erkenning uit de sector geeft extra voldoening
David Maenhout is Chocolate Personality of the year
Tijdens de Belgium Chocolate Awards op 25 mei werd David Maenhout, eigenaar van Chocolatier M in Knokke, door Belgische chocolatiers verkozen tot de allereerste Chocolate Personality of the Year. De award werd in het leven geroepen om chocolatiers te bekronen die zich onderscheiden op het vlak van innovatie, duurzaam ondernemen, personeelsbeleid en eveneens een voorbeeld zijn voor jongeren en andere collega's. David voelt zich alvast vereerd met de prijs die hij won: "Ik heb al heel veel positieve reacties gekregen, vooral van collega's uit de sector."
chocolate personality
Enkele maanden voor de Belgium Chocolate Awards konden sectororganisaties en toeleveranciers 5 genomineerden doorsturen. Op basis van het aantal nominaties per chocolatier en de rangschikking van de doorgestuurde namen, werd er een top 10 gemaakt. In de loop van mei konden de lezers van het magazine Chocolaterie dan ook een voorkeurstem geven aan 1 van de 10 namen via een online stemformulier. Deze online stemming telde mee voor 25% van de punten. Na de volledige procedure kwam David Maenhout als winnaar uit de bus.
David wordt gezien als een topchocolatier met een eigen unieke stijl en iemand die steeds streeft naar perfectie. Hij is een inspiratiebron voor velen en een voorbeeld voor jongeren. Hij zorgt ook steeds voor een warm nest voor stagiairs.
De titel die hij verwierf, vindt David Maenhout alvast een enorme eer. "Het feit dat de erkenning die ik krijg uit de sector komt, geeft me nog een extra gevoel van voldoening. Het doet enorm veel deugd", zegt hij.
Deze nieuwe award is een welverdiende erkenning voor het harde werk van David, zijn partner Isabelle en hun toegewijde team: "Dit is een ongelooflijke eer die mij te beurt valt. Kwaliteit en klantvriendelijkheid staan altijd voorop bij ons. Deze erkenning is dan ook een pluim op het werk dat ik samen met Isabelle en ons geweldig team dagelijks verricht.”
Belgium chocolate awards
David Maenhout is ook vol lof over de Belgium Chocolate Awards zelf: "Ik vind de Belgium Chocolate Awards heel leuk omdat het vanuit de sector komt. Het is voor chocolatiers inspirerend omdat ze gedwongen worden om hun grenzen eens te verleggen, weg van het klassieke. Je merkt ook dat het een uitdaging is voor die studenten; zij leggen de lat al enorm hoog en moeten zeker niet onderdoen voor de professionelen."
Aan jonge chocolatiers wil hij nog een belangrijke tip meegeven: "Verwaarloos het klassieke niet. Trends komen en gaan maar mensen grijpen steeds terug naar het klassieke." En daarmee bedoelt David zeker niet iets traditioneel: "Smaken als praliné en marsepein moet je zeker kunnen aanbieden aan de klant, maar dat hoeft niet te beteken dat je het saai moet invullen. Zo kan je werken met een extra laagje in je praliné, hele fijne pralines maken, een creatieve toets geven aan je praline, noem maar op. De draai die je eraan geeft, kan net zorgen voor het verschil. Werk daarnaast ook steeds met producten van topkwaliteit. Chocolade is echt een enorm veelzijdig product; dat vind ik een van de leukste aspecten aan mijn beroep."
unieke stempel
die ook in de zaak staat
Toch was de keuze voor de chocolade niet voor de hand liggend. Als vierde generatie in de bierbrouwerij besloot Maenhout zijn eigen weg te gaan. Op jonge leeftijd was hij vooral gepassioneerd door patisserie en confiserie.
"Op mijn 25e ben ik mijn eigen weg ingeslagen en heb ik voor chocolade gekozen. Het product heeft me altijd al gefascineerd. Ik ben begonnen met een avondopleiding en daarna vrij snel als zelfstandige. Dat was zonder veel ervaring maar dat heeft ons uniek assortiment gevormd, net omdat ik geen traditionele vorming kreeg."
"Chocolade heeft me altijd gefascineerd"
Al de recepten van David Maenhout zijn ontstaan uit experimenten. Zijn receptenboek moest hij van 0 opbouwen sinds de start van zijn chocolaterie in 2005. Heel snel werd er ook geëxperimenteerd met speciale smaken wat toentertijd vrij uniek was in België.
David vertelt: "Ik had een hekel aan de traditionele chocoladeproducten op dat moment. Er zat overal heel veel suiker in en veel pralines met praliné, maar dat zei me echt totaal niets. Daarom ben ik daar volledig van afgestapt en creëerde ik een gamma met zo weinig mogelijk suiker in mijn receptuur, enkel wat strikt noodzakelijk is voor de houdbaarheid. Tot op de dag van vandaag hou ik vast aan dat principe."
"Ik genoot geen traditionele vorming,
maar net dat zorgde voor het unieke assortiment"
Het dynamische chocoladebedrijf van David Maenhout en Isabelle Hertsens is al jarenlang een populaire chocolaterie aan de Belgische kust. Ze zijn gespecialiseerd in gastronomische chocolade van topkwaliteit. David haalt zijn inspiratie uit verschillende bronnen, zoals zijn samenwerkingen met vooraanstaande chefs, de natuur, lokale producten en zijn reizen naar verschillende bestemmingen en food festivals, van Knokke tot Seoul. Elke creatie heeft een boeiend achtergrondverhaal en een trendy uitstraling.
Een gevestigde naam
Deze prijs is niet de eerste pluim voor zijn ambacht: eerder werd hij al gekroond tot 'Chocolatier van het Jaar' door de gastronomische gids GaultMillau en ontving hij diverse internationale prijzen. De oprichter van Chocolatier M ontpopte zich tot een gevestigde naam binnen de chocoladesector. Zijn creaties worden geprezen om hun verfijnde smaak en trendy uitstraling.
Innovatief & duurzaam ondernemerschap
Met deze award worden Maenhouts inspanningen op het vlak van innovatie en duurzaamheid beloond. Door voortdurend op zoek te gaan naar vernieuwende technieken, slaagt hij erin om de 'look & feel' te verfijnen en de houdbaarheid van zijn pralines te verbeteren. Ook werkt hij samen met ziekenhuis AZ Zeno om gezondere pralines te ontwikkelen en met Barry Callebaut voor productontwikkeling.

Maenhout werkt steeds meer met lokale producten: van kruiden, bessen of fruit tot lokaal gebrande koffie. Bovendien neemt hij deel aan ‘Verdwenen Zwinhavens’, een archeologisch project waarbij er gekeken wordt naar wat er tijdens de middeleeuwen gekweekt werd in deze contreien. De chocolatier blaast deze uit het oog verloren ingrediënten dan nieuw leven in met pralines ‘van bij ons’. Tot slot houdt de chocolatier ook rekening met een duurzame toeleveringsketen en schakelt hij over op volledig recycleerbare verpakkingen.
Een blik op het palmares van David:
Ambassadeur voor de Belgische chocolade door Barry Callebaut
Eerste GaultMillau ‘Chocolatier van het Jaar’
Innovation award 'Chocolate Heaven' door Foodepedia (VK)
‘Le Meilleur chocolatier de sa génération' door Le Figaro (F)
‘Beste chocolatier van België' door De Telegraaf (NL)
‘Beste gerecht' op foodfestival Mise en Plage in Knokke
Met medewerking van Fevia/food.be



