Verkoopklaar broodPremium

Een blik op volkoren: kennis over onze broodcultuur moet dringend groeien

volkoren
Campagne van Instituut Brood & Gezondheid vzw omtrent het belang van volkorenbrood 

Tijdens het event 'Blik op Volkoren', van Instituut Brood & Gezondheid vzw, werd op 24 oktober zowel consument als handelaar op de vingers getikt. Inspirerende sprekers en tafelgasten, van binnen en buiten de (retail)sector, gingen met elkaar in gesprek over de betekenis van volkoren alsook over het toekomstperspectief ervan. Volkorenbrood is een essentieel basisproduct, dat bij zowel jong als oud in het dagelijkse consumptiepatroon thuishoort. Navrant genoeg eet tot op heden nog steeds een groot percentage van de Vlamingen geen volkorenbrood: dat is een gemiste kans voor onze gezondheid.

De WHO en onze Hoge Gezondheidsraad stellen het consumeren van meer vezels op nummer 1 om in gezonde jaren te winnen

Volkoren als identiteit

Broodcultuur is een breed begrip waar Belgen dagelijks mee te maken krijgen. Hetzij bij het ontbijt, op zondag in de vorm van pistolets, of verwerkt in een stuk broodpudding als tussendoortje. Deze mix van meel, water, gist en zout is simpelweg een geliefd product bij de consument, en daarvoor liggen verschillende redenen aan de basis. De lekkere smaak, het nutritionele aspect, de toegankelijkheid en het goedkope prijskaartje zijn de meest voorname. Ondanks de positieve kijk op brood in zijn totaliteit, bestaan er ook vele misvattingen, waarbij "dikmakers" of "moeilijk verteerbaar" vaak over de tong rollen.

Campagne over volkoren benadrukt het belang van volkoren voor onze gezondheid
Volkorenbrood bevat veel vitaminen en antioxidanten die bijdragen aan een optimale gezondheid

"Volkoren staat centraal in de nieuwe imagocampagne 'Brood, goed verhaal, met graan uit Europa', waar we op een verhalende manier vertellen over alle voedzame en duurzame kanten van volkorenbrood. Volkorenbrood is de held van onze campagne. Dit beantwoordt volledig aan de focus van Europa in zijn Farm to Fork / Green Deal en Beating Cancer Plan-strategieën. Volkorenbrood scoort top op het niveau van gezondheid. De WHO en onze Hoge Gezondheidsraad stellen het consumeren van meer vezels op nummer 1 om in gezonde jaren te winnen. En daarnaast scoort volkorenbrood ook ecologisch, sociaal en cultureel hoog op de multi-criteria-duurzaamheidsbarometer. Aan ons nu om dit succesverhaal naar de consument te brengen", verwoordt Kathou Wagemans, secretaris-generaal van Instituut Brood & Gezondheid vzw.

Beperkt aanbod, beperkte kennis

Het volkoren aanbod in de Belgische winkelrekken is te beperkt, hetzij in de vorm van brood, hetzij in andere productcategorieën. Een treurige vaststelling die niet in lijn loopt met de aanbevolen inname van 25 gram volkoren per dag. Dit maakt dat producenten en handelaars waakzaam moeten zijn over een grotere productie van volkoren, alsook de consument meer moeten aanmoedigen om voor een volkorenbrood te kiezen, in de plaats van een wit tijgerbrood of een donkerbruin brood dat bruin kleurt door mout. De uitspraak 'Hoe donkerder het brood, hoe gezonder', wordt hier zodoende meteen met de grond gelijkgemaakt en ruimt plaats voor 2 à 3 sneetjes puur volkorenbrood per dag.

brood
Bewustzijn creëren rond het belang van volkoren is essentieel in de strijd voor een gezonde darmflora

Voedingshypes als vijand

Een hype of trend mag dan wel van voorbijgaande aard zijn, handelaars spelen er gretig op in en consumenten zijn er gevoelig aan. Hierin gaat men steeds op zoek naar alternatieven voor o.a. brood, die zich in de samenleving profileren als de zogenaamde "gezondere" alternatieven. Granola en muesli schetsen hiervan een voorbeeld, wat volgens voedingsdeskundige Lut Van Lierde niet geheel correct is. Naar aanleiding van de Week van het Volkorenbrood, van 26 februari tot en met 5 maart 2023, proberen deskundigen en experts volkorenbrood in een positief daglicht te stellen. Volkoren is namelijk rijk aan vitaminen, vezels en antioxidanten, waarbij de laatste twee in de darmen kanker helpen voorkomen, volgens Dr. Luc Colemont van de liga Stop Darmkanker.

volkoren
Nudgingtechniek waarbij volkorenbrood op ooghoogte wordt geplaatst of opvallend zichtbaar is

Volkoren versus nudgingtechniek

De grootste uitdaging voor producent en handelaar is om de positieve kijk op brood te verengen naar volkorenbrood. Er is een dusdanig groot aanbod, wat deze uitdaging niet evident maakt. Desondanks liggen hiervoor verschillende technieken in het verlengde: de nudgingtechniek is er hier één van. Nudging staat voor het beïnvloeden van iemands gedrag door kleine duwtjes in de rug te geven. De manier van positionering, de prijszetting, alsook de grootte van het aanbod kunnen hier bijvoorbeeld al een grote rol in spelen. Al zijn deze niet voldoende ... Vandaar dat een campagne rond het belang van volkoren broodnodig is én blijft.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Florianne Thys19 oktober 2022

Meer weten over

Gerelateerde artikels

'BROOD, GOED VERHAAL' GOED VERTELD

Op het einde van 2023 loopt de Europees gesubsidieerde campagne 'Brood, goed verhaal' af. De campagne - een samenwerking tussen het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) en het Belgische Instituut Brood & Gezondheid (IB&G vzw) - maakte met een eindsessie duidelijk dat er goed werk werd geleverd, maar dat er ook nog wel wat werk op de plank blijft. De belangrijkste boodschap is dat elke bakker een ambassadeur is die het goede verhaal van brood moet vertellen aan zijn of haar klanten.

Broodcultuur in Vlaanderen officieel erkend als immaterieel cultureel erfgoed

De broodcultuur is officieel erkend als immaterieel cultureel erfgoed in Vlaanderen. Deze erkenning onderstreept de diverse tradities, technieken en gebruiken die al generaties lang verbonden zijn met het bakken.

Blijft brood eten een verantwoorde keuze?

'Tarwe is genetisch gemanipuleerd', 'een mens kan graan niet goed verwerken', 'hedendaags tarwe is minder gezond' ... er doen talrijke verhalen de ronde over granen. Het Nederlands Bakkerijcentrum (NBC) trok op factfinding mission en weerlegt of bevestigt ...

Brood opnieuw positief onder de aandacht bij consumenten & bakkers

Het imago van brood stond de afgelopen decennia onder druk. Toch blijft brood, zeker de volkorenvarianten, perfect passen binnen een gezond, duurzaam en lekker voedingspatroon. Onder het motto ‘Brood, goed verhaal’ werkt het Instituut Brood & Gezondheid vzw (IB&G) al jaren samen met het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) aan campagnes om brood opnieuw positief in de kijker te zetten. Kathou Wagemans van IB&G licht toe hoe de broodsector zich via gerichte communicatie, educatie en samenwerking opnieuw positioneert in het voedingslandschap.

Print Magazine

Recente Editie
17 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine