VLAM zet Belgische kazen in de kijker met nieuwe campagne
Kaasvlaggetjes zwaaien voor lokale trots en smaak van bij ons
De Vlaming houdt van kaas - van zacht tot hard, en van jong tot oud. Maar als het op herkomst aankomt, durven we al eens over de grens kijken. Daar wil VLAM verandering in brengen. Met een nieuwe campagne - die vanaf 13 oktober gelanceerd werd - roept het de Vlaamse consumenten op om supporter te worden van goeie smaak en bewust te kiezen voor kazen van bij ons.
Een ode aan kaas van eigen bodem
Al jaren zet VLAM in op de promotie van kazen van eigen bodem. De slogan "Kazen van bij ons" groeide uit tot een herkenbaar kwaliteitslabel: meer dan 70% van de Vlamingen kent de term, en meer dan 80% herkent het logo. Toch blijkt er nog ruimte voor meer lokale fierheid.
Volgens cijfers van YouGov België vertegenwoordigen Belgische kazen slechts 15% van het thuisverbruik in Vlaanderen. "Dat kan en mag hoger", klinkt het bij VLAM. Want Belgische kazen hebben een duidelijke inhoudelijke en emotionele identiteit en balanceren tussen het alledaagse karakter van Hollandse en Franse tegenhangers.
Een campagne die verbindt
De nieuwe mediacampagne brengt die boodschap met een knipoog. In de spot zwaaien supporters van goeie smaak met kaasvlaggetjes die symbool staan voor lokale herkomst, trots en kwaliteit. De beelden ademen positiviteit en verbinding - precies wat kaas doet aan tafel.
De campagne zal de komende maanden te zien zijn op tv, online, op sociale media en in de verkooppunten, waar consumenten letterlijk worden aangespoord om hun steun te betuigen aan de Belgische kaasmaker.
Een kaasweetje
Vlamingen eten gemiddeld 11 kg kaas per persoon - een cijfer dat de laatste jaren stabiel blijft. Hardekorstkazen zijn goed voor 69% van het volume, gevolgd door zachte kazen (24%) en halfhardekazen (7%).
