BroodPremium

Belangrijkste bakkerij- en patisserietrends voor 2023

Consumenten eisen versheid, waarderen vakmanschap en zoeken comfort

trends

Met Taste Tomorrow onthult Puratos gloednieuwe inzichten die ingrijpende veranderingen in consumentengewoonten en -voorkeuren aantonen, wat op zijn beurt implicaties heeft voor spelers in de bakkerij-, patisserie- en chocoladesector. Deze inzichten worden gebruikt om evoluties van trends te volgen en nieuwe trends te onthullen. En ook volgend jaar zetten een aantal opvallende evoluties zich voort. Ontdek de top 3 trends die de bakkerij en patisseriebranche van 2023 vorm zullen geven.

SITUATIE IN 2022 IN EEN NOTENDOP

Een van de belangrijkste uitdagingen voor de bakkerij- en patisseriesector in 2022 is de prijs en beschikbaarheid van bepaalde ingrediënten, zoals onder meer zonnebloemolie en tarwe. Vandaag zijn inflatie en stijgende prijzen een topprioriteit voor consumenten wereldwijd, met 96% van de mensen die bezorgd is over de impact ervan op hun huishouduitgaven.

Ondanks de algemene bezorgdheid over de stijgende prijzen worden basisvoedingsmiddelen zoals brood minder getroffen: 23% van de consumenten blijft wereldwijd premium broodspecialiteiten kopen en slechts 12% probeert minder te kopen/geld te besparen op broodproducten, tegenover 29% voor gebak en patisserie en 24% voor chocoladegerelateerde producten. 48% van de consumenten verklaart dat ze niet voor het goedkoopste brood gaan, maar de kwaliteit blijven kopen die ze vertrouwen en 34% van de consumenten blijft zichzelf regelmatig verwennen met zoete gebakjes. Daarnaast blijkt dat de kwaliteit van de gebakjes en patisserieproducten belangrijk blijft. 40% van de consumenten wil namelijk niet voor de goedkoopste creaties gaan, maar blijft de kwaliteit kopen die ze vertrouwen.

48% van de consumenten koopt niet het goedkoopste brood, maar wel de kwaliteit die ze vertrouwen

3 trends voor bakkerijsector

trends
67% van de consumenten geeft de voorkeur
aan een vertrouwd element

1. vertrouwen en vakmanschap

Traditionele, ambachtelijke producten worden steeds populairder, want klassiekers zijn het nummer één onderwerp over gebakken goederen online. Uit de trendradar blijkt dat consumenten comfort en verwennerij zoeken via producten die een eerbetoon zijn aan traditionele of authentieke recepten.

Hoewel 60% van de consumenten op zoek is naar nieuwe ervaringen, geeft 67% de voorkeur aan een vertrouwd element en klassiekers met een twist. Innovatie is dus welkom, maar vergeet niet verder te bouwen op een sterke traditie van ambachtelijk vakmanschap, ervaring en kennis om door de consument omarmd te worden.

2. de smaak van zuurdesem

In lijn met de vorige trends is zuurdesem de juiste combinatie van innovatie en traditioneel vakmanschap. Van een favoriet tijdverdrijf tot een gevestigd en geperfectioneerd ambacht: het traject van zuurdesem heeft zich sterk ontwikkeld in de afgelopen jaren en zal naar verwachting groeien in 2023. Mainstream merken adopteren zuurdesem voor hun producten en consumenten blijven zoeken naar zuurdesemopties buiten brood, denk aan zuurdesemcroissants, -brioche, -muffins, -bagels, -panettone, -cruffins en andere hybriden. Wat is de belangrijkste drijfveer van deze trend? Zonder twijfel de smaak van zuurdesem.

desem
Zuurdesem heeft zich sterk ontwikkeld in de afgelopen jaren

3. versheid

Consumenten verwachten vers brood, elke dag van de week en de hele dag door. Bij de trend "vers op bestelling" gaat het om producten die de consument zelf bakt, al dan niet uit de diepvries, om ze vervolgens op te warmen en goed te bereiden. Het biedt gemak en het plezier om op elk moment over verse bakkerijproducten te beschikken. Typische voorbeelden van deze trend zijn croissants, pizza's, knoflookbrood en meer. Dit soort producten maakt het leven gemakkelijker voor de consument, die zijn bakproces kan versnellen door een groot deel van de bereidingsfase uit te besteden aan grootschalige fabrikanten of ambachtslieden naast de deur, terwijl de consument het bakproces in eigen handen kan nemen en het versheidsaspect maximaal kan benutten.

