naar top
Menu
Logo Print

Instagram

VERGROOT BEREIK MET DE KRACHT VAN BEELDEN

Instagram is absolute meerwaarde

Het is vandaag de dag, meer dan ooit, belangrijk om klanten naar je winkel te lokken. Met sprekende beelden kun je klanten overtuigen om net bij jouw winkel te stoppen voor die heerlijke  delicatesse. Ook van veraf aangeven hoe de winkelbeleving aanvoelt, kan vandaag gemakkelijk met enkele images. Maar hoe doe je dat precies? Hoe teasen we ons doelpubliek via onlinekanalen om onze producten te kopen? Wat zijn de valkuilen?

 

DE TIPS EN TRICKS VAN EEN SOCIAL MEDIA EXPERT

Social media expert Nancy Verbrugghe legt alle kaarten op tafel. Wat zijn de beperkingen en kansen die Instagram biedt? Moeten we met bepaalde factoren rekening houden om succes te boeken? Deze handige tips & tricks delen we graag met jou om jouw eigen socialmediaverhaal met Instagram 'koopkracht' te geven.

 


Nancy Verbrugghe: “Instagram is het ideale medium om klanten goesting te doen krijgen om jouw winkel te (her)ontdekken!"

 

 

DE BASICS

#watisinstagram?

Instagram is een social network voor foto en video. Kevin Systrom en Mike Krieger ontwikkelden het in 2010 en lanceerden de codein eerste instantie als app die enkel voor iOS was bedoeld. In 2012 kocht Mark Zuckerberg, de CEO van Facebook, de tool voor een bescheiden bedrag van 1 miljard dollar. Het bedrijf maakte toen nog verlies, maar dat hield Zuckerberg niet tegen. Zodra in de handen van de keizer van de sociale media duurde het niet lang voor de app evolueerde tot de mastodont die het vandaag is. Instagram is een onmisbaar gegeven voor veel online users die graag pronken met hun levensstijl. Gezonde gerechtjes, pittoreske natuurbeelden, schattige babyfoto's, … je vindt het allemaal op Instagram.

Afhankelijk van wat ons netwerk interessant vindt, wordt er allerlei content in de vorm van beeld en video op ons afgestuurd. Inmiddels heeft Instagram meer features dan de bedenkers voor mogelijk konden houden. Via de tool kun je foto's bewerken, delen, taggen en posten om jouw netwerk te inspireren en jouw bereik uit te breiden. Sinds de komst van Instagram is het mogelijk om een verhaal te vertellen aan de hand van enkel beelden.

instagram

Instagram kent natuurlijk tal van succesverhalen. Enkele voorbeelden van ondernemingen die de lat hoog leggen zijn onder andere Starbucks, Mac Cosmetics (Mac) en Louis Vuitton, maar ook meer lokale spelers geven een goed voorbeeld, zoals Boetiek Envie en Standford Schilde. “Instagram is het ideale medium om klanten goesting te doen krijgen jouw winkel te (her)ontdekken", verklaart expert Nancy Verbrugghe. “Grote spelers hebben altijd meer volgers dan volgende accounts. Laat je dat niet afschrikken. Neem kleine stappen in de eerste fase en bekijk hoe jouw inspanningen in de smaak vallen."

De kracht van beelden

We laten ons dagelijks inspireren door plaatjes en esthetica. Mooie foto's wekken emoties op en doen wat met onze gemoedstoestand. De gemiddelde socialemediagebruiker laat zich nog steeds voornamelijk leiden door het beeld, niet per se het woord. Een beeld zegt dan ook effectief meer dan duizend woorden.

Als ondernemer kun je bovendien niet altijd een verhaal in woorden onderbrengen. Hoe overtuig je de klant om iets lekkers te kopen? Door de producten te etaleren natuurlijk. Instagram is niet anders dan een virtuele etalage.

Daarom is het van uiterst belang om ook aanwezig te zijn op onlineplatformen zodat de klant thuis al begint te watertanden. Denk eraan: “Al dat fancy gedoe is vaak niet nodig. Denk aan de eigen doelstellingen en de noden van de klant. Dat waarderen ze uiteindelijk het meest", aldus Verbrugghe.

WIST JE DAT?

  • Je een Facebookaccount nodig hebt om Instagram te activeren? De twee zijn aan elkaar gekoppeld.
  • In september 2013 Instagram 80 miljoen users telde? Vandaag zijn het er ruim over de 800 miljoen. Dat is een tienvoud in vijf jaar tijd. Denk aan al dat potentieel om jouw producten in de kijker te zetten.
  • Amerika, Brazilië en India de meeste Instagram users hebben? In België tellen we al meer dan drie miljoen gebruikers.
  • De meeste consumpties tegenwoordig aangekocht worden op de smartphone? Een hashtag zoals #food of #yummy vermelden leidt de gebruiker vaak tot jouw website.
  • Er veel functionaliteiten van Snapchat worden gekopieerd door Instagram? Het maakt het bijzonder moeilijk voor de pionier om bij te benen. Gebruikers nemen tegenwoordig de tijd niet meer om te investeren in Snapchat.

AAN DE SLAG

De mysterieuze hashtags

Instagram bakkerij bruutDe #hashtag is afkomstig uit Twitter. Via dit symbool kan een tool bepaalde thema's, termen of categorieën bundelen. Handig, want zo pikt een onderneming snel op wanneer er over hen gecommuniceerd wordt op sociale media, en de gebruiker kan snel kuieren door de items die hem het meest interesseren.

