naar top
Menu
Logo Print
06/02/2018 - MARIE VERHULST

BAKKERIJ DE CONINCK WINT OPNIEUW AWARD VOOR KLANTVRIENDELIJKHEID

Geen compromissen op vlak van kwaliteit en vriendelijkheid bij Bakkerij in Wetteren

Evy Verspecht

Een enthousiaste dame die al negen jaar met veel passie in de bakkerij staat, zo kan je Evy Verspecht kort omschrijven. Dat is iets wat de klanten ook niet ontgaan is want voor het tweede jaar op rij wint Bakkerij De Coninck de award voor klantvriendelijkheid. Ook op kwaliteit maken ze geen compromissen. Bakkerij De Coninck blijft werken met de goede grondstoffen, ongeacht de felle prijsstijgingen de laatste maanden.

 

DROOM

“Er is hier altijd een bakkerij geweest maar de vorige eigenaar is moeten stoppen om gezondheidsredenen. Wij zochten al een tijdje een bakkerij en zijn negen jaar geleden hier beland. We waren meteen verliefd op het pand en het atelier, enkel over de ligging hadden we onze twijfels. Maar kijk, we zijn negen jaar verder en hebben intussen een bloeiende zaak uitgebouwd."

Twijfels over ligging

“Mijn man deed altijd de patisserie in een bakkerij in Merchtem maar droomde altijd van en eigen bakkerij. Hoewel ik zelf geen bakker ben van opleiding, ben ik wel altijd geïnteresseerd geweest in het beroep. Mijn oom was ook bakker en ik hielp daar vaak in het weekend. Toen ik mijn man leerde kennen en hij zijn droom vertelde, was het voor mij onmiddellijk een evidentie om mee te stappen in het verhaal."

“Over de ligging hebben we lang onze twijfels gehad. We hebben hier heel weinig parkeergelegenheid en zitten niet in het centrum van Wetteren maar ook niet in de buurt van de supermarkten. Daardoor hebben we zo goed als iedereen van hier in de buurt als klant. Toch merk ik dat ik toch ook veel klanten heb die toch de moeite doen om tot hier komen omdat ze onze kwaliteit enorm appreciëren."

CONCURRENTIE

“We proberen de concurrentie altijd een stap voor te zijn door zwaar in te zetten op kwaliteit. We blijven gebruik maken van echte boter en vanillestokken, ook al worden deze grondstoffen steeds duurder. We willen duidelijk het verschil maken en dat merken de klanten ook. Ondanks dat de grondstoffen steeds duurder worden, kiezen we er bewust voor om onze prijzen niet mee te verhogen. Natuurlijk wordt je marge dan wel veel kleiner en is het soms echt knokken."

AANBOD

“We kiezen bewust voor een vrij beperkt aanbod. Het aanbod verandert wel mee met de seizoenen. Zo verkopen we in de zomer ciabatta's en in de winter zijn het dan meer notenbroden. We hebben nooit een overvolle winkel. 's Avonds is mijn winkel dan ook leeg. Sommigen vinden dat jammer maar onze vaste klanten weten wel dat al wat er de volgende dag in de winkel ligt, zeker kraakvers is. Dus we kiezen een kleiner maar kwalitatief zeer goed aanbod. Niet alleen om het te kunnen bolwerken, want uiteindelijk zijn we maar met twee om alles te bereiden, maar ook om die constante kwaliteit te kunnen garanderen."

AWARD aanbod Bakkerij De Coninck Wetteren

“Drie jaar geleden kreeg ik een brief dat we waren geselecteerd om mee te doen aan de Retail Awards Belgium. Toen ben ik daar niet op ingegaan maar wanneer ik de brief vorig jaar opnieuw kreeg, besloot ik om toch eens mee te doen en dit jaar opnieuw. De wedstrijd begint met een enquête in je stad of gemeente. Daarin ondervragen ze de inwoners welke winkel zij het meest klantvriendelijk vinden.Vervolgens kijken ze naar je website en je Facebookpagina. Hoe recent zijn de foto's die erop staan, klopt alle informatie, is de website gebruiksvriendelijk, hoe reageer je op je Facebookpagina ten opzichte van je klanten, enzovoort. Je krijgt ook enkele vragen telefonisch en erna weet je of je werkelijk geselecteerd bent."

Mysterieshoppers

“De volgende zes maanden krijg je mysterieshoppers over de vloer, dat kan op een zondagochtend zijn wanneer de klanten hier tot buiten staan aan te schuiven, maar dat kan even goed op een heel rustig moment zijn. Je krijgt ook telefoontjes om na te gaan hoe je reageert aan de lijn. En ook de jury komt eens langs. Gedurende die zes maanden kan je onmogelijk een rolletje spelen, dat is natuurlijk ook wat ze beogen. Wie een toneeltje opvoert, valt heel snel door de mand denk ik. Uiteindelijk ben je daar ook niet mee bezig en hou je dat niet voortdurend in je achterhoofd. Die mysterieshoppers kan je er ook onmogelijk uithalen."

Gewonnen voor tweede jaar op rij

“De eerste keer dat ik gewonnen had, ontstond er een explosie van positieve reacties. Iedereen wou me proficiat wensen via alle mogelijke kanalen. Dit jaar werd de wedstrijd hier ook een echte beleving in Wetteren, waar de mensen de wedstrijd ervoor niet echt kenden, was er nu weer een heel groot enthousiasme. Dat je beloond wordt voor je dagelijkse inzet, is een heel leuk gevoel en de nieuwe klanten die het met zich meebrengt, is een heel leuke extra."

Klantvriendelijkheid Kost niks

“Klantvriendelijkheid betekent voor mij heel veel. Het begint al met een hartelijke begroeting. De vaste klanten hun voornaam ken ik ook en spreek hen dan ook met hun voornaam aan. Ik onthou dan ook wat ze meestal nemen waardoor ze niks meer hoeven te zeggen als ze binnenkomen. De klanten vinden dat erg leuk, ze voelen zich zo ook heel belangrijk. Daarnaast betekent klantvriendelijkheid ook flexibel zijn naar je klanten toe. Als je open bent tot 18u30 maar er staat iemand in de file en hij kan maar zijn bestelling om 19u komen halen, dan doe je dat gewoon. Als mensen iets speciaals wensen om te laten maken, doen we dat ook, in de mate van het mogelijke natuurlijk. Klantvriendelijkheid draag ik erg hoog in het vaandel, het kost ook helemaal niks. Zelf ben ik daar ook heel gevoelig aan. In zaken waar ik niet goed behandeld wordt, keer ik ook niet meer terug."

Advies

“Daarnaast betekent klantvriendelijkheid ook een goede service kunnen bieden aan je klanten en hen advies geven. Zo heb ik bijvoorbeeld klanten gehad die zeiden dat ze altijd een opgeblazen gevoel kregen van brood. Dan heb ik voorgesteld om het bijvoorbeeld twee keer af te bakken, iets wat achteraf de oplossing bleek. Het is door zulke dingen dat je klanten je enorm appreciëren en terugkomen. Maar daarvoor is het zeer belangrijk dat je je product goed kent."

SOCIAL MEDIA

“Social media kan je de dag van vandaag niet meer missen vind ik. Vroeger dacht ik dat de Facebookpagina enkel door een jong publiek ging geraadpleegd worden maar niks is minder waar. Ook de oudere generatie is heel actief op social media. Zo krijg ik zelfs bestellingen binnen via berichten op Facebook. Het blijft me verbazen hoeveel berichten en reacties je daarop krijgt. Als ik bijvoorbeeld een foto post van een taartje dat de laatste weken iets minder verkoopt, verkoop ik er opeens massa's na het posten van die foto. Je haalt er dus wel degelijk een verkoop uit en het is gratis reclame. Zomaar iets posten om in de mensen hun feed te komen zal ik niet doen, ik wil wel degelijk iets te vertellen of te tonen hebben. Bovendien moet je er uiteindelijk ook niet veel tijd in steken. Je neemt een fotootje, steekt er een leuke filter achter en klaar."

TOEKOMST

...van de branche

“De toekomst van de bakkerijsector zie ik niet zo rooskleurig. Ondanks dat je duidelijk merkt dat de consument weer kiest voor de ambachtelijk bakker of de slager, is de afschaffing van het diploma om een eigen zaak te beginnen een verkeerd signaal. Zo zullen er heel wat ongediplomeerde bakkers bijkomen die zwaar zullen inspelen op de prijs. Net wanneer we de concurrentie met supermarkten bijna af waren en het imago van de bakker terug beter werd, zal dit het imago erg schaden vrees ik."

...van de zaak

Op zakelijk gebied is de vernieuwing van het atelier het volgende punt. We willen blijven groeien zoals we bezig zijn. Ik geloof dat we absoluut nog niet op ons hoogtepunt zitten en we nog een groot groeipotentieel hebben."