De versheid van bakproducten blijft ongelooflijk belangrijk voor consumenten die in 2022 meer online winkelen dan voor de pandemie (dat is 58% van de consumenten wereldwijd). Om aantrekkelijk te zijn voor online consumenten, moeten bakkerijproducten er ook aantrekkelijk uitzien, dus extra aandacht voor verpakking en uiterlijk moet de online verkoop stimuleren, aangezien 59% van de consumenten het ermee eens is dat een goed uiterlijk de smaakperceptie versterkt.

Kortom, om 2023 goed te starten, moet u extra de nadruk leggen op het versheidsaspect van uw bakkerijproducten en overwegen de markt van het gemak aan te boren door uw bakkerijproducten aan te bieden die gemakkelijk thuis kunnen worden bereid of afgewerkt.

brood
Consumenten verwachten vers brood, elke dag van de week en de hele dag door

3 trends voor patisseriesector

1. plantaardige revolutie

patisserie
Veganisme wordt geassocieerd met het eten van "schone" voedingsmiddelen, zoals chocoladecreaties gezoet met kokosbloesemsuiker

Veganistische en plantaardige diëten blijven aan belang winnen, met meer consumenten die het dieet gedeeltelijk of voltijds volgen. Aangezien de bezorgdheid over het milieu, de gezondheid en het dierenwelzijn blijft bestaan en er een grotere variëteit aan plantaardige opties beschikbaar is, zullen in 2023 veel meer consumenten genieten van plantaardige zoete lekkernijen en patisseriecreaties.

Zelfs op de Franse patisseriemarkt, die een lange en sterke traditie kent, is de veganistische patisserie een innovatie waar veel vraag naar is. Veganisme wordt ook geassocieerd met het eten van "schone" voedingsmiddelen, zoals chocoladecreaties gezoet met kokosbloesemsuiker.

2.gezondheidsbewuste consument

Natuurlijk gunnen consumenten zichzelf nog steeds zorgeloze momenten van verwennerij, maar over het algemeen zijn minder suiker, vet, gluten en koolhydraten erg in trek bij de consument. Volgens  het onderzoek is de zorg voor de fysieke of mentale gezondheid de belangrijkste prioriteit in de VS, Canada en Japan.

Functionele voeding die ingrediënten bevat die een positief effect hebben op de geest of het lichaam, zal volgend jaar meer en meer aandacht krijgen. Het gaat om voedingsmiddelen met specifieke gezondheidsbevorderende eigenschappen, die vooral voor dit specifieke doel worden geconsumeerd. Vaak gaat het om planten en vruchten die rijk zijn aan vitaminen of bijvoorbeeld een antioxiderende werking zouden hebben.

In 2023 zullen gebak- en patisseriecreaties naar verwachting gezond en lekker zijn, waarbij natuurlijke vervangers voor suiker door consumenten wereldwijd worden verwelkomd, aangezien de gezondheidsperceptie van suiker in de loop der tijd afneemt (13% in 2021 tegenover 18% in 2015).

3. klassiekers zijn hip

Net zoals bij de bakkerijproducten zoeken consumenten ook bij patisserie verwenmomenten die een eerbetoon brengen aan traditionele en authentieke recepten. Patisserie is nu eenmaal een segment dat zich perfect leent voor een sterke emotionele band met voedsel. Met een gestage groei van 8% is de trend 'klassiekers blijven' van groot belang, omdat consumenten het grootste deel van hun gesprekken over dit onderwerp online voeren. Het staat ook in de top vijf van trends in verschillende talen, waaronder het Engels, Spaans, Frans, Italiaans, Portugees, Russisch, Chinees en Japans.

Kortom, om in 2023 te voldoen aan de vraag van consumenten naar zoete lekkernijen en patisserie, moet u zich richten op het beheersen van de klassiekers en manieren zoeken om ze opnieuw uit te vinden.

bakery
Richt u op het beheersen van de klassiekers en zoek manieren om ze opnieuw uit te vinden

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Jade Lambrecht8 september 2022

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
17 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine