INVLOED ACCIJNSVERHOGING
De accijnsverhoging op alcoholische dranken die de regering in november invoerde, heeft wel degelijk impact gehad op de totale categorie. De gemiddelde prijs van een fles sterke drank is enorm gestegen. Bijvoorbeeld: een fles whisky van 75 cl aan 40 graden is 2,88 euro duurder geworden. Dit zorgde enerzijds voor een enorme volumestijging in oktober een soort stock-up-effect maar anderzijds daalde de verkoop enorm in de maanden die daarop volgden.
Prijsstijging beperkter bij klassieke aperitieven
Bij de klassieke aperitieven lijkt dit effect wel minder groot te zijn dan bij sterke dranken. Een deel van de verklaring is hier dat het gemiddelde alcoholpercentage van een fles in het algemeen lager ligt dan die van een fles sterke drank. Martini Bianco is bijvoorbeeld 15% terwijl Bombay Sapphire 40% bevat. Daardoor was de prijsstijging ook beperkter bij de klassieke aperitieven. De twee belangrijkste periodes blijven eindejaar en de zomer. In beide periodes zorgt een lekkere aperitief voor extra fijne momenten, of het nu om feest te vieren is of om gezellig op een terras te relaxen.
