Frisdranken en water Partnercontent

Kleinere flesjes voor minder frisdrankverbruik

article image

Een recente studie van fritz-kola in samenwerking met YouGov toont aan dat kleinere verpakkingen frisdrank leiden tot aanzienlijk minder consumptie. Dit fenomeen staat bekend als het portion size effect: hoe kleiner de fles, hoe minder men drinkt. Uit het onderzoek blijkt dat mensen met flesjes tot 0,5 liter gemiddeld 419 ml per dag drinken, terwijl dit bij flessen van meer dan 1 liter oploopt tot 1.249 ml. Vooral jongeren blijken gevoeliger voor grote verpakkingen.

Volgens fritz-kola bevestigen deze resultaten hun visie dat bewust consumeren begint bij kleinere verpakkingen. Consumenten geven aan dat kleine flesjes helpen om minder te drinken, omdat ze makkelijker doseren en het drankje verser blijft.

Michaël Sels, voedingsdeskundige en voedingswetenschapper, zegt: “Kleinere porties zijn een doeltreffend middel om suikerconsumptie te beperken – zonder in te boeten op smaak of plezier.”

Ook voor fritz-kola is de boodschap duidelijk. “Bewust consumeren begint bij de grootte van de fles,” zegt Pascal Fromme,Verantwoordelijke Duurzaamheid & Public Affairs bij fritz-kola GmbH. “Voor ons bij fritz-kola zijn kola’s, frisdranken en soortgelijke producten culturele producten voor volwassenen. Daarom bieden wij ze enkel aan in flesjes van 0,2, 0,33 en 0,5 liter. Ons doel is om met kleine verpakkingen bewuste momenten van genot te bevorderen en duurzamer consumptiegedrag te stimuleren.”

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
17 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine