naar top
Menu
Logo Print
13/03/2019 - MARIE VERHULST

LUISTEREN NAAR KLANTEN IS GEHEIM VAN SUCCES KUSTBAKKERIJEN DIEMAS

Ambacht en kwaliteit staan centraal

Paul Declercq

Paul Declercq, zaakvoerder van Diemas is op toevallige wijze in de bakkersstiel terechtgekomen. De familie van zijn vrouw stampte 50 jaar geleden Diemas uit de grond en heeft tot op vandaag maar liefst elf vestigingen aan de westkust. Het geheim van Diemas? “Hard werken en goed luisteren naar de klanten”, aldus Paul. Ook na deze tweede generatie is er een toekomst voor Diemas verzekerd dankzij Pauls kinderen. Over de toekomstplannen kon hij alvast nog niet veel kwijt. Maar over de toekomst van de ambachtelijke bakker is hij zeer zelfverzekerd: “De ambachtelijke bakkerij zal nooit verdwijnen.”

De ambachtelijke bakker

Van Melsele naar de kust

“In 1968 is het verhaal van Diemas begonnen. Mijn schoonouders hadden een bakkerij in Melsele. Maar na acht jaar besloten ze de Oost-Vlaamse stad in te ruilen voor de kust. Toen hebben ze een bakkerij in Sint-Idesbald overgenomen die ze later aan hun oudste zoon overgelaten hadden om vervolgens een nieuwe bakkerij te openen in Koksijde-dorp. Zo is de bal aan het rollen gegaan, want telkens als ze een nieuwe bakkerij openden, lieten ze het over aan een van hun kinderen, om dan een nieuwe vestiging te openen. In 1991 hebben ze de vestiging in Nieuwpoort gebouwd en twee jaar later overgelaten aan hun dochter, mijn vrouw en mezelf. Ik heb zelf geen bakkersopleiding genoten, maar ik heb wel de knepen van het vak geleerd van mijn schoonvader.”

11 filialen

“Nu zitten we aan elf filialen aan de westkust. De (voorlopig) laatste bakkerij hebben we vorige zomer in De Panne geopend. Hoewel er veel vraag is om ook aan de oostkust Diemas-winkels te openen, is dat voor ons niet haalbaar logistiek gezien. Wij bakken ‘s mor­gens onze pistolets zo laat mogelijk en vertrekken dan naar de winkels. Als we dan nog bijvoorbeeld naar Knokke moeten rijden, dan zijn we te lang onderweg en heeft dat een negatieve invloed op de producten. Daarnaast doen we ook openbare markten.”

Geen franchise

“Elke Diemas wordt door ons geleid. We werken niet met een franchiseformule omdat we zelf graag de controle over alles willen houden. Wanneer we een nieuw filiaal willen openen, zoeken we eerst een geschikte locatie. Eens we die gevonden hebben, gaan we op zoek naar gepassioneerde mensen die in de winkel willen werken. Zij hoeven geen bakkerachtergrond te hebben, maar ze moeten wel een commerciële feeling hebben en vlot in de omgang zijn.”

Vraagtekens bij dagbakker

“Wij bakken nog steevast ‘s nachts om dan ‘s morgens en tijdens de dag de winkels te kunnen beleveren vanuit ons atelier in Nieuwpoort. Zo kunnen we garanderen dat er elke dag verse producten in de winkels liggen en de winkel nooit leeg zal zijn. Zo hebben de mensen die later op de dag hun brood willen kopen, ook nog voldoende keuze. Een lege Diemas winkel zal je zelden zien. We werken echter niet met vaste levertijdstippen. Die hangen eerder af van de verkoop in de winkels. We hebben daar genoeg ervaring in, waardoor we heel kort op de bal kunnen spelen. Steeds meer bakkers evolueren naar het dagbakken, maar daar staan wij momenteel nog niet erg positief tegenover. Voor mij is er toch nog altijd een kwaliteitsverlies. Ik heb nog geen voorbeelden gezien en geproefd waarvan ik echt overtuigd ben. En aangezien kwaliteit de enige manier is om tegenwoordig mee te overleven, wil ik daar geen risico’s in nemen."

diemas

Ambacht & kwaliteit staan centraal 

"De belangrijkste kernwaarden van Diemas zijn vanaf dag één altijd kwaliteit en ambacht geweest. Tot op vandaag is dat nog steeds niet gewijzigd. We kunnen al jaren die kwaliteit garanderen doordat we werken met kwaliteitsingrediënten. Hoewel we elf vestigingen hebben, zien we onszelf helemaal niet als een mini-industriële bakker. Er wordt wel degelijk nog veel handwerk gedaan in het productieproces. Helaas wordt het woord ambacht vaak misbruikt. Wij zijn daar heel transparant in. De klanten mogen gerust eens komen kijken hoe we werken. Maar hij ziet wel steeds meer het verschil, hoor.”

Aanbod 

"Bij Diemas hebben we geen heel uitgebreid aanbod. Wij geloven dat je beter een beperkter en zeer kwalitatief gamma kan aanbieden dan een te groot aanbod dat de consument alleen maar keuzestress geeft. Wij zijn gespecialiseerd in boerenbrood.”

Brood is gezond ”

Op onze site besteden we ook aandacht aan het gezondheidsverhaal van brood. Iets wat al enkele jaren zeer actueel is. We lezen voortdurend dat brood ongezond is en een dikmaker is, en de consument is daar wel gevoelig voor. Maar je moet de klanten er zich bewust van maken dat alles afhangt van de kwaliteit van brood. Ik heb niet meer het gevoel dat ik dat constant moet verkondigen, maar ik heb wel gemerkt hoe beïnvloedbaar de mensen zijn door de media. Er wordt een idee geplant in hun hoofd zonder dat ze er zich meer vragen bij stellen. In de tijd dat Sonja Kimpen zei dat je een Synergiebrood moest eten, wou iedereen opeens dat brood kopen.” luister naar je klant “Het geheim achter het succesverhaal van Diemas is voornamelijk hard werken en luisteren naar de klanten. Vooral dat laatste is zo belangrijk en iets wat te weinig bakkers durven te doen. Het heeft weinig nut om te experimenteren met allerlei producten als de klanten het niet willen. Wij hebben vanaf dag één altijd geluisterd naar wat onze klanten willen en we hebben daar ons aanbod op afgestemd.”

diemasdiemas

Frisse ideeën

“De grootste uitdaging aan het beroep zijn de opofferingen die je moet maken in je sociale leven. Daarnaast is het ook niet altijd evident om jezelf te kunnen blijven heruitvinden. Gelukkige zitten mijn kinderen ook mee in de zaak en helpen zij me enorm om mee te zijn met de trends en komen ze regelmatig af met frisse ideeën. Jonge mensen zijn wel cruciaal in je bedrijf. Zo weet je echt wat er speelt op de markt. Het leukste aan het beroep is dat het nooit saai is en dat je iets kan maken waar mensen gelukkig van worden.”

100% Toekomst voor ambachtelijke bakkerijen

“Ik geloof heel sterk dat er wel degelijk nog een mooie toekomst is voor de ambachtelijke bakker. We maken een basisproduct dat iedereen nodig heeft en steeds meer mensen keren terug naar de bakker. Als je kwalitatieve producten maakt en verkoopt, heb je sowieso succes. Maar je moet als kleine bakker ook durven investeren. Overleven met één vestiging lijkt me tegenwoordig erg moeilijk. Maar de ambachtelijke bakker zal nooit ver­dwijnen.” 

diemas