56,5% van de bakkers wil binnenkort ijs aanbieden
ontdek alle resultaten van dit uniek onderzoek

Al kuierend over de zeedijk, al slenterend door de drukke binnenstad of al drentelend langs de uitgestrekte weiden op het platteland; ijsjes worden overal geapprecieerd, ongeacht de locatie. De klassiekers zullen steeds een grote doelgroep blijven bekoren, maar ook unieke smaakcombinaties bereiken steeds vaker de consument. Wij polsten bij onze lezers in hoeverre ijs in uw aanbod is ingeburgerd, welke obstakels u ervan weerhouden en welke ijsproducten het grootste groeipotentieel hebben. Dit en nog veel meer komt u hier te weten.
ijs steeds meer ingeburgerd
bijna de helft biedt ijs aan
Wanneer de eerste zonnestralen erdoor komen en de temperatuur stijgt, snakken mensen niet zozeer naar patisserie of viennoiserie. Als bakker of chocolatier is het dan ook een opportuniteit om meer in te zetten op een product dat verfrissing biedt en bovendien niet te zwaar op de maag ligt. Op die manier zorgen ijsjes voor de uitgelezen aanvulling. Uit ons eigen onderzoek blijkt dat bijna de helft van de respondenten (46,2%) ondertussen ijs of ijsproducten in de aanbieding heeft en 56,5% van de groep die dit voorlopig niet aanbiedt, wil hier binnenkort mee starten.
De grootste groep (39,1%) die ijs in de aanbieding heeft, maakt dit volledig zelf, terwijl 34,8% dit aankoopt en 26,1% afwisselt tussen zelfgemaakt en aangekochte ijsproducten.
tijdsgebrek staat in de weg
Hoewel ijsproducten steeds meer furore maken, biedt 55,8% van de respondenten dit nog niet aan. De hindernissen die hen weerhouden zijn gelijklopend. 33% heeft voorlopig te weinig tijd om nieuwe producten aan het aanbod toe te voegen, 20% vindt het te complex of laat het achterwege wegens plaatsgebrek en 13% vindt de investeringsprijs te hoog of heeft hier geen interesse in.

HOE ZIET UW AANBOD ERUIT?
potentieel van schepijs is gekend
Verder polsten we naar welke ijsproducten u in het aanbod heeft. De grote meerderheid kiest voor schepijs (93,8%), maar ook sorbetijs (81,3%), ijstaarten (75%) en frisco's (62,5%) zijn goed ingeburgerd. IJspralines (31,3%) maken slechts bij een kleine minderheid deel uit van het assortiment. In lijn hiermee vroegen we in welke ijsproducten u het meeste groeipotentieel ziet. Schepijs pronkt op één (31,3%), gevolgd door ijspralines (25%) en frisco's (18,8%). IJstaarten en sorbetijs sluiten de rangen met elk 12,5%.
Bijna de helft van de bakkers (46,2%) biedt ondertussen ijs of ijsproducten aan
welke machines behoren tot uw machinepark?
Een kwaliteitsvolle ijsturbine draagt bij tot de juiste kristalstructuur en een aangenaam mondgevoel. Meer dan 8 op de 10 bakkers en chocolatiers heeft reeds een ijsturbine. Wanneer u ijstaarten en individuele porties zoals frisco’s of gebakjes maakt, verwerkt u ze het gemakkelijkst in een shockvriezer. Denk maar aan diverse soorten chocolade of toppings die op deze manier beter op hun plaats blijven. 61,1% beschikt reeds over een shockvriezer en 16,7% wenst dit binnenkort aan het machinepark toe te voegen.
Daarnaast heeft meer dan 3 op de 5 een pasteurisator en wenst 1 op de 3 dit aan te schaffen. Afhankelijk van de hoeveelheid die u draait en de beschikbare ruimte kiest u voor een gecombineerde machine pasteuriseren/ turbineren, dan wel voor een aparte pasteurisatieketel. Nieuw zijn ecologische modellen; deze zijn zo ontworpen dat de kuip tijdens de kalmere periodes slechts voor de helft opwarmt én afkoelt, met een serieuze energiebesparing als gevolg. Ten slotte beschikt meer dan de helft over een ijstoonbank en wilt een vierde dit binnenkort aanschaffen. Er zijn uiteenlopende modellen ijstoonbanken op de markt, van eenvoudige klassieke vitrines tot de meest gesofisticeerde.
TRENDS IN DE AANBIEDING
STERK INZETTEN OP UNIEKE SMAKENCOMBINATIES
De klassiekers zoals vanille, chocolade, stracciatella en aardbei zullen steeds een grote doelgroep blijven bekoren, maar ook unieke smaakcombinaties bereiken steeds vaker de consument. De gekende karamel-zeezoutinvasie is reeds de gehele gastronomische wereld rondgegaan en ook de Oosterse wind is door de ijscreaties gewaaid met tropische smaken als kokos, ananas, yuzu en lychee. De echte creatievelingen gaan nog een stapje verder en spelen in op de drang naar hartige smaken. 53,8% van de respondenten speelt graag met het smakenpalet en durft al eens unieke smakencombinaties aan het aanbod toevoegen, terwijl 23,1% met toppings experimenteert.
vegan en suikerarm in opmars
Daarnaast maakt meer dan de helft (61,5%) ondertussen ijs met minder suiker, want anno 2022 is de trend om bewuster en gezonder te eten volkomen ingeburgerd. Het is echter geen aanrader om volledig suikervrij ijs aan te bieden, want niet alleen de smaak laat te wensen over, ook de schepbaarheid wordt te veel beïnvloed. Het reduceren van suiker is dan wel weer een goed idee, hetzij door te variëren met suikersoorten, hetzij door suikervervangers te gebruiken.
Steeds meer Belgen streven bovendien een veganistisch leef- en eetpatroon na. Voor hen behelst dit echter meer dan alleen het vermijden van de consumptie van dierlijke producten. Het is een filosofie en een levenswijze, wat zich vertaalt naar een bewuster en selectiever consumentengedrag en daar speelt de meerderheid van de bakkers (53,8%) ondertussen op in. Tip: probeer echter geen imitatie te maken van roomijs, maar speel de uniekheid van vegan ijs uit.
De minderheid, 30,8% verwerkt bijzondere specerijen in ijs. Gember aan witte-chocoladeijs of kurkuma aan het ananassmaakje; het lijken gewaagde combinaties, maar ze zullen steeds vaker de weg naar het hart van de consument vinden. Daarnaast zijn kruiden zoals verveine en dragon zo aromatisch dat ze het ijsje naar een hoger niveau tillen. Veel consumenten laten de aparte smaken echter nog links liggen, dus wees als ijsbereider genereus en geef de klanten een gratis bolletje van het nieuwe verveine-ijs.
