naar top
Menu
Logo Print
02/10/2019 - MARIE VERHULST

GESPOT OP BIBAC PLUS 2019

Van 22 tot en met 25 september opende Antwerp Expo opnieuw haar deuren om tal van bezoekers voor BIBAC PLUS, de vakbeurs voor bakkers, slagers en traiteurs, te verwelkomen. De bezoekers konden zich volop laten inspireren door de laatste trends en innovaties.

bibac plus

Bezoekersaantal

Alle ingrediënten waren aanwezig om BIBAC PLUS perfect op smaak te brengen: de finale van het Belgisch Kampioenschap van Aspirant Baker, het Belgisch Kampioenschap van de Richemont Club, het Gouden Mes, de uitreiking van de Laureaten van de Arbeid en tal van demo’s door de beursvloer heen. Helaas staat de retailsector al enige tijd onder druk, wat zich ook vertaalde in het aantal professionelen dat de beurs bezocht. Het aantal bakkers, slagers, traiteurs … in het Vlaamse landschap slinkt de laatste jaren gestaag en wij merkten dan ook een weerspiegeling van deze marktsituatie in een evenredige afname van 10% in het bezoekersaantal. Toch kon BIBAC PLUS met een mooie 9.255 bezoekers trots afsluiten.

Trends

Ook wij waren aanwezig op de beurs en zagen de volgende opvallende trends:

1. Digitalisering zet zich voort

De meest opvallende trend is dat er steeds meer digitale tools aangereikt worden, zodat men niet alleen meer efficiënter kan werken, maar ook de nodige transparantie kan bieden aan de hedendaagse consument. Steeds meer bedrijven spelen hier dan ook netjes op in en willen zo de bakker en slager de hand reiken. Dit gaat onder meer over het plaatsen van bestellingen, online bestelplatformen voor de consument, recepten, allergenenmanagement, maar ook over voedselhygiëne en personeelplanning.

bibac plus

2. Automaten 2.0

We zijn steeds meer onderweg en hebben dus steeds minder tijd om thuis, althans zeker tijdens de week, vers te koken. Dat hebben ook de fabrikanten van automaten goed begrepen. Zo zijn er al een paar spelers die de mogelijkheid bieden aan slagers, traiteurs en bakkers hun bereide maaltijden, beleg en dergelijke meer via een automatenlocker te verkopen, ook buiten hun openingsuren. De consument kan online een bestelling plaatsen, de foodretailer geeft die dan een locker met een gepersonaliseerde code. Bij het ophalen van zijn bestelling hoeft de klant enkel zijn code in te geven om zijn locker te kunnen openen. Zo krijgt de klant de mogelijkheid om ook na sluitingstijd van de foodretailer zijn bestelling op te halen en bespaart hij zich weer heel wat stress. Niet alleen in steden, maar ook in een landelijke omgeving kan dit type automaat een ideale oplossing zijn voor de noden van de hedendaagse consument.

bibac plusbibac plus

3. Authenticiteit troef

Het is meer dan ooit van belang dat de zelfstandige foodretailer zich onderscheidt van de concurrentie van de supermarkten. Door de kaart te trekken van authenticiteit, ambachtelijke producten en kwaliteit, kan hij zo de consument verleiden om toch bij hem te kopen. Zo zijn er steeds meer fabrikanten die de 'kleine zelfstandige' willen ondersteunen met topproducten waarvoor zij ook exclusiviteit verkrijgen.

bibac

4. Allergenen, zo natuurlijk mogelijk en bepaalde levenskeuzes blijven hot topic

Glutenvrij, free from, zonder artificiële kleurstoffen, lactosevrij, lowcarb, zonder toegevoegde suikers, vegan .. Het zijn een voor een labels waar we voortdurend mee geconfronteerd worden. Steeds meer consumenten zijn dan ook op zoek naar dit type producten. Een trend die zich nog even zal doorzetten als we kijken naar de trends voor de voeding in de toekomst.