5 generaties warme bakkers
Ten huize van Notre Dame (Knokke)
In Bakkerij Notre Dame is Axel Roelens samen met zijn zonen aan de slag ... de vierde en vijfde generatie warme bakkers. Met zijn ligging in Knokke trekt de bakkerij een zeer toeristisch publiek, wat zorgt voor een specifiek seizoens- en weekritme. Recent liet Axel ook de bakkerijvloer aanpakken. Redenen genoeg voor een goed gesprek.
Ontstaansgeschiedenis
Van paard & kar tot Knokse hotspot
Het verhaal van het bakkersgeslacht Roelens begint bij overgrootvader Hector Roelens. Hij bakte in Ramskapelle brood met zeer lokale producten zoals bloem van de molen in het dorp. Om de directe omgeving te bevoorraden, deed hij een broodronde met paard en kar. Zijn zoon Cyriel (grootvader van Axel) nam na verloop van tijd over en baatte met zijn vrouw Ida de ambachtelijke bakkerij in Ramskapelle meer dan 40 jaar uit. In die jaren was een bakkerij ook meteen kruidenier, dus verkochten zij ook allerhande voedingsmiddelen.
Cyriel en Ida waren ook degenen die beslisten om in de Sylvain Dupuisstraat 10 in Knokke een nieuwe, grotere bakkerij te vestigen. De bakkerij kreeg de naam 'Notre Dame' en hun zoon Eddy kwam ook in de zaak. Uiteindelijk nam die ook de bakkerij over.
Moeder Babelutte
Eddy (vader van Axel) werkte net als zijn voorvaders keihard. Maar dat harde werk (vele uren én nachtwerk) begon te wegen en hij ging op zoek naar alternatieven en oplossingen. Broer Gino maakte op dat moment pralines in Heist. Eddy begon dat snoepgoed ook te verkopen in de bakkerij, en merkte dat die aansloegen. Samen beslisten de broers Roelens om de confisserieketen 'Moeder Babelutte' op te richten. De naam verwijst naar Rosalie, die een eeuw eerder een eerste snoepwinkel opende aan de kust en die van kinderen de bijnaam 'Mère Babelutte' kreeg. Haar originele recept voor boterbabbelaars reproduceren de broers tot op de dag van vandaag. De keten heeft tegenwoordig een zevental filialen/shop-in-shops. De winkel op de Lippenslaan wordt vandaag ook uitgebaat door Axel. Hij verkoopt daar ook een beperkt aanbod broden; terwijl hij in de bakkerij een selectie snoep aanbiedt.
Bakker Axel & zonen
Door de verlegde focus op confiserie kon Eddy Roelens bakkerij Notre Dame in de veilige handen van zijn zoon overdragen. Axel hielp al van jongs af mee in de bakkerij en leerde al doende de stiel. Als autodidact liet hij met knowhow en vakkennis die hij her en daar verzamelde, zijn kunde groeien. "Ik ben niet in de wieg gelegd om mijn dagen te slijten op schoolbanken", weet Axel. "Ik wilde de bakkerij uitbaten en het werk van de drie generaties voor mij voortzetten. En ik ben blij dat ook mijn twee zonen in mijn voetsporen willen volgen. Zij volgden bakkerschool en hotelschool. Vandaag staan zij mij bij achter de schermen van de bakkerij."
Naadloos maatwerk voor het bakkersatelier
Recent investeerde Axel Roelens ook in de ateliervloer van bakkerij Notre Dame. Voor de keramische tegels die er al een kwarteeuw dienst deden, werd een snelle, praktische en hygiënische oplossing gezocht. "Ik kwam bij Devafloor terecht nadat ik hun reclame in Bakery zag. Hun oplossing waarbij ze een gietvloer op de bestaande vloer kunnen installeren, was dé oplossing. Zo konden we de tijdrovende klus om de tegels uit te breken vermijden en zo snel mogelijk opnieuw het atelier benutten."
Nadat de bakkerij de bestaande vloer grondig reinigde en alles ontruimde, kon Devafloor op nauwelijks een dag tijd door hecht teamwork de acrylaat gietvloer plaatsen. Het plaatsen van een acrylaat gietvloer kan op quasi alle ondergronden, dus ook op de bestaande tegelvloer. Door middel van de juiste voorbewerking en het verwijderen van een aantal tegels konden ze een naadloze overgang verzekeren aan o.a. de karrenlift en dorpels.
Uiteindelijk komen er dan 5 lagen snelhardende hars die samen de 5 mm dikke gietvloer vormen. De gietvloer is vloeistofdicht en bestand tegen intensief gebruik en hoge belasting. Na slechts enkele uren kon het bakmachinepark teruggeplaatst worden. De geur die tijdelijk ontstaat bij de installatie verdwijnt volledig na het droogproces."
