naar top
Menu
Logo Print
09/09/2019 - MARIE VERHULST

BAKKERIJ PAINTURE VERHEFT BAKKERSBEROEP TOT WARE KUNST

Bakkerij bracht 14 jaar geleden verfrissende wind in oedelem

painture

Veertien jaar geleden openden Brecht en Liesbet, toen nog prille geliefden, hun eigen bakkerij Painture in Oedelem. Er waaide meteen een verfrissende maar vooral verrassende wind door het dorp. De naam die ze gekozen hebben voor hun zaak is niet toevallig gekozen. Bij Painture vind je stuk voor stuk kwalitatieve producten gemaakt uit de meest kwalitatieve ingrediënten die in eigen atelier worden vervaardigd. Opvallend is dat hun assortiment brood en banket aangevuld wordt met tal van lekkere extra’s. Zo evolueerde Painture van een klassieke bakkerij tot een ware delicatessenzaak.

Sprong naar eigen bakkerij

Brecht: “Nadat ik gewerkt had bij enkele topbakkers zoals Atelier Lucas in Knokke en Mahieu in Brussel, kwam ik terecht in de Karmeliet waar ik de desserts voor mijn rekening nam. Daar heb ik Liesbet, die daar werkte als sommelier, leren kennen en is de vonk tussen ons na een tijdje overgeslagen. We droomden beiden van een zelfstandige zaak maar we wisten nog niet goed wat. Aangezien ik het meest ervaring had in de bakkerijbranche, besloten we een bakkerij te openen. Liesbet is daarna een tijdje gaan werken bij Atelier Lucas om vervolgens samen op zoek te gaan naar een zaak. Uiteindelijk zijn we in Oedelem terechtgekomen, Liesbet haar thuisbasis en vlakbij waar ik opgegroeid ben. In 2005 konden we dan ook met veel fierheid onze eigen zaak ‘Painture’ openen.”

Schilderijtjes om op te eten

Liesbet: “De naam Painture is een woord­speling op het Franse woord peinture (schilderij). Hiermee wilden we impliceren dat onze taartjes echte schilderijtjes moeten zijn. De baseline van ons logo is ‘de kunst van het bakken’. Waarin we willen vertellen dat het bakkersberoep een echte kunst is. We zijn fier over ons beroep en willen daar mee uitpakken. Bovendien wilden we ook een naam waarmee we eruit sprongen. ‘Bij Brecht en Liesbet’ of een achternaam ging niet vernieuwend zijn.”

painture

Huisstijl

Brecht: “Samen met een communicatiebureau hebben we en hele huisstijl ontwikkeld. Het is de dag van vandaag zo belangrijk dat jouw uitstraling van het begin tot het einde klopt. Dat gaat van het logo tot de foto’s die je post op social media en van de uitstraling van de gevel tot de verpakking. Alles moet op hetzelfde niveau zitten want dat maakt het verschil. Mensen willen altijd verwonderd zijn als ze een zaak binnenkomen. Dat proberen wij te doen, niet alleen met onze producten maar ook met extraatjes, iets wat men niet verwacht.”

Eigen koers

Brecht: “De bakkerij die we overgenomen hebben, was een vrij sterke zaak, maar eerder plaatselijk. Toch hebben we vanaf dag één onze eigen koers gevaren. In je eigen zaak moet elk product vanuit jezelf komen. In het begin verlies je wat klanten maar dat herstelt zich na een tijdje. We hebben er meteen voor gekozen om alles zelf te produceren in eigen atelier. Dat is wel een stuk arbeidsintensiever dan als je zaken aankoopt, daarom dat we ook met zeven man in het atelier werken. Het kost iets meer maar je kan wel veel meer je eigen twist geven aan je producten en er ook het verschil mee maken.

Verschil maken

In vergelijking met andere zaken zullen we iets duurder zijn, maar ik geloof echt wel dat dat op termijn de enige manier is om het verschil te maken, zeker met de supermarkten. Intussen hebben we wel een naam opgebouwd in de regio maar dat heeft toch enkele jaren geduurd. Het voordeel van Oedelem is dat heel veel mensen erdoor moeten rijden om naar een andere bestemming zoals Brugge, Maldegem of Aalter te gaan.”

painturepainture

Waarom Oedelem?

Liesbet: “Veel mensen begrepen niet dat we als jonge mensen een zaak begonnen in Oedelem. Waarom we niet voor een zaak in de stad gekozen hebben, ligt voor ons voor de hand. Onze klanten moeten hier niet zoeken naar parkeerplaats en moeten dus ook niet ver lopen met hun aankopen. In een stad ligt dat al iets moeilijker.

Omdat we in een klein dorp zitten, geloof ik ook dat we laagdrempelig zijn. Wij willen ook voor iedereen een bakker zijn: voor iemand die enkel komt om een klein wit brood tot een klant die hier 80 euro uitgeeft.”

Juiste grondstoffen maken het verschil

Brecht: “We letten er heel nauwlettend op met welke grondstoffen we werken. We kiezen niet alleen voor kwalitatief zeer goede producten, we zijn ook een voorstander om het zo lokaal mogelijk te houden. Zo werken we bijvoorbeeld samen met de landbouwschool van Oedelem voor onze aardbeien. Ze worden daar ‘s ochtends geplukt en een paar uur later worden ze geleverd. Op die manier weet je exact wat je koopt en kan je heel vers te werk gaan. Zelfs voor ingre­diënten waarvan de prijzen onbetaalbaar werden, hebben we nooit gezwicht voor goedkopere alternatieven want dan boet je in op smaak en kwaliteit.”

