NIEUWE BEURS 'CONTACTDAGEN' SPEELT IN OP HUIDIGE NODEN

contactdagen

De wereldeconomie davert op haar grondvesten. Na een wereldwijde pandemie kennen we een zeer fikse energiecrisis gekoppeld aan productschaarste, waardoor prijzen exploderen. Kostenbesparing en kostenbewust ondernemen zijn niet langer loze woorden en worden voortaan in drukletters geschreven. Om Bibac+ aan deze nieuwe challenge aan te passen, wordt het event getransformeerd naar een nieuw concept, op een nieuwe locatie, met nieuwe data en onder een nieuwe naam. Kortom, een compleet nieuwe beurs die inspeelt op de huidige uitdagingen in de sector.

BEURZEN ZULLEN BLIJVEN BESTAAN

Verandering merkbaar

Contactdagen voor bakker, slager, traiteur, vis- en kaashandel – kortom voor elke voedingsdetailhandelaar – zijn het antwoord op de uitdagingen van morgen. Luc Paeme, advisor voor Fairs Consult, legt uit. "Beurzen zullen altijd een plaats hebben op de Belgische markt, want er zal steeds nood zijn aan persoonlijk contact tussen wat de markt vraagt en te bieden heeft. We merken echter wel dat de investeringen voor beurzen zwaarder op de budgetten van bedrijven gaan doorwegen, waardoor men eerder zal opteren voor één beurs elke 2 à 3 jaar, in plaats van jaarlijks meerdere beurzen. In het licht daarvan hebben we een nieuw concept ontwikkeld en zijn we geëvolueerd naar de Contactdagen."

"De Contactdagen hebben oog voor kostenbesparing op het vlak van personeel, tijd en valuta"

Nieuw concept focust op hedendaagse challenges

Op zondag 23 en maandag 24 oktober van 13.00 tot 20.00 uur kan de gehele voedingssector elkaar sfeervol ontmoeten en commerciële onderhandelingen aanknopen. Maar wat houdt het nieuwe concept nu precies in? "De Contactdagen hebben oog voor kostenbesparing op het vlak van personeel, tijd en valuta. Door minder beursdagen, kortere bezoekmoment en minder noodzakelijk personeel hopen we namelijk het kostenbewust plaatje van de exposant positief te beïnvloeden. Ik vermoed dat exposanten verrast kunnen zijn van de return on investment. Want als ze met 30% van de normale deelnamekost meer dan 50% van hun klantenbestand kunnen bereiken, zal het nieuwe concept snel aan belang winnen", vertelt Luc.

"De covidperiode was voor de voedings- en retailsector een eye-opener, want de klant keerde terug naar zijn lokale winkel. De huidige inflatie draait het plaatje om. De prijs wordt steeds doorslaggevender, waardoor het gewonnen marktaandeel van de kleine voedingshandelaars terug aan het verschuiven is naar de grootdistributie. Consumenten gaan kostenbewuster winkelen, wat een invloed heeft op de volledige keten. De detailhandel die hier efficiënt op reageert, behoort tot de winnaars. Antwoorden en oplossingen vindt de vakman op de Contactdagen."

contactdagen
De medewerking van Bakkers Vlaanderen en de Landsbond der Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs staat garant voor een professionele invulling van deze beurs

GOEDGEVULD PROGRAMMA

En wat kunnen bezoekers verwachten? De medewerking van Bakkers Vlaanderen en de Landsbond der Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs staat garant voor een professionele invulling van deze beurs. "De Contactdagen spelen in op een aantal niet weg te denken trends en tendensen. De energiecrisis is geen loos woord meer, waardoor de vakmannen steeds meer op zoek gaan naar energiebewuste machines, dus efficiënte machines met minder gas- en elektriciteitsverbruik. Daarnaast zien we dat voedingsfabrikanten meer in eigen handen nemen, en dat ze ook al vaker eens durven overschakelen naar halffabricaten en afgewerkte producten om in het assortiment op te nemen. De voedingsdetailhandel gaat op zoek naar producten waarbij het verbruik aan energie om het voedingsproduct panklaar te maken tot een minimum gereduceerd wordt. Ten slotte vervolledigen diverse demo's en wedstrijdruimtes het vakevent; kortom een sterk programma dat het ambacht in al haar aspecten laat beleven", aldus Luc.

contactdagen
De beurs voorziet een sterk programma dat het ambacht in al haar aspecten laat beleven

MOOIE VERWACHTINGEN

"We richten ons op 80 à 100 Belgische exposanten en en 4.000 bezoekers: dan zouden we kunnen spreken van een geslaagde editie voor onze exposanten. En wat de periodiciteit betreft? We willen niet concurreren met andere beurzen, maar het concept laat zeker toe om elke 2 jaar de Contactdagen te organiseren."

Fier op het ambacht

Luc heeft nog een laatste boodschap voor elke voedingsspecialist. "Elke vakman in de voedings- en retailsector mag trots zijn op zijn beroep. Ze werken hard en COVID-19 heeft het hen niet eenvoudig gemaakt, maar ik geloof sterk dat deze tijdelijke storm de grashalm heeft laten buigen, maar zeker niet heeft geknakt. Veerkracht is eigen aan onze detailhandel. De moeilijke periode is geen permanent gegeven en onze vakmannen hebben een groot doorzettingsvermogen en zijn zeer creatief, waardoor ze altijd hun plaats op de Belgische markt zullen verdienen. Ik heb er goede hoop in: de economie zal hernemen en dat komt zeker ten goede aan de voedingsdetailhandelaar."

PRAKTISCH
Waar?
Nekkerhal Mechelen
Plattebeekstraat 1, 2800 Mechelen
Wanneer?
Zondag 23 en maandag 24 oktober 2022
Van 13.00 tot 20.00 uur
Toegang?
Uitsluitend voor professionelen; gratis toegang mits online registratie
Meer info? 
Meer informatie op de website www.contactdagen.be of via info@contactdagen.be
contactdagen

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Bakery 

Bakery maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.