Hoe meer verkopen tijdens de rustige zomerperiode

shop

Het is bijna zover! Voor je het weet staan we aan de vooravond van de zomervakantie, een periode die vaak synoniem is voor een gezapige verkoop. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Wil jij dat er dit jaar meer peper in de zomerverkoop zit? Ga aan de slag met 1 van de 10 ideeën die winkelcoach Caroline Quintijn je zomaar, gratis en voor niks, meegeeft. Hoop niet op een boost, maar creëer hem zelf. Laat die zomer maar komen. Wij zijn er klaar voor!

10 tips voor extra omzet in de vakantieperiode

Je hebt meer troeven in handen dan je denkt. Gebruik deze ideeën om de rustige maanden in de winkel wakker te schudden.

1. Goede zichtbaarheid

Tijdens de zomermaanden juli en augustus gaan er veel mensen op reis. Dit betekent ook dat er veel mensen in hun plaats komen. Toeristen, al dan niet op doortocht, komen van overal en zijn steeds op zoek naar plaatselijke lekkernijen om hun verblijf op te waarderen. Zorg er daarom voor dat je zichtbaarheid in het straatbeeld in die periode op zijn best is. Het zijn klanten die jouw winkel nog niet kennen, dus help al die doorreizende euro’s hun weg te vinden naar jouw winkel en producten.

2. Website passend voor mobiel gebruik

Toeristen en passanten gaan gretig op zoek naar nieuwe ervaringen en plaatselijke lekkernijen. Een belangrijk hulpmiddel daarbij is hun mobiele telefoon. Als je website niet aangepast is voor mobiel gebruik dan gaan die klanten mogelijk aan je voorbij. Mocht het nog niet gebeurd zijn dan is dit het ideale moment om je website mobielvriendelijk te maken (dat is trouwens ook goed voor je vaste klanten). Wat willen toeristen als eerste zien op je website?

  • Wat je doet
  • Je adres
  • Je openingsuren (let op: als je openingsuren tijdens de vakantie anders zijn, moet je die ook aanpassen op de website)
  • Waarom klanten voor jou moeten kiezen (wat is uniek, waar ben je trots over)

3. Social media in topconditie

Het is niet omdat de zomermaanden een rustige periode zijn, dat je social media in een zomerslaap gaat. We hadden het er net over dat mensen juist heel actief zijn op hun mobiele telefoon in de zomermaanden. Ook jouw klanten die op vakantie zijn. Nu hebben ze daar tijd voor. Dus nog meer dan anders zullen ze aanwezig zijn op social media. Anders gezegd, nog meer dan anders is het belangrijk om onder hun aandacht te blijven op die kanalen. Zo blijf je top of mind bij je vaste klanten en kan je na de vakantie snel weer aanknopen bij de normale omzetcijfers.

mbk

4. Deelname aan lokale activiteiten

Tijdens de zomer worden heel veel activiteiten georganiseerd. Neem waar mogelijk deel. Het zijn kansen om in contact te komen met nieuwe mensen en bestaande klanten. Je bent op die dagen heel zichtbaar in de gemeente. Bovendien vragen evenementen relatief weinig voorbereiding omdat de organisatie alles regelt. Events zijn daardoor uitstekende promotie- én verkoopkanalen.

5. Klanten belonen in zomermaanden

Beloon je klanten als ze in de vakantieperiode voor jou kiezen. Het is een extra stimulans om vaker terug te komen. Een spaarkaart exclusief voor juli en augustus bijvoorbeeld. Dan moet ze die maanden zéker langskomen. Of een leuke actie waarbij elke klant die een originele vakantiebestemming vernoemt bij binnenkomst een gratis proevertje krijgt. Op deze manier beloon je klanten voor hun loyaliteit en je hebt meteen een tof onderwerp om over te praten op social media. Met een beetje geluk doen tevreden klanten dat ook, waardoor je online bereik als een raket omhoog schiet.

