naar top
Menu
Logo Print

BIED CONSUMENT VERHAAL MET ORIGINEKOFFIES

Koffie afkomstig uit één regio heeft Uitgesproken smaak en is trending

Er wordt meer koffie gedronken door zowel jong als oud. Het stijgende aantal koffiedrinkers zorgt voor meer variëteit in het aanbod. Zo is originekoffie koffie die uit één regio komt een soort die aan populariteit wint. Originekoffies hebben een uitgesproken smaak en bieden een verhaal. Een chocolaterie of patisserie met verbruikersruimte kan daar gretig op inspelen.

WAT IS ORIGINEKOFFIE?

Originekoffie komt uit één regio en is niet te verwarren met een single estate, die van één specifieke plantage komt. Met single estates weet je daadwerkelijk vanwaar of van wie de bonen afkomstig zijn.

Andere herkomst en smaak

Wie op zoek gaat naar een uitgesproken smaak of kwaliteit, kan eens voor een originekoffie kiezen. Koffiebonen uit Brazilië geven bijvoorbeeld een zachte smaak, terwijl die uit Ethiopië zurig smaken en die uit Guatemala dan weer heel delicaat zijn. De meeste koffiesoorten zijn echter mengelingen van verschillende origines om een balans te kunnen vinden en een stabiele smaak aan te bieden. Op die manier blijft ook de prijs min of meer stabiel, aangezien die van jaar tot jaar en van soort tot soort verschilt.

Van oogst tot selectie

Topkwaliteit kan er enkel zijn bij een goede oogst, want koffie is een natuurproduct en is dus afhankelijk van het weer en behandelingen. Veel elementen zijn belangrijk. Zo mag koffie, afhankelijk van de geografische ligging, géén volle zon ontvangen. De schaduwbomen moeten dus ook goed onderhouden worden. Te veel schaduw of zon kan schadelijk zijn, hoewel dat scheelt van regio tot regio en volgens de verschillende koffies. Na de pluk gaan er stalen van de plantages of co√∂peratieven naar de koffietraders (tussenpersonen) en de koffiebranders. Zij proeven de stalen en kiezen de koffiebonen in functie van hun koffieaanbod en hun klanten, die de stalen toegestuurd krijgen en erover onderhandelen. Sommigen kiezen echter voor de directe handel.

DEGUSTEREN

Kijken, ruiken, proeven

Een originekoffie proeven doe je niet zomaar. Het begint met te kijken: de bruintinten kunnen variëren van licht naar donker. Daarna moet je ruiken, het aroma opsnuiven. Dan pas komt het proeven zelf: de smaak én de nasmaak zijn van tel. Een goede balans tussen aciditeit en bitterheid, in functie van het gewenste resultaat, is zeer belangrijk. Bitterheid liefst in mindere mate, bv. als cacaobitter of zelfs citrusbitter. Aciditeit mag zeker wel aanwezig zijn, maar in combinatie met florale of fruitige toetsen.

Net als chocolade

Originechocolade en originekoffie tonen veel gelijkenissen. Niet alleen wat betreft de sterke smaakverschillen (zuur, bitter, zoet, fruitig, floraal, karamel, noten, toast ...), maar ook qua herkomstgebieden. Bij origines is het mogelijk om op zoek te gaan naar een kenmerkend smaakverschil. Ook bij chocolade hangt de smaak af van de oogst van de bonen.

MEER KOFFIEDRINKERS

De groep van koffiedrinkers is de laatste jaren steeds breder geworden, want koffie is hot. Overal verschijnen er koffiebars en pop-upkoffiebars.

Ouderen meer op stap en jongeren minder op café

Om te beginnen gaat de oudere generatie veel meer op stap dan ze vroeger deed. Daarnaast zijn vooral de jongeren een sterk groeiende groep koffiegebruikers: in plaats van naar een bruine kroeg te gaan, zitten ze nu in een hippe koffiebar. Het is weer helemaal 'in' om samen met vrienden of partner een speciale koffie, zoals een latte macchiato, te drinken.

CONSUMENT PRIKKELEN

De verschillende koffievariëteiten zijn meer dan een hype. De consument is zich ervan bewust dat koffie niet gewoon koffie is, maar dat er veel verschil bestaat.

Uitleg geven

Originekoffies geven die ge√Įnteresseerde consument een verhaal. Zo kunt u elke dag, week of maand een andere originekoffie in de verf zetten. Door de origine én de bereidingswijze van de koffie toe te lichten, wek je nieuwsgierigheid op bij de klanten. Qua zetmethode is slow coffee overigens helemaal een onderdeel geworden van het koffieritueel bij zaken die degelijke koffie serveren.

Doordachte presentatie

Het is daarbij belangrijk om de koffie op een creatieve manier voor te stellen. De suggestie of specialiteit van de maand, bijvoorbeeld, zet je in de kijker met een voordeliger tarief en een mooie presentatie. Denk er ook aan om die buiten op een krijtbord te promoten en zo volk naar binnen te lokken. Bovendien stopt het niet na die gezellige koude winterdagen; in de zomer zijn er intussen ook allerlei koude koffies die u kunt bereiden.

DE PERFECTE ESPRESSO: DO'S-AND-DON'TS

DO'S

  • Werk enkel met versgemalen koffie die vlak voor het zetten van de espresso gemalen is.
  • Een goede reiniging van het koffietoestel en de molen zorgt voor lekkerdere koffie.
  • Zorg voor een goede extractie van de koffie door die mooi gelijk in de portafilter te verdelen en zachtjes even aan te drukken.

DON'T

  • Een espressomachine is gemaakt om ristretto's en espresso's te bereiden, niet om er grote volumes mee te creëren. Hiervoor bestaan er tal van lekkerdere alternatieven.