10 TRENDS IN BROODMIXEN
focus op GEZONDE, SMAAKVOLLE BRODEN MET EEN VERHAAL

Vandaag zijn de eetgewoonten veranderd. Consumenten springen bewuster om met voeding en onderzoek wijst uit dat gezondheid een van de belangrijkste criteria is bij de aankoop van bakkerijproducten. Daarnaast kiezen ze bewust voor voedingsmiddelen die binnen hun levensstijl of dieet past, denk maar aan koolhydraatarme producten, brood verrijkt met vezels of vitaminen en mineralen. Wie een breed en gevarieerd assortiment wil aanbieden aan zijn klanten, kan vertrouwen op de vele broodmixen op de markt.
10 NIET TE MISSEN TRENDS
1. Glutenvrij
Twee soorten consumenten gaan op zoek naar glutenvrije producten: zij die glutenintolerant zijn en mensen die hun gluteninname verminderen om hun welzijn te verbeteren. Misschien voelen ze zich opgeblazen na het eten van klassiek brood, of willen ze gewoon een alternatief. De bewuste keuze voor glutenvrije producten door niet-coeliakiepatiënten lijkt over het hoogtepunt heen. Het segment is niet zo groot, maar het groeit nog wel, want de kwaliteit is sterk geëvolueerd. Bovendien is er nu ook een ruimer assortiment: niet alleen wit en bruin brood, maar ook gebakjes, sandwiches ... Voor ambachtelijke bakkers is het moeilijk om glutenvrij brood te maken omwille van het risico op contaminatie. Bakkers die dit wél maken, zijn 'volledig glutenvrij' gecertificeerd.
2. Clean label
Consumenten kennen graag de ingrediënten en gaan ook effectief op zoek naar alle additieven. Deze trend kwam in een ware stroomversnelling terecht door corona. Alhoewel e-nummers door de EU goedgekeurde grondstoffen zijn, zien we dat mensen de declaraties bewuster bestuderen. De meeste additieven zijn echter nuttig om bakkerijproducten de gewenste eigenschappen te geven. Het is moeilijk om ze te verwijderen zonder het eindresultaat te beïnvloeden. Klanten geven de voorkeur aan zo weinig mogelijk additieven, omdat zij dit beschouwen als 'natuurlijker'. Deze trend is nog meer uitgesproken voor verpakte dan voor onverpakte producten en dus niet prominent op de ambachtelijke markt. Niettemin streven fabrikanten er toch naar om in het merendeel van hun broodmixen het 'clean label'-gegeven zo dicht mogelijk te benaderen in een poging hun klanten eenvoudige en gezonde oplossingen aan te bieden.
Voor elke maatschappelijke trend is er een broodmix met de juiste claims
3. Extra nutritionele kwaliteiten
De noodzaak om voldoende vezels te consumeren, blijft onverminderd hoog. Consumenten beschouwen vezels als gezond en lekker. Volkoren is daarin een belangrijke speler. Er zijn volkorenvarianten voor heel wat productvariaties. Alternatieven rijk aan vezels - meer dan 6 g per 100 g eindproduct - voldoen dus aan de verwachtingen. Het stellen van claims over dit onderwerp is daarom interessant. Ook verrijkte voedingsmiddelen met extra mineralen en vitaminen blijven populair. Opnieuw omwille van corona is de consument hier sterk op gaan letten. In sommige volkorenbroden zitten verschillende vitamines (B1, B2, B12) én vitamine D. Deze laatste, de zonnevitamine, wordt dikwijls in één adem vernoemd met corona omdat ze de weerstand bevordert.
4. Lager zout- en suikergehalte
Zout en suiker voegen smaak toe, maar naarmate consumenten bewuster leven, zijn dit ingrediënten die ze proberen te vermijden. Ook overheden proberen dit aan te moedigen. Brood is verantwoordelijk voor een belangrijk aandeel van de dagelijkse zoutinname. In de toekomst is het daarom waarschijnlijk nodig om het zoutgehalte verder te reduceren. Deze trend zien we momenteel meer op de industriële markt en in supermarkten. Sommige merken laten de zouttoevoeging in hun broodmixen meestal over aan de bakker. In hun recepturen geven ze een adviesdosering aan, maar desgewenst kan u daarvan afwijken.
