Marieke Versavel is Food Retailer Personality of the Year
Een vernieuwde en twee nieuwe winkels op vijf jaar tijd
Op haar 33e werd Marieke Versavel uitgeroepen tot Food Retailer Personality of the Year, mede dankzij haar (over)grootvader en vader, die een succesrijke bakkerszaak runden. Vijf jaar geleden stapte ze in het bedrijf en ze fileerde alle aspecten van het zakendoen: ze stortte zich niet alleen op de verkoopkanalen (intussen runt ze drie fysieke winkels en heeft Versavel een goed draaiende webshop), maar eveneens op het personeelsbeleid, de boekhouding en de socialemediakanalen.
Familie Versavel
Drie buurtwinkels
Marieke Versavel, zaakvoerder van twee Carrefour express-winkels (in Ieper en Poperinge) en een splinternieuwe winkel voor alleen brood en patisserie (Ieper) werd eind september 2025 gelauwerd met de award Food Retailer Personality of the Year, een initiatief van de foodmagazines van Professional Media Group. En dat op haar 33e. Niet verwonderlijk eigenlijk, want haar passie voor retail is enorm groot. Ze straalt dat ook uit als we haar treffen in Ieper.
Eerst alleen bakkerij
Tijdens de vijf jaar aan het roer van de drie zaken heeft ze al een heleboel verwezenlijkt. Maar eerst even naar het begin. Haar overgrootvader startte bijna een eeuw geleden (in 1932) in de streek met een bakkerszaak. Mariekes grootvader zette de familiezaak voort, vanuit de Meenseweg in Ieper. In de periode dat haar vader aan het roer stond, kwamen er naast de broodartikelen ook andere foodartikelen bij onder de vlag van Delhaize. De sterkhouder bleef sowieso de bakkerijafdeling, waar al sinds jaar en dag de expertise van de familie zat.
En dan kwam Marieke
Twee keer Carrefour express
Vijf jaar geleden zocht Mariekes vader Martin een compagnon, mede om de winkel een nieuwe drive te geven. Want hij is bakker en hield zich vooral met het brood en de patisserie bezig. Marieke, die als bediende bij een ander bedrijf werkte, had er nog nooit aan gedacht om in de familiezaak te beginnen. Maar ergens wist ze wel dat een leven als zelfstandige iets voor haar was, dus greep ze haar kans.
“Ik vertelde er wel direct bij dat ik dan zeker een aantal veranderingen wou doen aan de winkel”, lacht Marieke. Een eerste grote gelegenheid kwam er als bij wonder vanzelf toen het contract met Delhaize afliep en een nieuwe franchisenemer moest gezocht worden die de bakkerijafdeling wél verder zou gedogen. Dat werd Carrefour express. Meteen werd de hele winkel aan de Meenseweg in Ieper onder handen genomen.
Aparte bakkerswinkel
Heel erg snel daarna kwam de vraag van Carrefour express aan de familie Versavel of ze geen tweede buurtwinkel, in Poperinge, wilden runnen. Ja dus. Daar verrees een gloednieuwe zaak. Die bestaat intussen drie jaar, met eveneens een bakkerij in bediening met allemaal verse producten van de hand van pa Versavel en zijn team.
Naast de twee Carrefour express-winkels heeft Marieke nog een derde winkel onder haar hoede. Exact een week nadat ze beloond werd met de Food Retailer Personality of the Year-award opende Versavel een gloednieuwe winkel in de Stationsstraat in Ieper, op de plaats waar vroeger een bakkerijtje zat. Hier gaan alleen bakkerijproducten over de toonbank.
Vader de bakker
Om maar te zeggen: dit verhaal ‘van drie nieuwe winkels in vijf jaar’ toont de tomeloze energie waarmee Marieke aan haar nieuwe avontuur begon. Geen wonder dat haar omgeving haar voordroeg als potentiële Food Retailer Personality. We zagen ook haar vader, die al even positief ingesteld is als zijn dochter. Hij bakt nog elke nacht samen met zijn team aan de Meenseweg alle brood, koeken en gebak voor de drie locaties, op een ambachtelijke manier.
Ambacht en keuze
Het woord is gevallen: ambacht. Heel de bakkerijafdeling is erop gestoeld, en ook voor de andere gamma’s kiest Versavel graag voor ambachtelijke, lokale producten. “We hebben nog een zekere vrijheid bij Carrefour op het vlak van producten. Ik vind het eveneens belangrijk dat de klanten een keuze kunnen maken op het vlak van prijzen. We verkopen niet alleen A-merken maar ook huismerken. De klant moet bij ons niet alleen snél zijn boodschappen kunnen doen, hij moet ook nog keuzes kunnen maken, ook al zijn we klein”, klinkt het.
Correct zijn met medewerkers
Team van 80
Hoe slaagt Marieke erin de zaken op de drie locaties zo goed te doen draaien? “Eerst en vooral dank ik mijn pa en zijn team natuurlijk omdat hij elke dag weer voor de drie locaties vers brood, verse koffiekoeken en vers gebak maakt.
Daarnaast hebben we een pak medewerkers die ons al jaren trouw zijn. We hebben er 20 op de payroll; daarnaast kunnen we rekenen op 55 à 60 studenten (in weekends en vakanties) en flexi-jobbers. Die laatste categorie is sowieso sterk gemotiveerd.