Aanbod

Liesbet: “Ons aanbod is in de loop der jaren serieus uitgebreid. Waar we in 2005 gestart zijn met brood, viennoiserie en patisserie, is ons aanbod aangevuld met pizza, quiche, ijs en soep. Daarnaast verkopen we ook 40 soorten wijn. Zo kan ik mijn beroep toch een stukje meenemen in het verhaal van Painture. Intussen weten de klanten dat ook en doen ze graag beroep op mijn kennis.”

Traditionele bakkerij wordt delicatessenzaak

Brecht: “Ik geloof ook heel sterk dat dat de toekomst zal worden van verswinkels. We moeten steeds meer evolueren naar een gevarieerd aanbod van delicatessen. De klassieke bakkerij zal zo evolueren naar een eetboetiek met artisanale producten. Liesbet: “Mensen gaan allemaal met twee gaan werken en vinden maar weinig tijd om verse maaltijden op tafel te toveren. Als ze na hun werk een quiche of vers brood kopen, en ze nemen nog een pot soep en een paar sneetjes kaas mee, dan hebben ze toch een volwaardige snelle maaltijd. We merken de laatste 4 à 5 jaar dat er een enorm grote verandering is en dat zal nog meer naar die richting evolueren. De bakkerij is nog altijd onze essentie maar we merken wel dat die nevenproducten de omzet doen groeien.”

painutre

Specialiteit

Brecht: “We hebben niet één specialiteit maar we proberen van ieder product onze specialiteit te maken. Zo streven we naar zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten om de producten zo puur mogelijk te houden. Dat geldt niet alleen voor brood maar ook voor onze patisserie. We zitten in een vereniging van patissiers (cf. Créateurs des desserts) waarin we voortdurend elkaar op de hoogte brengen van de nieuwe tendensen. Elk jaar maken we ook een buitenlandse uitstap om eens te kijken hoe ze het daar doen. Ook al moet je veel tijd investeren in de vereniging en onze samenkomsten, toch zie ik het als een enorme meerwaarde. Het is niet interessant om als ondernemer altijd maar binnen je vier muren te blijven. Kijken en horen hoe anderen het doen, werkt heel inspirerend.”

Geen excuses

Brecht: “Naast de vereniging, ben ik ook voortdurend op zoek naar nieuwigheden en volg ik demo’s en workshops. Er zijn zo veel mogelijkheden om je te laten inspireren dat je als bakker van vandaag geen excuus meer hebt om niet te vernieuwen.”

Welzijn medewerkers

Brecht: “Het is als bakker van uiterst belang dat je altijd het belang van de zaak en de kwaliteit van uw producten vooropplaatst. Maar daarnaast mag je het welzijn van alle werknemers niet uit het oog verliezen. Want als zij niet met de volle 100% goesting in je zaak staan, dan weerspiegelt zich dat ook in je producten. Daarom vinden we het van zo’n groot belang dat we onze medewerkers de nodige flexibiliteit willen bieden zodat hun privéleven niet in het gedrang komt. Moeten ze naar een communiefeest of wil hij in de zomer eens naar een festival, dan proberen we zoveel mogelijk ervoor te zorgen dat ze dat perfect kunnen.

Key to succes

Er zijn veel collega’s die klagen dat ze zo moeilijk personeel vinden maar voor mij ligt de key to succes in een goed systeem. Wij werken bijvoorbeeld ook met een remrijskast waardoor je ook een aantal uren van ‘s nachts kan verleggen naar overdag. Handelingen die ‘s nachts moeten gebeuren, blijven ook zo, maar niet de hele ploeg moet elke nacht werken.”

painture

Social media

Liesbet: “Sinds een jaar of drie zet ik me volop in op social media, iets wat heel veel tijd in beslag neemt, maar wel zijn impact zeker niet mist.”

Authentieke Service

Liesbet: “Voor ons gaat service veel verder dan goede producten aanbieden. We streven ernaar om elke dag oprecht vriendelijk te zijn. We zijn dan ook selectief geweest bij de keuze van onze winkelmeisjes. Vriendelijk zijn kan je niet leren, je moet dat van nature hebben, want als je het speelt, heeft de klant dat meteen door. Zo hebben we ervoor gezorgd dat we nu een persoonlijke band hebben verkregen met onze klanten. Verder zit onze service in de kleine dingen. Bij een verjaardag geven we graag een cadeautje, of de kindjes krijgen een sandwich. Als de klant een grote bestelling heeft gedaan, gaan we met plezier mee tot aan hun wagen.

Blijven dromen

Brecht: “Ik had in die veertien jaar nooit durven dromen dat we zover gingen staan. We hebben altijd alles gegeven en zijn daardoor ook altijd blijven groeien. Ik ben vooral heel blij dat we gestaag gegroeid zijn en niet exponentieel. Hierdoor hebben we altijd elke fase goed onder controle gehad. Die koers hopen we ook de komende jaren te volgen.