5. Mooie verhalen
Broodmixen voor lange processen geven zekerheid aan de ambachtelijke bakker. Met hun productiemethoden en optionele toevoegingen gaat u zelf creatief aan de slag. Benadruk daarna de eigenheid van uw authentieke brood, zoals de lange fermentatie en rijping of het natuurlijke en traditionele productieproces. Geef uw klanten zeker het verhaal erachter mee. Hiermee maakt u het onderscheid met de supermarkt.
Duidelijk communiceren over uw verhaal is cruciaal
6. Minder koolhydraten
Alternatieve diëten vragen om nieuwe broodconcepten; de inname van koolhydraten staat onder druk en koolhydraatarme voeding of alternatieven met minder koolhydraten winnen veld. Mensen zijn op zoek naar specifieke voedingsstoffen, zoals plantaardige eiwitten, die passen bij een moderne levensstijl. Niet alleen vegetariërs zijn vragende partij voor toegevoegde proteïnen. Daarbij wordt volop aandacht besteed aan de smaak.
7. Nieuwe smaken/texturen
Ingrediënten die als lekker én gezond worden beschouwd, zijn een interessante piste voor bakkers. Denk aan mixen met zaden en granen (vooral volkoren en gekiemd) of peulvruchten (zoals kikkererwten). Daarnaast is er vaker vraag naar extra beleving. Mondgevoel en bijteigenschappen zijn belangrijk. Zo kunnen zachte granen in plaats van harde een gunstige invloed hebben op de smaak, de textuur en de totale ervaring bij het consumeren. Sommige mixen vertonen hybride smaken of contrasterende aroma’s: combinaties van zoet met zout, pikant met fris en zoet met zuur. Hiermee zijn tal van bijzondere broden te creëren die de consument verrassen.
8. Oude graansoorten
Spelt, de oervorm van moderne tarwesoorten, staat met stip op één bij de oude granen. Het zorgt voor een lekkere, nootachtige smaak. De mixen op de markt variëren van wit tot heel donker. Andere zaden of granen die een meerwaarde geven aan de mixen zijn bijvoorbeeld quinoa en chiazaden, 2 'superingrediënten' met gezondheidsvoordelen. In combinatie met oude, minder gekende graansoorten grijpen meer en meer bakkers graag terug naar zuurdesem. Zo zijn er mengelingen van tarwe- en speltmeel met eenkoorn, een oude speltsoort met een laag glutengehalte.
9. Vegan
Vegan en plantbased is een trend waar we niet om heen kunnen. Mede door de klimaatverandering letten consumenten steeds meer op de impact die voedingsmiddelen hebben. In dat opzicht zijn veganistische opties een logische keuze. Marktonderzoek toont aan dat tussen 2018 en 2021 het verkochte percentage plantaardige producten enorm is gestegen. De meeste bakkerijproducten - met uitzondering van luxeproducten - worden weliswaar gemaakt met grondstoffen die niet van dierlijke oorsprong zijn. Maar aangezien wei-, melk- en honingpoeder nog steeds voorkomen in bepaalde broodmixen, is het goed uw vegan producten duidelijk te afficheren als zijnde volledig plantaardig. Sommige merken hanteren ook een vegan label in al hun communicatie.
10. Overige trends
Consumenten verkiezen een productie die dicht bij huis ligt. Om de voetafdruk te beperken, zijn voedingsmiddelen met lokale grondstoffen in trek. Ze bekijken het volledige plaatje: ook de producent en de winkelier worden nagetrokken, want maatschappelijk verantwoord ondernemen wint aan belang. Daarnaast worden klanten zich steeds bewuster van de problematiek rond verpakkingen. Te veel verpakkingsmateriaal wordt vermeden, en milieuvriendelijke soorten worden geapprecieerd.