Klassiek holgoed blijft succes voor sint
Sinterklaassurvey 2024

Terwijl de zomer nog in volle gang is en velen genieten van een zonnige vakantie, bent u in gedachten stilaan alweer in koudere sferen: bij de decembermaand, de mooiste periode van het jaar. Afgetrapt door het sinterklaasfeest. Uit een vragenlijst over de komende sinterklaaseditie blijkt dat sommige chocolatiers al in augustus, of zelfs nóg vroeger, hun eerste creaties produceren. Maar geen zorgen, u hoeft zeker niet mee in de zak naar Spanje als u nu nog niet bent begonnen. De meeste van uw collega's bereiden zich vanaf september of oktober voor op de goedheiligman.
Nu produceren om straks te verkopen
Veruit de meeste respondenten zeggen in de loop van de herfst hun eerste sinterklaaswaren te gaan bereiden. Ongeveer een kwart start in september, de meesten beginnen in oktober en 20 procent start de productie op in november, als de Sint en zijn pieten al zo ongeveer in het land zijn. Wie pas in december begint met het maken van sinterklaaslekkernijen, heeft slechts enkele dagen over om te verkopen.
Het zou natuurlijk beter zijn als er al voldoende voorraden zoetigheden klaarliggen tegen de tijd dat de vraag naar patisserie en chocoladeletters losbarst. Dat is volgens veel chocolatiers in november het geval, want dan beginnen de meesten met de verkoop van sinterklaascreaties.
Produceren in oktober om vanaf november te verkopen, lijkt dus het meest voorkomende plan te zijn. Toch zijn er traditiegetrouw ook chocolatiers die er veel vroeger bij zijn en al vanaf september chocolade in de vorm van Sint en Piet aanbieden. Dat moeten wel échte liefhebbers zijn.
Welke zoetigheden scoren het best?
Wanneer je ook begint; voor iedereen geldt dat het stevig doorwerken is om voldoende pepernoten te bakken en chocoladeletters te spuiten. Veel chocolatiers kiezen er dan ook voor om niet alle sinterklaaslekkernijen te produceren, maar om een selectie te maken van de zoetigheden die volgens hen het best gaan verkopen - en die ze zelf misschien wel het lekkerst vinden.
De respondenten zijn verdeeld over wat ze wel en niet gaan produceren en verkopen, zo toont grafiek 3 aan. Geen enkel product wordt (bijna) overal verkocht. Holgoed en marsepein vallen het meest in de smaak. Ruim 70 procent van de ondervraagden heeft achter deze lekkernijen een vinkje gezet. Bovendien scoren sinterklaaspralines en chocoladeletters relatief goed, beter dan bijvoorbeeld chocolageld.
Zet in gezelschap een schaaltje pepernoten op tafel en ze zijn in een mum van tijd op, zeker als er ook nog een chocoladerand omheen zit. Toch zijn lang niet alle chocolatiers van plan om pepernoten te gaan verkopen. Sterker, pepernoten en andere biscuiterie, zoals speculaas, worden het minst vaak aangeduid. Op nummer één staat het Sinterklaaspakket – een combinatie van verschillende zoetigheden. Ruim 75 procent van de respondenten zegt deze samengestelde pakketten te gaan verkopen.
Dit is overigens geen verrassing. Want op de vraag welk product het grootste groeipotentieel heeft, hebben veruit de meeste chocolatiers het sinterklaaspakket aangevinkt. De komende jaren zullen we de verpakkingen met gemixte zoetigheden dus blijven terugzien in de uitstalramen en toonbanken.
Daarnaast zien de respondenten relatief veel toekomst in holgoed, marsepein en sinterklaaspralines, terwijl ze minder vertrouwen lijken te hebben in het potentieel van chocoladegeld, patisserie en snoep. Achter deze zoetigheden staat het minst vaak een vinkje.
Ongeveer een op de drie respondenten zegt te gaan experimenteren met hippe vormen chocolade of marsepein. Uiteraard verschilt de mogelijkheid om er iets sierlijks van te maken van product tot product, maar hier en daar kunnen we dus zeker bijzondere sint- en pietfiguurtjes verwachten, die alleen al vanwege hun vorm doen watertanden.
Positief is dat relatief veel chocolatiers optimistisch gestemd zijn, zo blijkt uit grafiek 5. Ruim de helft van de respondenten verwacht dat de sintverkopen dit jaar beter zullen zijn dan vijf jaar geleden – het jaar voor de uitbraak van het coronavirus. Bovendien verwacht ongeveer een derde dat de afzet op zijn minst gelijk blijft. Slechts een op de tien ondervraagden voorspelt een daling van de verkoop.
