Ook supermarkten actief op markt van bedrijfscatering
Retailketens spelen met nieuwe foodconcepten in op hybride werken
Sinds kort wagen ook retailketens – met Delhaize en Colruyt Group als voorlopers – zich op de snel evoluerende markt van de bedrijfscatering. Dit met heuse restaurants, zoals Foodmaker restaurant in Brussel, maar ook met slimme koelkasten en ‘mini-markets’, moduleerbaar op maat van het bedrijf. Hiermee spelen ze in op het hybride werken dat sinds de coronacrisis steeds meer ingang vindt en waarbij refters met maaltijden op vaste tijdstippen aan belang inboeten.
Retail in kantooromgeving
De markt van de catering voor bedrijven is in volle evolutie. Er wordt al langer gezocht naar meer kostenefficiëntie maar zeker sinds de coronacrisis worden allerlei nieuwe modellen en toepassingen uitgewerkt die meer aansluiten bij de nood van de bedrijven en dan vooral ook van hun medewerkers. Daar spelen niet alleen de grote bekende (inter)nationale bedrijfscateraars een rol maar sinds kort ook de retailketens, zoals warenhuisgroepen als Colruyt en Delhaize.
“De covid-19 pandemie heeft stevig haar stempel gedrukt op de volledige samenleving en dus ook op de werkvloer. De kantooromgeving onderging een ware metamorfose waarbij hybride werken de referentie werd”, vertelt Karima Ghozzi, communicatiemanager bij Delhaize. “Werknemers zijn minder vaak en op wisselende tijden aanwezig op kantoor. In bepaalde bedrijven zijn grote bedrijfsrestaurants in die zin minder nodig maar medewerkers rekenen wel op lekker, vers en gevarieerd eten en drinken op elk moment van de dag.”
Inspelen op on-the-go levensstijl
Ook bij Colruyt Group zien ze deze evoluties en wordt er al enige tijd gewerkt aan oplossingen die inspelen op deze trend. Colruyt Group Smart Technics, het innovatieteam van deze Belgische retailgroep, werkt hiervoor de nodige technologie uit. “We werken al een tijdje aan de technologie van alleenstaande slimme voorraadkasten, ook wel ‘smart fridges’ genoemd. Die slimme koelkasten werden recent nog uitgerold in een modulaire opstelling specifiek voor bedrijfskantines, met name ‘Spar For You’”, zegt Eline Biesmans, projectverantwoordelijke van Spar For You.
“Deze voorzieningen zijn gebruiksvriendelijk, contactloos en 24/7 beschikbaar voor de eindgebruiker.” Colruyt wil met ‘Spar For You ook inspelen op de on-the-go levensstijl, waarbij voeding en drank niet alleen ter plaatse wordt genuttigd maar ook onderweg of thuis. De retailketen wijst ook op de grote efficiëntiewinst die het betrokken bedrijf kan doen bij het in gebruik nemen van het cateringconcept. “Bevoorrading, beveiliging en technologie worden betrouwbaar en eenvoudig voorzien door Spar For You”, klinkt het. “De bedrijven kunnen kiezen tussen een ‘volledige ontzorging’ of een partnershipsysteem waarbij ze zelf nog een stuk beheer op zich nemen.”
Concepten op maat van het bedrijf
Binnen Spar For You zijn er drie concepten. Daarbij is de kleinste mogelijke opstelling de implementatie van alleenstaande slimme koelkasten: gekoelde voorraadkasten ontwikkeld door Smart Technics, de innovatiehub van Colruyt Group, waarvan de bevoorrading dan weer gebeurt door Solucious, de b2b-foodservicespecialist van Colruyt.
De werking is eenvoudig: de klant pre-autoriseert zijn aankoop met zijn bankkaart, kan vervolgens de koelkast openen en zichzelf bedienen. De technologie herkent wat wordt weggenomen van het schap en schrijft het juiste finale aankoopbedrag af van de rekening.
“Bedrijven die een uitgebreidere service aan hun klanten willen aanbieden, kunnen opteren voor het concept van de Foodcorner: deze bestaat uit twee slimme koelkasten uitgebreid met een koffietoestel, watertap en industriële microgolfovens voor wie een warme maaltijd wil gebruiken”, zegt Eline Biesmans van Colruyt.
Minimarket
“Dé totaaloplossing wordt dan weer gevormd door de ‘minimarket’ met zelfbediening. Naast een uitgebreid aanbod aan voeding en drank biedt deze ook een non-food aanbod. Sowieso kunnen we alle concepten en het assortiment nog verder verfijnen volgens de wensen van het bedrijf. Ook voor kleinere kmo’s kunnen we dus zeker een geschikte service uitwerken. De ervaringen tot nu toe zijn zeker positief, dus we gaan verder op de ingeslagen weg. Onder meer bij SN Brussels Airlines en het chemisch bedrijf UCB werden intussen uitgebreide opstellingen van Spar For You opgesteld. Ik wil ook graag benadrukken dat we heel sterk inzetten op gezonde en smakelijke gerechten en daarvoor samenwerken met toonaangevende restaurateurs en cateraars.”
Ook Delhaize springt volop op de kar. Eind februari vierde het bedrijf de eerste verjaardag van haar Shop&Go winkelconcept dat het samen met Selecta uitwerkte. “De eerste Shop&Go, dus ook een onbemand verkooppunt met digitale betaling, werd bij aardappelbedrijf Agristo geplaatst en sindsdien volgden al vijftig andere bedrijven hun voorbeeld”, weet Karima Ghozzi van Delhaize. “De shops hebben een minimale oppervlakte van 6 m² en zijn volledig moduleerbaar op maat van het bedrijf.”
Foodmaker restaurants
Daar blijft het overigens niet bij voor Delhaize want het bedrijf opende samen met Foodmaker, de restaurantketen die focust op gezonde voeding, in mei vorig jaar al zijn derde grote bedrijfsrestaurant. Het is gelegen in het nieuwe hoofdkantoor van BNP Parisbas Fortis in Brussel en ook externe klanten zijn er welkom. Foodmaker is ook al aanwezig in de hoofdkantoren van Proximus en Engie in Brussel en wil dit aanbod samen met Delhaize verder uitbreiden.




