naar top
Menu
Logo Print
12/12/2018 - CAMILLE MORTIER

Valentijn

BIED HET VALENTIJNSASSORTIMENT OP TIJD AAN EN OVERTUIG DE WINDOWSHOPPER

Gebruik valentijnsproducten ook voor andere gelegenheden

Wie Valentijn hoort, denkt aan chocolade. De legende vertelt dat de ontdekkers van de chocolade, de Azteken, geloofden dat chocolade passie en verliefdheid aanwakkerde. Zo geschiede: chocolade en liefde zijn intussen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zorg daarom voor een uitstekend valentijnsassortiment, probeer in de mate van het mogelijke creatief uit de hoek te komen en overtuig de klant om zijn liefdevol cadeautje in jouw chocolaterie aan te kopen.

KLASSIEKE VORMEN ...

Hartjes spelen absoluut de hoofdrol in het valentijnssegment. Vormen zoals rozen, beertjes, lippen, vrouwenschoenen en allerlei bloemen maken het assortiment af. Dat kan in de vorm van massieve chocolade, holfiguren, chocoladelolly's en natuurlijk de traditionele hartjespralines die niet uit het assortiment weg te denken zijn.

Met deze hartjes op een stokje maak je lekkere, warme chocolademelk

Het hoeft niet bij chocolade te blijven: marsepein, koekjes of een met hart gedecoreerde donut of cupcake kunnen ook. Chocolatier Goossens uit Antwerpen maakt sowieso al verschillende gepatenteerde diamantpralines, die perfect gebruikt kunnen worden voor Valentijnsdag. Bij sommige chocolatiers keren specifieke producten jaarlijks terug. Mensen komen er dan ook speciaal voor langs.

… EN KLEUREN

Dé valentijnskleuren zijn natuurlijk rood, wit en roze. Wil je liever iets anders? Ook champagnekleur en goud passen in het liefdesthema. Speel met deze vormen en kleuren om een eigen invulling te geven aan het assortiment. “Een fantasiefiguur die roze of rood gekleurd is, vinden klanten ook altijd leuk", vertelt Jeffrey van Soest van Chocolaterie Pierre uit Haarlem.

valentijn

TRANSFERVELLEN

Met transfervellen kan je leuke motiefjes aanbrengen op je creaties. Ook hier zien we vooral de traditionele hartjesvorm terugkeren. “Wij gebruiken veel hartjes of roosjes van chocolade en werken met transfersheets om bonbons uit het bestaande assortiment aan te passen aan het valentijnsthema", vertelt Jeffrey van Soest.

VERPAKKING

Vooral (hartvormige) dozen gevuld met pralines zijn erg in trek bij de klant. Dat kan in karton, maar ook in blik. Voor snackingproducten kunnen simpele, eventueel met hartjes versierde, zakjes leuk zijn. Een fleurig lint maakt het geheel af.

MULTI-INZETBAAR

“Veel ideeën voor 14 februari zijn gemakkelijk toepasbaar op Moederdag. Ook dan geven consumenten graag een hart, roosjes en andere lieve figuurtjes", verklaart Jeffrey van Soest.

“Daarnaast zijn al onze producten altijd op bestelling te verkrijgen. Als je van iemand houdt en dit wilt laten weten in de vorm van chocolade, kan dat het hele jaar door", vertelt hij verder.

valentijn

Ook voor bruidstaarten en verjaardagen kunnen de typische vormen voor Valentijn bovengehaald worden. “Het is belangrijk om deze artikelen te personaliseren naar Valentijnsdag toe door spreuken of teksten toe te voegen", vindt chocolatier Nick Wauters uit Sint-Niklaas.

GESCHENKMANDJE

Losse producten verkopen niet altijd even goed. Wat wel scoort, is een goed gevulde geschenkmand. Vul een mand of leuke tas met pralines, champagne, een bloemetje …

Je kondigt dit best op voorhand via sociale media en mond-aan-mondreclame aan. Werk op bestelling, dan kan je goed inschatten hoeveel manden je nodig hebt.

valentijn

OVERTUIG DE WINDOWSHOPPER

De meeste chocolatiers bieden het assortiment zo'n 2 à 3 weken op voorhand aan. Klanten kopen hun geschenkje vaak pas in de laatste week of de dag zelf. Toch is het raadzaam om uw assortiment op tijd in de rekken te leggen.

Vergeet niet dat velen eerst komen windowshoppen voor ze hun keuze maken. “Twee weken na nieuwjaar beginnen wij met een nieuw etalagestuk om Valentijn aan te kondigen. Dat is heel belangrijk voor onze winkel", vertelt Nick Wauters. “Reclame op sociale media en een mooie etalage versterken de verkoop", benadrukt hij nog.

GEMIDDELDE BESTEDING: 10 A 25 EURO

“Vermits Valentijn na de drukke feestdagen valt, gaat het meestal om kleinere attenties. De prijs ligt gemiddeld tussen de 10 en 25 euro", weet Nick Wauters te vertellen.

OMZETPIEK

“Elk jaar stijgt de omzet gestaag", aldus Jeffrey van Soest. “Al 25 jaar is de valentijnsperiode ontzettend druk. Elk jaar weten steeds meer mensen ons te vinden." Verschillende chocolatiers zien een groot verschil naar gelang de dag waarop het feest valt. Tijdens het weekend hebben mensen tijd en vieren ze vaker op restaurant. Op een weekdag hollen ze al sneller naar de chocolatier om met een presentje thuis te kunnen komen.

Met deze hartjes op een stokje maak je lekkere, warme chocolademelk

WEES CREATIEF

Laten we eerlijk zijn. Valentijn is doorspekt van de clichés dus het is niet meteen de gemakkelijkste feestdag om origineel uit de hoek te komen. Door de opkomst van sociale media worden heel wat geschenken en creaties gedeeld. Er is dus een flinke dosis creativiteit nodig om vandaag verrassend uit de hoek te komen als chocolatier.

valentijn

Vroeger volstond een klassieke doos pralines met bijhorend kaartje als geschenk, vandaag verwacht de consument iets bijzonders, iets unieks, iets 'Instagram-able'. Probeer dus toch creatief zijn. Hartvormige chocolaatjes zijn leuk, maar kleine extraatjes zoals een afwerking met glinsterend, eetbaar poeder of gummibeertjes in champagne geven toch een extra toets.