
03/11/2025
Al meer dan dertig jaar geldt ProWein als dé wereldwijde referentie voor professionals uit de wijn- en sterkedrankensector. Bewust van deze uitdagingen hebben de organisatoren van Messe Düsseldorf een grondige herziening doorgevoerd.

20/10/2025

25/09/2025
Naar jaarlijkse gewoonte reikt Horeca Expo de Innovation Awards uit, dé prijzen voor de meest vernieuwende ideeën en producten in de horecasector. Een professionele jury boog zich over talloze inzendingen en selecteerde de winnaars in zes verschillende categorieën.

23/09/2025

03/09/2025
De Spadel Groep, producent van natuurlijke mineraalwaters, heeft in de eerste helft van 2025 stevige vooruitgang geboekt. De omzet steeg met 10,8% en het operationele resultaat (EBIT) klom met 12,6%. Daarmee bevestigt de groep ...

16/07/2025
De frisdrankenmarkt blijft een sector in beweging. De consument kiest voor suikervrije en functionele dranken met aandacht voor lokale en milieubewuste productie.

03/07/2025
Fritz-kola onderstreept het belang van bewust consumeren door te focussen op kleinere verpakkingen. Consumenten geven aan dat kleine flesjes hen helpen om minder te drinken, doordat ze makkelijker kunnen doseren en het drankje langer vers blijft. Voedingsdeskundige Michaël Sels benadrukt dat kleinere porties een effectieve manier zijn om suikerconsumptie te beperken, zonder in te leveren op smaak of plezier. Fritz-kola biedt daarom kola's en frisdranken enkel aan in flesjes van 0,2, 0,33 en 0,5 liter, omdat zij geloven dat bewuste consumptie begint bij de grootte van de verpakking. Hun doel is om met kleine verpakkingen bewuste genietmomenten te stimuleren en duurzaam consumptiegedrag aan te moedigen.

07/04/2025
De frisdrankenmarkt in de horeca verandert snel. Traditionele dranken maken plaats voor gezondere, functionele en duurzame alternatieven. Horecaondernemers spelen hierop in met vernieuwende merken en smaken die aansluiten bij de bewuste consument.

02/12/2024
De Red Bull Winter Edition met de smaak van Fuji appel en gember is fris en tintelend, met een vleugje karamel. Het blik kreeg een opvallend nieuw, rood-geel design en is vanaf vandaag tijdelijk verkrijgbaar in België!
29/10/2024
Coca-Cola mag dan een iconisch Amerikaans merk zijn, in België is het sterker verankerd dan velen denken. Met drie productiesites – in Antwerpen, Gent en Chaudfontaine – en meer dan 2.200 medewerkers wordt 83% van alle in België verkochte Coca-Cola-dranken ook effectief hier geproduceerd.

19/04/2024
Een EK of WK voetbal staat garant voor heel wat beleving en zorgt voor hogere verkoopcijfers. Een passend hapje en drankje mag dus zeker niet ontbreken en een tricolore accessoire maakt het helemaal af.

04/04/2024
Philip Buisseret, Secretaris Generaal van de sectorvereniging van de Belgische water- en frisdrankindustrie FIEB ASBL – VIWF VZW, deelt zijn visie op de huidige uitdagingen in de drankenindustrie.

05/06/2023
De markt van de healthy drinks en iceteas hebben al jaren de wind in de zeilen. Gezonde frisdranken, met name drankjes met minder suiker en minder calorieën, winnen steeds meer aan populariteit bij de consument omdat deze dichter aanleunen bij een gezonde levensstijl.

23/03/2021
Wij polsten gedurende januari en februari naar de verwachtingen in het kader van het EK voetbal bij de lezers van Retail magazine. Hieruit blijkt o.a. dat zoute snacks het grootste verkoopspotentieel hebben in die periode.

19/11/2019
De Belgische markt voor frisdranken is het laatste decennium grondig gewijzigd. De schreeuw om innovatie en vernieuwing klinkt vanuit de hoek van de steeds meer geïnformeerde consument alsmaar luider. Uit cijfers van de VIWF, de sectorvereniging van de Belgische water- en frisdrankindustrie, blijkt dat de frisdrankconsumptie de laatste 10 jaar met 15% is gedaald. Om in te spelen op de huidige marktontwikkeling, trachten producenten in te zetten op gezonde, natuurlijke en/of lokale alternatieven.

25/06/2019
In februari 2018 nam Interstock Dranken Vanquathem onder handen. Het mag gezegd zijn: het resultaat is verbluffend. De koude drankencentrale is omgetoverd tot een gezellige shop. Houten en donkergrijze elementen, de juiste verlichting en lage rekken zorgen ervoor dat de klant een aangename shopervaring krijgt. Met resultaat, zo blijkt, want klanten die langer in je winkel willen blijven, geven ook meer uit.

19/10/2018
Water ontharden of verzachten ontdoet het van calcium en magnesium, zodat keukentoestellen met warm water langer meegaan, leidingen en kranen minder verstoppen … Vaatwassers leveren ook meer glanzende vaat op met minder detergent. Meer glans verkrijgt u eveneens dankzij omgekeerde osmose, die niet alleen calcium en magnesium, maar nagenoeg alle opgeloste mineralen en zouten uit het water haalt, zodat er geen enkele neerslag achterblijft op de vaat. Filtratie verwijdert dan weer sediment en onopgeloste deeltjes, die kunnen leiden tot corrosie en verstopte filters van onder meer toestellen.

14/04/2017
Volgens David Marquenie van de sectorvereniging van de Belgische water- en frisdrankenindustrie VIFW heeft de accijnsverhoging op frisdranken die begin 2016 werd ingevoerd (de zogenaamde suikertaks) niet het beoogde effect. Weliswaar daalde de verkoop in ons land, maar dat betekent niet dat we met zijn allen minder frisdranken nuttigen. Zo valt een duidelijke verhoging van de grensaankopen op te tekenen. Bovendien maakt de accijnsverhoging geen onderscheid tussen dranken met en dranken zonder suiker.