6. Bereid je voor op de Belgische zomer

Wat de zomer dit jaar zal brengen, is niet te voorspellen. Maar je kan je wel voorbereiden. Voorzie een plan A en een plan B. Plan A: is het heel warm, bied dan iets verkoelend aan, een glaasje frisse homemade limonade of een zelfgemaakt ijsje. Plan B: Wanneer het een regenachtige zomer wordt, kan je een bakje troost of zonnige producten aanbieden, in de vorm van iets lekkers om hen op te beuren, iets om hen even te verwennen en het slechte weer te vergeten. Of het nu plan A of B wordt, pak er zeker mee uit op je social media!

zomer

7. Inspelen op zomerse activiteiten

Bij zomerse activiteiten denk ik aan festivals, BBQ’s, aperotime, stay-at-homevakantie … Zo’n activiteiten worden alleen maar beter met lokale lekkernijen. Hier kan je op meeliften door pakketjes aan te bieden gericht op dergelijke activiteiten. Samenwerkingen met andere lokale handelaren bieden daarnaast een grote kans en meerwaarde. Je breidt zo je potentieel klantenbestand uit door in te haken op de klanten van naburige handelaars.

8. Organiseer zelf een event

Is er geen lokaal event waaraan je kan deelnemen, misschien moet je dan je eigen event organiseren? Nodig mensen uit voor een proeverij, een zomerse apero, een springkastelenweekend of een leuke workshop. Door je product centraal te laten staan, trek je gegarandeerd heel wat nieuwe klanten aan. Laat je in de keuze van evenement leiden door je doelgroep. Wat vinden zij leuk, waar kijken zij naar uit? Als jij daar een antwoord op geeft, dan zit je goed.

9. Back-to-schoolactie

Augustus is hét moment om te starten met je back-to-schoolactie, net als alle grote merken. Jij kan meeliften op het grote succes. Laat je creativiteit de vrije loop, want er zijn veel mogelijkheden:

  • Je kan je richten op kinderen met een actie waarbij ze voor een leuk cadeau kunnen sparen. Je richten op kinderen is altijd een goed idee, want zij bepalen nog steeds voor een groot deel waar hun ouders gaan winkelen. “Mama, ik wil naar die winkel waar ik kan sparen voor een …!”
    Ouders hebben nu eenmaal liever een rustig en tevreden kind in de winkel dan een mokkend hoopje frustratie. Dus waar denk je dat de ouders hun boodschappen zullen doen?
  • Je kan natuurlijk ook inspelen op de ouders. Die eerste schoolmaand is een enorm drukke periode. Je kan producten in de kijker zetten die hen op dat moment het leven makkelijker maken. Bijvoorbeeld gezonde kant-en-klare oplossingen voor het fruitmoment of de brooddoos.
  • Maar je kan de school ook negeren en net ‘de werkende mens’ in de spotlights zetten. Ook voor hen loopt de zomer op zijn einde. Een back-to-workactie met toffe lunchideetjes die de zomersfeer nog net iets langer helpen vasthouden, reken maar dat dit gewaardeerd zal worden.

zomer

10. Make-over voor je zaak

Je kan het natuurlijk ook over een heel andere boeg gooien en van de rustige zomerperiode gebruikmaken om je zaak helemaal op orde te brengen. Misschien is het nu het ideale moment om je winkelinterieur die broodnodige opfrissing te geven. Of was het je website die dringend onder handen moest worden genomen? Het is ook een goed idee om nu werk te maken van de jaarplanning voor je lokale marketing. Welk project je ook hebt liggen, deze rustige zomerperiode kan worden gebruikt om actie te ondernemen.

Gemotiveerd? Maak dan nú werk van je planning zodat je de zomerdeadline zonder stress kan halen.

Voor meer info kan je terecht bij winkelcoach Caroline of volg de winkelcoach via Facebook.

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Bakery 

Bakery maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.