- 23 oktober 2023
- Door Jade Lambrecht
WEES KLAAR VOOR 2024 MET DEZE ZES BAKKERIJ- EN PATISSERIETRENDS
Wat verwacht de consument anno 2024 van bakkerijproducten en patisseriecreaties? Triggeren klassieke creaties nog steeds onze smaakpapillen en zwakt de hype rond plantaardige ingrediënten stilaan af? Puratos zocht het uit met het Taste Tomorrow onderzoek, het grootste consumentenonderzoek ter wereld dat ingrijpende veranderingen in de bakkerij- en patisseriewereld blootlegt. We geven je graag enkele tips over zes niet te missen trends voor 2024.
3 TRENDS VOOR BAKKERIJPRODUCTEN
TREND 1: PLANTAARDIGE INGREDIËNTEN

Nu de bezorgdheid over het milieu, de gezondheid en het dierenwelzijn blijft bestaan en er meer plantaardige opties beschikbaar zijn, genieten veel consumenten van veganistisch voedsel. Het is dan ook geen verrassing dat de populariteit van plantaardige alternatieven ook volgend jaar zal blijven toenemen. Hoewel bepaalde bakkerijcreaties al volledig veganistisch zijn, blijven andere bakproducten sterk afhankelijk van eieren, boter en zuivelproducten. En daar durft het schoentje in 2024 al eens wringen. 56% van de consumenten is namelijk geïnteresseerd in plantaardige alternatieven van (zoete) bakkerijproducten en 58% gelooft dat plantaardige ingrediënten gezonder zijn dan de dierlijke tegenhangers. En het vooroordeel dat veganistisch niet lekker zou zijn? Dat verdwijnt steeds verder aan de horizon. 52% is het ermee eens dat plantaardige alternatieven net zo smakelijk zijn als de dierlijke varianten.
TREND 2: ZUURDESEM EN GEZONDE DARMEN

Het is niet het meest aantrekkelijke onderwerp om te bespreken, maar daar trekt de consument zich niets van aan: darmgezondheid is een hot topic. Goed nieuws voor de bakkerijsector, want ondertussen is 85% van de consumenten overtuigd dat vezels een positief effect hebben op de spijsvertering, met volkorenbrood als populairste en belangrijkste bron van vezels. Dankzij het groeiende bewustzijn is ondertussen 7 op de 10 consumenten het ermee eens dat biotica (probiotica, prebiotica en postbiotica) vertrouwde ingrediënten zijn om de spijsvertering te stimuleren. Wereldwijd betekent dit een stijging van 7% op amper 2 jaar tijd.
De toegenomen belangstelling voor de darmgezondheid gaat hand in hand met de zuurdesemhype. Van een favoriet tijdverdrijf tot een gevestigd en geperfectioneerd ambacht: het traject van zuurdesem heeft zich sterk ontwikkeld in de afgelopen jaren en zal naar verwachting blijven groeien in 2024. Dat blijkt ook uit de cijfers van het grootschalig onderzoek: 62% van de consumenten wereldwijd beschouwt zuurdesem ondertussen als gezond, terwijl dit in 2021 slechts 52% was.
TREND 3: NATUURLIJK EN BIOLOGISCH

Voor welke voordelen van bakkerijproducten zijn consumenten momenteel bereid extra te betalen? Versheid is de onbetwiste nummer 1, maar de tweede zal je misschien verbazen: natuurlijkheid en een 'schone' ingrediëntenlijst. Er is veel vraag naar duidelijke, eenvoudig te begrijpen productetiketten. Niet alleen geven consumenten de voorkeur aan bakkerijproducten die minimaal zijn verwerkt en vrij zijn van kunstmatige toevoegingen, 28% van de consumenten is zelfs bereid er meer voor te betalen.
Sterker nog: 71% van de consumenten wereldwijd zou meer kopen bij bakkerijen waar uitsluitend met natuurlijke ingrediënten wordt gebakken.
Brood op basis van natuurlijke ingrediënten wordt als gezonder ervaren. Consumenten bestuderen nauwkeurig de producten voordat ze die kopen, in de hoop zo 'schoon' mogelijk te eten. Drie op de vier kijkt naar de verpakkingsinformatie van bakkerijproducten, waarbij de ingrediëntenlijst als eerste onder de loep wordt genomen.
3 TRENDS VOOR PATISSERIECREATIES
TREND 1: TECHNOLOGISCH GEÏNSPIREERD EN EXPERIENCE DELIGHT

