ArtikelsNieuwsZoekertjes
Thema's
  • chevron_right Brood
    • Brood
    • Desem
    • Broodmixen
    • Glutenvrije producten
    • Verkoopklaar brood
  • chevron_right Viennoisserie
  • chevron_right Patisserie
  • chevron_right Chocolaterie
  • chevron_right Roomijs
  • chevron_right Zoetwaren
  • chevron_right Grondstoffen
  • chevron_right Dranken
  • chevron_right Bakkerijmachines
  • chevron_right Materialen
  • chevron_right Winkel
  • chevron_right Atelier
  • chevron_right Marketing
  • chevron_right Bakery awards
Verkoopklaar brood
  • Premium

Belgen omarmen brood tijdens economische uitdagingen

05/05/2025

Terwijl de economische onzekerheid toeneemt, blijft brood een betrouwbare factor op de Belgische eettafel. Consumenten zien het niet alleen als een smakelijke en eenvoudige keuze, maar ook als gezond en betaalbaar – een echt veelzijdig product! Dat b

  • Premium

Brood opnieuw positief onder de aandacht bij consumenten & bakkers

28/04/2025

Het imago van brood stond de afgelopen decennia onder druk. Toch blijft brood, zeker de volkorenvarianten, perfect passen binnen een gezond, duurzaam en lekker voedingspatroon. Onder het motto ‘Brood, goed verhaal’ werkt het Instituut Brood & Gezondheid vzw (IB&G) al jaren samen met het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) aan campagnes om brood opnieuw positief in de kijker te zetten. Kathou Wagemans van IB&G licht toe hoe de broodsector zich via gerichte communicatie, educatie en samenwerking opnieuw positioneert in het voedingslandschap.

Welke trends en nieuwigheden stonden centraal op Sirha Lyon 2025?

12/02/2025

Meer dan 2.300 exposanten en een recordaantal van 257.636 bezoekers vulden de hallen van Sirha Lyon 2025. Het event fungeerde als een belangrijke barometer voor de trends die de foodindustrie de komende jaren zullen vormgeven.

  • Premium

5 generaties warme bakkers

30/07/2024

In Bakkerij Notre Dame is Axel Roelens samen met zijn zonen aan de slag... de vierde en vijfde generatie warme bakkers. Met zijn ligging in Knokke trekt de bakkerij een zeer toeristisch publiek, wat zorgt voor een specifiek seizoens- en weekritme.

  • Premium

'brood, goed verhaal' goed verteld

29/05/2024

Op het einde van 2023 loopt de Europees gesubsidieerde campagne 'Brood, goed verhaal' af. De campagne - een samenwerking tussen het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) en het Belgische Instituut Brood & Gezondheid (IB&G vzw) - maakte met een eindsessie duidelijk dat er goed werk werd geleverd, maar dat er ook nog wel wat werk op de plank blijft. De belangrijkste boodschap is dat elke bakker een ambassadeur is die het goede verhaal van brood moet vertellen aan zijn of haar klanten.

  • Premium

Herformuleren van bakkerijproducten met alternatieve grondstoffen

20/10/2022

Professor Filip Van Bockstaele, onderzoeksdirecteur Ugent Vandemoortele Centre, legt ons uit welke mogelijkheden er zijn voor herformulering in bakkerijproducten, met aandacht voor de opportuniteiten en beperkingen van alternatieve oer- en pseudogranen

  • Premium

Een Blik op Volkoren: kennis over onze broodcultuur moet groeien

19/10/2022

Volkorenbrood is een essentieel basisproduct, dat bij zowel jong als oud in het dagelijkse consumptiepatroon thuishoort. Navrant genoeg eet tot op heden nog steeds een groot percentage van de Vlamingen geen volkorenbrood, dat is een gemiste kans voor onze gezondheid.

  • Premium

Bakkerij De cock kweekt eigen biograan

27/02/2019

Bakkerij De Cock is al meer dan 160 jaar een gevestigde waarde in Oostende. Ze staan bekend om hun traditionele gekapte vloerpistolets en hun passie voor verse, eerlijke producten. Bakker Luc David staat volledig achter zijn desembrood. Gemaakt zonder broodverbeteraars, want hij wil terugkeren naar de oorsprong, de essentie van het bakker zijn. Brood maken van (biologisch geproduceerde) bloem en water. Vorig jaar ging hij zelfs nog een stap verder. Samen met een boer uit Leffinge kweekt hij voortaan zijn eigen biograan.