering. Maar je mag als bedrijf er nooit van uitgaan dat men deze zomaar weet. Het is aan ons om elke dag keihard aan die boodschap te werken.”

Joost Debels: “Zeker weten, het is vandaag de dag uitdagender dan ooit om aan de top te blijven staan en performant te zijn. De hedendaagse klant verwacht veel meer en terecht want de consument van vandaag doet dat ook. Die is niet meer tevreden met drie soorten brood, hij heeft graag keuze. Het is dan aan ons om de bakker een hand te reiken en een mooi assortiment aan kwalitatieve producten aan te bieden waaruit hij kan kiezen. Zeker als we kijken naar de evolutie van de bakkerijsector waarin bakkerijen steeds meer belevingswinkels zullen worden.”

Expertise

Met meer dan 140 jaar ervaring kan de maalderij zeker spreken dat ze over de nodige expertise beschikt. Al wordt hier ook dagelijks hard aan gewerkt om deze te behouden en te optimaliseren. Expertise begint met te weten wat je klanten willen. “Hier speelt ons salesteam een cruciale rol in want zij zijn het luisterend oor voor onze klanten. We moeten daarom niet elke keer het warm water opnieuw willen uitvinden maar er moet wel voldoende vernieuwing zijn in ons aanbod. “

Gerard
Gerard Verkerke: "Met de Academy willen we ervoor zorgen dat de bakker de nodige tools en expertise krijgt zodat hij zijn bestaansrecht behoudt”

Joost Debels: “Die expertise kunnen we alleen maar garanderen door te werken met vakmensen in alle afdelingen. In onze proefbakkerijen werkt een groot team voedingstechnologen, bakkers en ingenieurs. Zo rijmen we wetenschap en passie voor voeding mooi met elkaar.”

DOSSCHE MILLS Academy

Als toonaangevend bedrijf in de bakkerijbranche is het van het cruciaal belang om niet alleen op de hoogte te blijven van trends en nieuwe technieken, maar om deze ook te verspreiden naar de bakker zelf. In de Dossche Mills Academy kan de bakker op­leidingen en workshops volgen en beroep doen op baktechnisch advies en product­ontwikkeling. Bovendien zijn er ook opleidingen beschikbaar voor het winkelpersoneel. Hiermee biedt het bedrijf een 360-gradenbenadering voor elke bakker. Via de online­receptenbank kunnen de klanten ook inspirerende creaties terugvinden.Joost Debels: “Stoppen we daarmee de afkalving van de sector? Helemaal niet, maar onze support helpt echt wel. We vinden het zo belangrijk dat de ambachtelijke bakker blijft bestaan. Als wij ervoor kunnen zorgen dat hij zijn kwaliteit kan verbeteren, geeft hem dat bestaansrecht.”

Ondersteuning op maat

Gerard Verkerke: “Expertise betekent ook dat we onze klanten de nodige handvatten willen bieden waaraan ze zich kunnen vasthouden en ondersteuning bieden waar nodig. Naast de Academy, wordt er ook enorm veel beroep gedaan op het advies van onze proefbakkers. Zo kunnen ze een-op-een de bakker helpen of adviseren bij een bepaalde vraag. Niet alleen de proefbakkers, maar ook ons salesteam werkt bovendien vanuit die persoonlijke aanpak.”

Kwaliteitsgarantie

Dankzij een doorgedreven kwaliteitsbeleid is de maalderij in staat de kwaliteit én voedselveiligheid van alle producten te garanderen op elk moment. Het kwaliteitssysteem beantwoordt aan verschillende zeer veeleisende normen. Denk maar aan BRC Global Food Standards, HACCP, RSPO en FCA. “Met Dossche Mills willen we ons echt in de markt zetten en een klantgericht performant bedrijf blijven. Dan moet je ook los van het wetgevend kader streven om het beter te doen dan de richtlijnen”, aldus Joost Debels.

Gerard Verkerke: “Ik durf dan ook zeker te stellen dat we daar ook een zeer sterke positie hebben. Er zijn maar weinig bedrijven die dergelijke energie stoppen in het onderzoeken en controleren van een enorme hoeveelheid soorten tarwerassen.”

Digitalisering voor verregaande kwaliteitsbewaking

Joost Debels: “Ook de digitalisering is de laatste jaren een nog belangrijker aspect geworden bij Dossche Mills. We leven in een maatschappij die zo snel evolueert en als bedrijf moeten we mee. We hebben een verregaande modernisering en digitalisering in de fabriek in Antwerpen gerealiseerd. Ook de job on the floor wordt steeds meer computergestuurd. Hierdoor krijgt de arbeider een fysiek minder zware job maar bestaat zijn taak erin een verregaande kwaliteits­bewaking te voltooien. Ook het volledige logistieke aspect van graan tot meel en het transport ervan is volledig gedigitaliseerd. Hierdoor bieden we een grote transparantie en kwaliteitsgarantie en streven we ernaar om volledig error proof te werken. Verder zijn we volop bezig met het digitaliseren en automatiseren. van het admi­nis­tratieve luik. Want als alles geautomatiseerd is, is het risico op fouten een pak kleiner.”

joost
Joost Debels: "“We werken voortdurend samen met alle afdelingen en dat is net ook een van onze sterktes. Elk idee wordt gehoord“

Zelfde bedrijfsvoering, nieuwe technologieën

Gerard Verkerke: “De site in Antwerpen verschilt puur qua bedrijfsvoering weinig met die van in Deinze (cf. deze is gesloten in 2019), alleen is de site in Antwerpen veel moderner. Sinds 2011 zijn we daar aan de slag om een site te creëren die mee is met zijn tijd. Elke stap van het productieproces heeft een modernisering en automatisering doorstaan, opnieuw om te streven naar een volledig error-proofsysteem. Bovendien vind je die hele automatisering terug in de receptuuropbouw en de productie. Alles wordt zo nauw op de voet gevolgd en gecontroleerd. Als er iets fout zou lopen, wordt de hele lijn stopgezet.

Grote zekerheid

Niet alleen bewaak je hiermee de kwaliteit van de productie, maar bieden we ook een grote zekerheid en garantie aan onze klanten. De vergelijking van de twee fabrieken kan je eigenlijk goed vergelijken met een auto van 30 jaar geleden en een nieuwe wagen. Beide wagens hebben een stuur en vier wielen waardoor je ermee kan rijden. De manier waarop is echter enorm veranderd. Nu zijn er veel meer snufjes bijgekomen, vaak om ook die extra veiligheid te bieden.”

Evaluatie

Ongeveer een jaar na de integratie van Meneba Taelman is het tijd voor een eerste evaluatie.

Joost Debels: “We zitten nu middenin het proces waarin we de portfolio’s met alle referenties samenvoegen en er de sterkste producten uithalen om een finaal sterk portfolio te verkrijgen. Een intensief proces maar een integratie heeft natuurlijk als voordeel dat je kan genieten van elkaars kunde en netwerk. Bovendien doet de bakker er ook alleen maar voordeel mee want hij kan genieten van nog meer kennis en ondersteuning van extra proefbakkers. En dat is net ons doel voor de toekomst.”

Gerard Verkerke: “Ik moet zeggen dat deze integratie een echt voorbeeld is. Alles is heel vlot verlopen over alle afdelingen heen. Sommige zaken hebben uiteraard tijd nodig, maar ook hier komen die basiswaarden erg goed van pas, zeker die van teamwork.”

DOSSCHE MILLS & BAKERY

DOSSCHE MILLS & BAKERY

CLEMENCE DOSSCHESTRAAT 1
9800 DEINZE
+3293814444
+3293814445