"Ik was aangenaam verrast door de snelheid waarmee de gietvloer geplaatst werd; in 1 werkdag was de klus geklaard", vertelt Axel. "De layout van ons atelier is vrij complex, met opdeling in vele verschillende ruimtes. Toch slaagde Devafloor erin de gietvloer vlot te installeren op de bestaande vloer. Naast de snelheid van uitvoering is het naadloze karakter van deze vloer in combinatie met de afgeronde plinten een enorm praktisch voordeel. Reiniging gebeurt zo veel gemakkelijker waardoor we ook op vlak van hygiëne perfect up to date zijn. En zeg nu zelf, een mooie kwalitatieve vloer in een werkatelier geeft je toch de motivatie om er telkens opnieuw voor 100% voor te gaan."
Specifiek ritme
De Sylvain Dupuisstraat loopt parallel aan de Zeedijk in Knokke, een van de toeristische hotspots in de stad. Dat die ligging zorgt voor een specifiek publiek én een speciaal ritme in seizoen en weekindeling, weet Axel Roelens maar al te goed.
"Het toerisme brengt hier bij ons het brood op de plank. Daarom zijn wij tijdens de vakantieperiodes fulltime open. In het winterseizoen beperken we die openingsmomenten: enkel in het weekend en tijdens schoolvakanties. Met een ruwe schatting kom ik uit dat 80% van ons inkomen afkomstig is van tweedeverblijvers. Vroeger was dat iets meer van vakantiegangers die huurden."
De verkoop in de bakkerij fluctueert sterk tijdens piekperiodes. Daarom zijn de invloeden op het toerisme ook belangrijk voor Axel: "Het weer speelt een enorme rol. Bij slecht weer (of slechte weersvoorspellingen) kiezen tweedeverblijvers eerder voor zonzekere bestemmingen. Hun afwezigheid voelen we dan. Maar het feit dat er steeds meer appartementen bijkomen én steeds meer bakkers er de brui aan geven, zorgt dat de broodvraag stijgt."
Ontbijtaanbod
Het aanbod van bakkerij Notre Dame concentreert zich vooral op het ontbijt. "We liggen vooral goed in de markt met onze ontbijtkoeken, pistolets en brood", weet Axel. "We hebben ook nog wat traditionele, verse patisserie maar beperken daarbij het aanbod omdat het vaak heel moeilijk inschatten is of die goed over de toonbank gaan op bepaalde dagen. Op dat vlak zijn we vooral gekend voor onze bokkepoten en misérables."
Personeelszaken
Piekperiodes opvangen
In het atelier van bakkerij Notre Dame staat Axel met zijn zonen en deeltijdse meestergast Martin (zie verder). In de winkel zijn twee vaste verkoopsters aan de slag. De piekperiodes in de bakkerij worden opgevangen met flexijobbers en studenten. "In de zomer staan we zo met een vijftal in het atelier, terwijl in de winkel onze dames versterking krijgen van een viertal tijdelijke krachten, aangevuld met flexi-jobbers en jobstudenten. Dat is niet altijd eenvoudig, ook al door onze locatie. In de onmiddellijke omgeving wonen niet veel jongeren, waardoor onze arbeidsvijver klein is. En uit de zee zullen ze niet komen (lacht)."
aan de slag bij de familie Roelens
Halve eeuw ervaring
In het atelier kan Axel rekenen als steun en toeverlaat op meestergast Martin. Die heeft maar liefst 50 jaar ervaring en kent verschillende generaties Roelens.
"Martin begon in dienst bij mijn vader een jaar na mijn geboorte", vertelt Axel. "Hij werkt ondertussen - als flex-job - nog steeds in ons atelier, samen met mijn zonen. Dat is een goede overeenkomst want zo komt hij nu nog steeds onder de mensen en kan hij zijn kennis en kunde doorgeven. Meteen vermijdt hij zo ook het 'zwarte gat' nu hij op pensioen is. Sinds de geboorte van mijn kleinzoon kent Martin 4 generaties van onze familie. We hebben veel aan hem te danken."
Grootste kapitaal
"Het klinkt misschien cliché, maar onze medewerkers zijn ons grootste kapitaal. We kunnen misschien als familie wel voldoende bakken, maar het is niet de bedoeling om alles zelf te doen. Ook de winkelverkoop laten we liever over aan onze ervaren verkoopsters. Elk zijn stiel. Met ons – bij momenten uitgebreid – team zorgen we dat bakkerij Notre Dame goed draait."