Het lijkt superhandig, maar hashtags vragen wel wat bedachtzaamheid. Overkill aan hashtags is niet aangeraden.

Een post publiceren met meer dan tien hashtags komt geforceerd over en ook Facebook en Instagram steken je onder de categorie ShadowPadding en beschouwen je als een vervuiler, een spammer. Hashtags niet gebruiken is even jammer.

Zonder een hashtag worden posts niet opgepikt door toevallige passanten. Bijvoorbeeld #homemade, #ambachtelijk of #foodstagram zijn toegevoegde waarden om te melden in een bericht. Een eigen merknaam steek je ook beter onder een hashtag.

Gebruik ook geen razend populaire hashtags. Zo verdwijn je in de massa. Probeer vooral wat varianten uit, experimenteer en controleer of de ene meer volgers brengt dan de andere.

Filters gebruiken

Het stokpaardje van Instagram is natuurlijk de mogelijkheid om foto's te bewerken. Tal van filters zijn voorzien om de gewenste effecten te leggen op je afbeelding. Is dit altijd nodig? Nee want overbodig filteren kan gebruikers zelfs teleurstellen, zeker bij foto's genomen door een professionele fotograaf.

Je ziet zelfs soms #nofilter verschijnen bij Instagram posts. Heb je echter zelf een foto genomen met je smartphone? Dan kan het zeker geen kwaad om te experimenteren met de trukendoos van de tool.

Story's

Een story is afkomstig van Snapchat, blijft 24 uren online en verdwijnt daarna voor het publiek.

Deze feature is ideaal om iets aante kondigen of een bepaalde dramatiek te creëren. Aan de hand van stickers, tekst overlay, geotagging en hashtags kan jouw story gericht gedeeld worden.

ROI VAN INSTAGRAM

Natuurlijk denk je: wat brengt het op? De vraag is vooral: wat heb je te verliezen? Aanwezig zijn op virtuele plaatsen, waar je klanten hoogstwaarschijnlijk ook aan het rond kuieren zijn, is een slimme zet. Je hebt er geen dure advertentiebudgetten voor nodig en je hebt zelf de touwtjes in handen. Vergeet niet dat je kunt meten hoeveel clicks en views je posts behalen.

Je kunt zien hoeveel gebruikers over je spreken in mentions en hoeveel contacten je hebt gelegd met gebruikers die de winkel anders hadden voorbij gewandeld. Kortom, je aanwezigheid op Instagram brengt tal van voordelen met zich mee:

  • naamsbekendheid boosten;
  • verkoop stimuleren;
  • gebruikers inspireren;
  • trends de wereld in sturen;
  • affiniteit creëren met producten;

Inzoomen op de expert

Nancy Verbrugghe heeft ruim dertig jaar ICT- en online-ervaring op zak en adviseert haar klanten in hun onlineactiviteiten. Ze kent perfect haar weg in het optimaliseren van bestaande sites voor Google (SEO of zoekmachineoptimalisatie), voorziet advies en training omtrent social media, dit voornamelijk voor dienstverlenende kmo's, vrije beroepen, verenigingen en non-profitorganisaties. We zijn een en al oor voor de 'insights' die zij ons kan verschaffen.

nancy verbrugghe

TIEN GOUDEN TIPS VAN NANCY VERBRUGGHE

We wapenen je nog met enkele handige tips & tricks.

  • Je 'handle' of gebruikersnaam moet uniek zijn. Hou deze best zo beknopt mogelijk. Onleesbare profielnamen helpen je niet vooruit. 'Keep it short and snackable'.
  • Blauwe kleuren doen het altijd goed op Instagram. Ze geven meer interactie dan bijvoorbeeld groen.
  • Vergeet de eigen huisstijl niet wanneer je visuals deelt. Een Instagrampagina hoort rustgevend te ogen door de consistentie te bewaken.
  • Het aantal volgers maakt weinig verschil, de juiste mensen engageren daarentegen is veel relevanter. Spreek de gebruikers aan die meer geneigd zijn om ook effectief iets aan te kopen. Lokale bedrijven hebben weinig tot niets aan gebruikers uit Amerika.
  • Veel ondernemingen communiceren in het Engels, terwijl hun zaak enkel nationale klanten wenst te lokken. Hou je dan beter aan de Nederlandse taal.
  • Koop nooit volgers. Je betaalt ongeveer vijf dollar voor 1.000 volgers. Klinkt verleidelijk, maar het werkt niet. Dan straft het algoritme je af.
  • Maak je geen zorgen wanneer jouw aantal volgens fluctueert. Dat is nu eenmaal de keerzijde van de medaille. Onlinegebruikers zijn wispelturig.
  • Jouw ambassadeurs taggen in posts vergroot het bereik.
  • Je post je bericht beter niet standaard vanuit Instagram naar Facebook. De twee netwerken hebben een ander doelpubliek en verwachten andere content. Bij Insta-gram primeert het visuele aspect, terwijl het beeld bij Facebook enkel ondersteunt.
  • Toon het menselijke aspect achter het product of merk door spontane beelden. Dat wekt gegarandeerd interesse op bijhet doelpubliek.