Voor de studenten ben ik van in het begin heel duidelijk: ‘Denk goed na: het is de bedoeling dat je hier komt werken omdat je daar zin in hebt, niet omdat het moet, van je ouders bijvoorbeeld.’ Zij hebben wel meer sturing nodig. Sinds twee jaar werkt mijn partner fulltime in de zaak als personeelsverantwoordelijke.”
Dicht bij medewerkers
“Het meest cruciale punt als zaakvoerder is voor mij: dicht bij alle medewerkers staan en letterlijk tussen hen bewegen en zelf alle taken uitvoeren. Ze moeten durven aangeven dat ze met een issue zitten, en wel direct. Om de teamspirit erin te houden, organiseren we een receptie met eindejaar, doen we teambuildings (na de uren weliswaar) en afterworks. Dat kan bijvoorbeeld een potje padellen zijn, niet verplicht uiteraard.
Verder verspreiden we maandelijks een interne e-nieuwsbrief naar hun privé-mailadres waarin we de wijzigingen in de werking samenvatten, nieuwe medewerkers aankondigen, afterworks enzovoort. Verder staan er ook weetjes in zoals verjaardagen. Maar laten we duidelijk zijn: correct zijn tegenover alle medewerkers is voor mij het allerbelangrijkste”, vertelt Marieke verder.
Dicht bij klanten
Luisteren
Om letterlijk tussen de medewerkers te staan, doet Marieke haar toer van de winkels, tot twee per dag. Dat kan ze gerust doen omdat ze intussen in elke Carrefour express een winkelverantwoordelijke aangesteld heeft om de dagdagelijkse sturing te doen. Marieke doet mee de bediening, vult mee de rayons, kuist mee en vervangt medewerkers tijdens hun pauze. Op die manier houdt ze meteen voeling met de klanten. “We zijn eveneens sterk in online communicatie, en zo staan we ook dicht bij de klanten. Als zij ons al eens bashen, zal ik altijd in gesprek gaan. Ik zal ze telefonisch benaderen en uitnodigen voor een persoonlijk gesprek. Ik luister graag, wil achterhalen wat de aanleiding was voor hun ongenoegen om zo dingen te kunnen verbeteren.”
Vroeg en laat open
Inherent aan de warme bakkerij is uiteraard dat de drie vestigingen van in de vroege uurtjes open zijn. Veel kanten springen binnen voor het ontbijt of nog voor het werk. “Aan de Meenseweg zijn we helemaal klaar om klanten te ontvangen vanaf 6.00 uur, en op de twee andere adressen om 6.30 uur."
"Ook ’s avonds is zeker het moment waarop je er moet zijn voor de klanten. Op zondag zijn de twee Carrefour express-winkels open tot 19.30 uur.”
Bestellingen, werktools en boekhouding digitaal
Op digitaal vlak heeft Marieke eveneens alles onder de loep genomen en reuzenstappen gezet. Weg met papier. Per winkel kan je alle soorten brood, taarten, koffiekoeken tot ontbijtboxen, broodjes- en zelfs tapasplanken toe bestellen in de webshop.
“Een klant die er zeker wil van zijn dat hij na het werk nog een krentenbrood vindt, bestelt dat gewoon”, zegt Marieke. “Dankzij de webshop zien we snel hoeveel witte broden enzovoort we precies moeten bakken. Dat is makkelijk voor ons. Jongeren bestellen heel veel online. Ouderen komen liever nog in de winkel een bestelling doorgeven.”
Voor wat de bestellingen naar Carrefour toe betreft, gebeurt alles quasi automatisch bij Versavel. Voor de personeelsplanningen werd een online planningstool uitgewerkt en de boekhouding gebeurt intussen al enige tijd 100% digitaal.
Toekomst verzekerd
Hoe ze dat allemaal klaarspeelt, is ons een raadsel. Ter info: Marieke heeft drie kinderen. Haar (schoon)moeder springt al eens in maar Marieke haalt ze regelmatig van school. De oudste van drie – 8 jaar – steekt al graag de handen uit de mouwen in de winkels. Opvolging verzekerd? Marieke kijkt vol vertrouwen naar de toekomst. “De supermarkten zijn onpersoonlijker en overal zijn er al talloze. De buurtwinkels hebben het voordeel van het menselijke contact. Daar is al eens tijd voor een babbeltje. En broodproducten zal iedereen altijd blijven kopen.”
De broodafdeling is trouwens een echte trekker in de Carrefour-winkels: we zijn er zelf getuige van dat de klanten eerst dáár naartoe gaan vooraleer ze hun andere boodschappen doen. “We zullen niet actief op zoek gaan naar andere panden voor nóg meer winkels. We zien wel wat er op ons pad komt”, besluit Marieke.
Wat Versavel onderscheidt van de concurrenten volgens Marieke
- De warmebakkerijafdeling is een gigatroef in de twee foodwinkels.
- Het gamma is aangepast aan het publiek. De winkel in Poperinge ligt dicht bij een school. Daar vind je dus onder meer producten die meesurfen op TikTok-trends.
- Onze winkels zijn zeer vroeg open, pas laat dicht.
- Wij begroeten de klanten direct als ze binnenkomen, als ze aan de bedieningstoog staan. We wachten niet tot zij ons aanspreken.

