BroodmixenPremium

10 TRENDS IN BROODMIXEN

focus op GEZONDE, SMAAKVOLLE BRODEN MET EEN VERHAAL

broodmix trends

Vandaag zijn de eetgewoonten veranderd. Consumenten springen bewuster om met voeding en onderzoek wijst uit dat gezondheid een van de belangrijkste criteria is bij de aankoop van bakkerijproducten. Daarnaast kiezen ze bewust voor voedingsmiddelen die binnen hun levensstijl of dieet past, denk maar aan koolhydraatarme producten, brood verrijkt met vezels of vitaminen en mineralen. Wie een breed en gevarieerd assortiment wil aanbieden aan zijn klanten, kan vertrouwen op de vele broodmixen op de markt.

10 NIET TE MISSEN TRENDS

1. Glutenvrij

Twee soorten consumenten gaan op zoek naar glutenvrije producten: zij die glutenintolerant zijn en mensen die hun gluteninname verminderen om hun welzijn te verbeteren. Misschien voelen ze zich opgeblazen na het eten van klassiek brood, of willen ze gewoon een alternatief. De bewuste keuze voor glutenvrije producten door niet-coeliakiepatiënten lijkt over het hoogtepunt heen. Het segment is niet zo groot, maar het groeit nog wel, want de kwaliteit is sterk geëvolueerd. Bovendien is er nu ook een ruimer assortiment: niet alleen wit en bruin brood, maar ook gebakjes, sandwiches ... Voor ambachtelijke bakkers is het moeilijk om glutenvrij brood te maken omwille van het risico op contaminatie. Bakkers die dit wél maken, zijn 'volledig glutenvrij' gecertificeerd.

2. Clean label

Consumenten kennen graag de ingrediënten en gaan ook effectief op zoek naar alle additieven. Deze trend kwam in een ware stroomversnelling terecht door corona. Alhoewel e-nummers door de EU goedgekeurde grondstoffen zijn, zien we dat mensen de declaraties bewuster bestuderen. De meeste additieven zijn echter nuttig om bakkerijproducten de gewenste eigenschappen te geven. Het is moeilijk om ze te verwijderen zonder het eindresultaat te beïnvloeden. Klanten geven de voorkeur aan zo weinig mogelijk additieven, omdat zij dit beschouwen als 'natuurlijker'. Deze trend is nog meer uitgesproken voor verpakte dan voor onverpakte producten en dus niet prominent op de ambachtelijke markt. Niettemin streven fabrikanten er toch naar om in het merendeel van hun broodmixen het 'clean label'-gegeven zo dicht mogelijk te benaderen in een poging hun klanten eenvoudige en gezonde oplossingen aan te bieden.

Voor elke maatschappelijke trend is er een broodmix met de juiste claims

broodmix puratos
Alle Vita+ broden zijn rijk aan vezels en voldoen aan de verwachtingen van de consument (Puratos)

3. Extra nutritionele kwaliteiten

De noodzaak om voldoende vezels te consumeren, blijft onverminderd hoog. Consumenten beschouwen vezels als gezond en lekker. Volkoren is daarin een belangrijke speler. Er zijn volkorenvarianten voor heel wat productvariaties. Alternatieven rijk aan vezels - meer dan 6 g per 100 g eindproduct - voldoen dus aan de verwachtingen. Het stellen van claims over dit onderwerp is daarom interessant. Ook verrijkte voedingsmiddelen met extra mineralen en vitaminen blijven populair. Opnieuw omwille van corona is de consument hier sterk op gaan letten. In sommige volkorenbroden zitten verschillende vitamines (B1, B2, B12) én vitamine D. Deze laatste, de zonnevitamine, wordt dikwijls in één adem vernoemd met corona omdat ze de weerstand bevordert.

broodmix dossche
Mixen boordevol vezels worden erg gesmaakt (Dossche Mills)

4. Lager zout- en suikergehalte

Zout en suiker voegen smaak toe, maar naarmate consumenten bewuster leven, zijn dit ingrediënten die ze proberen te vermijden. Ook overheden proberen dit aan te moedigen. Brood is verantwoordelijk voor een belangrijk aandeel van de dagelijkse zoutinname. In de toekomst is het daarom waarschijnlijk nodig om het zoutgehalte verder te reduceren. Deze trend zien we momenteel meer op de industriële markt en in supermarkten. Sommige merken laten de zouttoevoeging in hun broodmixen meestal over aan de bakker. In hun recepturen geven ze een adviesdosering aan, maar desgewenst kan u daarvan afwijken.

5. Mooie verhalen

Broodmixen voor lange processen geven zekerheid aan de ambachtelijke bakker. Met hun productiemethoden en optionele toevoegingen gaat u zelf creatief aan de slag. Benadruk daarna de eigenheid van uw authentieke brood, zoals de lange fermentatie en rijping of het natuurlijke en traditionele productieproces. Geef uw klanten zeker het verhaal erachter mee. Hiermee maakt u het onderscheid met de supermarkt.

