De doeltreffendheid van winkelcommunicatie

Communicatie is het sleutelwoord van de laatste jaren! Iedereen weet dat het belangrijk is om duidelijk te communiceren met je klanten, via je website, op social media, etc. De winkelvloer wordt hierbij regelmatig over het hoofd gezien. Maar waarom zou die minder belangrijk zijn? Het is dé plek om je klanten te beïnvloeden. Dus grijp die kans en ‘make it work’! Winkelcoach Caroline legt het je graag uit.

mkt

Wat is winkelcommunicatie?

Winkelcommunicatie is een heel breed begrip en omvat in principe alle communicatie die plaatsvindt op de winkelvloer. De verschillende communicatievormen kan je opsplitsen in 3 groepen:

  1. Mondelinge communicatie tussen medewerkers en klanten
  2. Productcommunicatie zoals de prijsaanduiding en extra informatie bij je producten
  3. Communicatie op het niveau van de winkel

In dit artikel gaan we dieper in op het laatste onderdeel, namelijk communicatie op het niveau van de winkel zelf.

Waarom is deze vorm van communicatie nodig?

Meer dan 70% van de aankoopbeslissingen wordt genomen in de winkel zelf. Je hebt dus héél wat ruimte om je klant te verleiden om meer aan te kopen en zo je omzet te verhogen.

Daarnaast krijgt je klant bij binnenkomst in je winkel heel veel prikkels te verwerken waardoor ze het soms moeilijk vinden om keuzes te maken. Dit heet keuzestress. De kans is reëel dat klanten in de war geraken en uiteindelijk niets kopen. Winkelcommunicatie biedt je klanten inspiratie en helpt ze te focussen op bepaalde producten. Je maakt het je klanten met andere woorden makkelijk om een keuze te maken. De klant ervaart dit als expertise en goede service wat zorgt voor loyale klanten.

Waarom dus?

  • Je klant verleiden om meer te kopen
  • Keuzestress verminderen

mkt

Waarover kan je communiceren?

Je verhaal

Via kleine berichten kan je steeds een stukje informatie over je ‘waarom’ mee geven aan je klanten. Informatie over wat jullie anders maakt dan de anderen. Bestaande klanten ervaren dit als een bevestiging van hun keuze om bij jou te winkelen. Nieuwe klanten worden aangemoedigd om terug te keren.

Neem het voorbeeld van deze krijtwand in een Frans café/winkeltje. We ontdekken niet alleen hun aanbod, maar ook hun verhaal. In de gouden kader gaat het over hun basisingrediënt: L’ail des ours of daslook. Een streekproduct waarvan ze elk onderdeel verwerken in hun gerechten. Van de bloemen ter decoratie tot de blaadjes om pesto van te maken. Op een heel eenvoudige manier leert het paneel ons dat ze werken met lokale producten en er alles aan doen om verspilling tegen te gaan. Waarden die veel klanten zullen overtuigen om terug te keren.

winkel

Je producten

Wat maakt jouw producten of aanbod anders? Bied je bijvoorbeeld menu’s aan of werk je met seizoensproducten? Ook al lijkt het voor jou niet bijzonder, voor je klant is dat het wel. Twijfel je? Doe dan de test! Vraag een willekeurige klant of ze dit of dat al wisten. Krijg je een ‘neen’ als antwoord, dan heb je meteen een onderwerp voor je volgende communicatiebord.

Producten in de kijker

Communicatie is natuurlijk dé manier om producten in de spotlight te zetten. Nieuwe producten of producten die je niet standaard aanbiedt, kunnen hier aangekondigd worden. Een goede reden voor de klant om steeds een blik op je communicatiebord te werpen. Wie wil er nu niet al eerste op de hoogte zijn van nieuwigheden in het assortiment?

Promoties

Promoties en acties voeren, zijn uiteraard geen must. Doe je ze wel, dan is dit de plaats in je winkel om erover te communiceren. Promoties hoeven uiteraard niet altijd te draaien rond kortingen. Het kan ook gaan om acties waarvoor je wel een budget moet voorzien, maar die geen standaard kortingsacties zijn (niets mis mee trouwens). Bijvoorbeeld tijdelijk een speciale verpakking aanbieden, je product aanpassen voor een speciale gelegenheid of werken met een goed doel.

Wat gaat er vaak mis?

Verspreide communicatie

Hangen er in jouw winkel ook op alle mogelijke (en onmogelijke) plaatsen briefjes met boodschappen voor de klant? Als je hoopt op die manier iedereen te bereiken, dan moet ik je teleurstellen. Het tegendeel is waar. Klanten weten niet waar eerst te kijken, krijgen stress en lezen uiteindelijk niets meer. Een gemiste kans dus. Zorg er daarom voor dat je boodschappen gegroepeerd staan op één plek. Op die manier hoeft de klant maar één blik te werpen om op de hoogte te zijn.

Dode hoeken communicatie

Een plek waar niets werkt is een dode hoek. Niets werkt dus ook je communicatie niet. Dode hoeken pak je beter op een ander manier aan, maar dat is een verhaal voor een andere keer. (link inschrijven nieuwsbrief om op te hoogte te blijven)
Locatie is alles. Ook voor je communicatie.
Loop zelf je winkel eens binnen en let op de plaatsen waar je het eerst naar kijkt en de plaatsen die het meeste opvallen wanneer je in de wachtrij staat. Dat is de plek waar je jouw communicatie wil groeperen.

Communicatie in Pinterest-stijl

Wanneer je via Pinterest op zoek gaat naar winkelcommunicatie vind je een massa leuke ideeën. Uiteraard mag je je hierdoor laten inspireren! Neem de ideeën alleen niet klakkeloos over. Kijk eerst goed rond in je winkel om na te gaan of het idee past binnen de stijl en het concept van je zaak. Zit alles goed? Ga er dan voor!

mkt

Nog enkele tips om af te sluiten:

  • Wissel voldoende af
    Wanneer er telkens dezelfde boodschap staat dan verdwijnt de aandacht en kijken klanten niet meer.
  • Hou het eenvoudig
    Het is niet nodig om uit te pakken met ingewikkelde termen of onbekende ingrediënten. Ze zeggen je klant niets. Een andere manier om eenvoudig te communiceren is uitbeelden wat je wil zeggen in een illustratie. Visuele boodschappen worden sneller begrepen.
  • Kort en bondig
    De informatie moet in enkele seconden leesbaar zijn. Te veel willen vertellen is een vaak voorkomende fout. De klant verliest zijn aandacht al voor het verhaal ten einde is. Probeer dus zo kort en bondig mogelijk te zijn.
  • Wees creatief
    Maak gebruik van de actualiteit en feestdagen. Hierdoor zal je communicatie meer opvallen, je klant zal het beter kunnen onthouden en daardoor ook beter kunnen doorvertellen aan vrienden en familie (allemaal potentieel nieuwe klanten).
  • Wees consistent
    Consistentie is je rode draad: blijf consistent in je taalgebruik, in je schrijfwijze, het kleurgebruik, je kalender (vervang je elke dinsdag de berichten door nieuwe, blijf dit dan doen op dinsdag), je creativiteit en je onderwerpen.

Nu is het aan jou! Voor meer info kan je terecht bij winkelcoach Caroline of volg de winkelcoach via Facebook.

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Bakery 

Bakery maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.