Technologie heeft zich stevig geworteld als snelst groeiende mondiale trend in de sector. De integratie van geavanceerde technologie, zoals AI, wordt aangedreven door de toenemende honger van consumenten naar unieke en memorabele eetervaringen – een trend die wordt omschreven als 'Experience Delight'. Deze transformatie is vooral merkbaar nu consumenten het gemak van online winkelen omarmen. Opvallend is dat 42% van de consumenten wereldwijd pleit voor meer geautomatiseerde winkels, ten opzichte van 35% in 2018. Het onderstreept de stijgende vraag naar onvergetelijke en op technologie geïnspireerde winkelervaringen, ook in de patisseriesector.
Heb je het potentieel van ChatGPT al overwogen? De baanbrekende AI-tool kan helpen bij het heruitvinden van smaken en recepten, het optimaliseren van het gebruik van ingrediënten en het verminderen van verspilling.
"Consumenten zoeken innovaties met een vertrouwd aspect, als eerbetoon aan authentieke patisserierecepten"
TREND 2: KLASSIEKERS ZIJN HIP

Op het vlak van voeding wagen veel consumenten zich niet te ver in onbekende gebieden. Ze zoeken innovaties met een vertrouwd aspect, als eerbetoon aan authentieke recepten. Eén van de gebakjes die dit jaar viraal gingen op TikTok was de kubuscroissant van de Londense bakkerij Le Deli Robuchon. Dit gelamineerde deeg heeft een perfect geometrische vorm en is verkrijgbaar in verschillende smaken, zoals vanille, chocolade en matcha met framboos. TikTokkers schoven maar al te graag aan in de rij voor dit trendy tussendoortje, om vervolgens hun lovende recensie de wereld in te sturen.
Het lijkt erop dat consumenten steeds harder vasthouden aan klassieke patisserie, aangezien 73% aangeeft graag een vertrouwd element te hebben bij het uitproberen van nieuwe creaties. In 2021 bedroeg dit slechts 67% wereldwijd. Innovatie is dus welkom, maar vergeet niet verder te bouwen op een sterke traditie van ambachtelijk vakmanschap, ervaring en kennis om door de consument omarmd te worden.
Vergeet daarbij nooit dat het oog ook wat wil, want de term eye-candy wordt in 2024 toepasselijker dan ooit. 5 jaar geleden was 54% het ermee eens dat creaties die er goed uitzien ook lekker smaken. Ondertussen is het aantal gestegen tot 64%. Onze smaakpapillen worden getriggerd bij het zien van een perfect goudbruin, glanzend en luchtig Deens gebakje, omdat een mooi gelamineerde deegcreatie een teken is van vaardigheid en vakmanschap. Kortom: de looks vormen in 2024 een belangrijke indicator voor kwaliteit.
TREND 3: LOKALE AUTHENTICITEIT

Het is nog niet lang geleden dat buitenlandse ingrediënten een aura van exclusiviteit en eigenheid met zich meebrachten. Maar de kaarten zijn volledig geschud. Consumenten verkiezen lokale creaties of creaties die lokaal worden geproduceerd boven een traktatie van ver weg. 39% van de mensen koopt minstens wekelijks eten dat lokaal geproduceerd is of met lokale ingrediënten wordt gemaakt. Bovendien denkt 65% dat creaties met lokale ingrediënten beter zijn en twee op de drie consumenten wil weten waar zijn voedsel vandaan komt. Transparantie is dus essentieel als je wil meesurfen op de lokale trend: betrek je klanten in het productieproces en de herkomst van de ingrediënten.