Duidelijk communiceren over uw verhaal is cruciaal

ireks rex monniken
REX Monniken is een smaakvol brood met een verhaal, een mix speciaal voor lange processen (IREKS)

6. Minder koolhydraten

Alternatieve diëten vragen om nieuwe broodconcepten; de inname van koolhydraten staat onder druk en koolhydraatarme voeding of alternatieven met minder koolhydraten winnen veld. Mensen zijn op zoek naar specifieke voedingsstoffen, zoals plantaardige eiwitten, die passen bij een moderne levensstijl. Niet alleen vegetariërs zijn vragende partij voor toegevoegde proteïnen. Daarbij wordt volop aandacht besteed aan de smaak.

7. Nieuwe smaken/texturen

Ingrediënten die als lekker én gezond worden beschouwd, zijn een interessante piste voor bakkers. Denk aan mixen met zaden en granen (vooral volkoren en gekiemd) of peulvruchten (zoals kikkererwten). Daarnaast is er vaker vraag naar extra beleving. Mondgevoel en bijteigenschappen zijn belangrijk. Zo kunnen zachte granen in plaats van harde een gunstige invloed hebben op de smaak, de textuur en de totale ervaring bij het consumeren. Sommige mixen vertonen hybride smaken of contrasterende aroma’s: combinaties van zoet met zout, pikant met fris en zoet met zuur. Hiermee zijn tal van bijzondere broden te creëren die de consument verrassen.

ireks zeelandia
Volkoren, zoals Vikorn volkoren, is een belangrijke speler op de markt (Zeelandia)

8. Oude graansoorten

Spelt, de oervorm van moderne tarwesoorten, staat met stip op één bij de oude granen. Het zorgt voor een lekkere, nootachtige smaak. De mixen op de markt variëren van wit tot heel donker. Andere zaden of granen die een meerwaarde geven aan de mixen zijn bijvoorbeeld quinoa en chiazaden, 2 'superingrediënten' met gezondheidsvoordelen. In combinatie met oude, minder gekende graansoorten grijpen meer en meer bakkers graag terug naar zuurdesem. Zo zijn er mengelingen van tarwe- en speltmeel met eenkoorn, een oude speltsoort met een laag glutengehalte.

broodmix komplet desem
Meer bakkers keren terug naar zuurdesem in combinatie met oude granen, zoals dit '3 velden brood' (Komplet)

9. Vegan

Vegan en plantbased is een trend waar we niet om heen kunnen. Mede door de klimaatverandering letten consumenten steeds meer op de impact die voedingsmiddelen hebben. In dat opzicht zijn veganistische opties een logische keuze. Marktonderzoek toont aan dat tussen 2018 en 2021 het verkochte percentage plantaardige producten enorm is gestegen. De meeste bakkerijproducten - met uitzondering van luxeproducten - worden weliswaar gemaakt met grondstoffen die niet van dierlijke oorsprong zijn. Maar aangezien wei-, melk- en honingpoeder nog steeds voorkomen in bepaalde broodmixen, is het goed uw vegan producten duidelijk te afficheren als zijnde volledig plantaardig. Sommige merken hanteren ook een vegan label in al hun communicatie.

10. Overige trends

Consumenten verkiezen een productie die dicht bij huis ligt. Om de voetafdruk te beperken, zijn voedingsmiddelen met lokale grondstoffen in trek. Ze bekijken het volledige plaatje: ook de producent en de winkelier worden nagetrokken, want maatschappelijk verantwoord ondernemen wint aan belang. Daarnaast worden klanten zich steeds bewuster van de problematiek rond verpakkingen. Te veel verpakkingsmateriaal wordt vermeden, en milieuvriendelijke soorten worden geapprecieerd.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Luc Vandenbroeck10 februari 2024

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Broodmixen zijn niet meer weg te denken in de moderne bakkerij

Broodmixen zijn niet meer weg te denken in de moderne bakkerij. Wie een breed en gevarieerd assortiment wil aanbieden aan zijn klanten, kan vertrouwen op de vele broodmixen op de markt.

Klant wil Vezelrijk en koolhydraatarm

Twee derde van de Belgische bakkers gebruikt broodmixen. Dat doen ze in de eerste plaats om te kunnen variëren in hun assortiment én omdat het makkelijk is natuurlijk. De consument vraagt de bakker nog altijd ‘wat is nu eigenlijk gezond brood?’. Hij weet dat bijvoorbeeld vezels belangrijk zijn in de dagelijkse voeding. Mixen met meergranen, volkoren en spelt blijven het goed doen. Mixen op basis van de zogenaamde oergranen doen het beter en beter.

Trends 2026 én inspiratie voor eind 2025

Met maar liefst vier deskundigen was de Debic-eindejaarsdemonstratie 2025 bijzonder goed gestoffeerd. Bruno Van Vaerenbergh bracht in de demonstratieruimte bij FrieslandCampina (Lummen) de trends voor 2026 waarna Willem Verlooy, Kiki Suijkerbuijk en Sofie Vanderhasselt inspireerden met hun creaties, tips & tricks.

'BROOD, GOED VERHAAL' GOED VERTELD

Op het einde van 2023 loopt de Europees gesubsidieerde campagne 'Brood, goed verhaal' af. De campagne - een samenwerking tussen het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) en het Belgische Instituut Brood & Gezondheid (IB&G vzw) - maakte met een eindsessie duidelijk dat er goed werk werd geleverd, maar dat er ook nog wel wat werk op de plank blijft. De belangrijkste boodschap is dat elke bakker een ambassadeur is die het goede verhaal van brood moet vertellen aan zijn of haar klanten.

Print Magazine

Recente Editie
17 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine