Artisanale chocoladePremium

5 tips om mee te nemen richting valentijn

Een kleurrijke mix van pralines in hartvorm
Een kleurrijke mix van pralines in hartvorm is het ideale geschenk voor valentijn (ZUUT)

"Liefde is alles wat je nodig hebt. Maar zo nu en dan wat chocolade kan geen kwaad", zei de Amerikaanse striptekenaar Charles Schulz. En hij had gelijk. Op valentijn komen beide werelden samen, want op de dag van de geliefden kan deze lekkernij niet ontbreken. Hét uitgelezen moment om de registers opnieuw open te trekken en de meest verleidelijke creaties uit uw pols te schudden. Nog nood aan inspiratie? Enkele winnaars van de Belgium Chocolate Awards 2023 laten voor één keer in hun (valentijns)kaarten kijken.

TIP 1: VOOR WIE NAUW AAN ONS HART LIGT

Het ontstaan van Valentijnsdag is gehuld in de nevelen van de geschiedenis, maar ondertussen is 14 februari geëvolueerd tot een wereldwijde viering van liefde en genegenheid in al hun vormen en facetten. Tortelduifjes durven elkaar extra te verwennen, hechte vrienden eren hun sterke band en goede collega's grijpen de kans om waardering te uiten.

De rode draad? Het besef dat liefde niet begrensd is door romantiek, maar eerder een veelzijdige kracht is die verbindt en verrijkt. Wil je als chocolatier dus een groter publiek bereiken tijdens de valentijnsperiode, focus dan niet alleen op het romantische aspect, maar durf out of the box te denken met creaties die allerlei zoetekauwen bekoren.

Werk af met een gouden, wit of champagnekleurig detail, zoals minihartenvlokjes of glinsters, voor een geslaagde finishing touch

TIP 2: ROOD, RODER, ROODST

RODE VRUCHTEN KRIJGEN FAVORIETENROL

Laten we eerlijk zijn: valentijn is doorspekt met clichés, waardoor het niet de gemakkelijkste feestdag is om origineel uit de hoek te komen. En dat hoeft ook niet. De klassieke pralines pronken al jaar en dag met de titel van geliefkoosde favoriet en de komende jaren lijken ze die troon niet af te geven. Roodtinten steken er met kop en schouders bovenuit, met een sterke opmars van de rubychocolade. Kies voor vruchtenganaches van framboos, granaatappel, aardbei, passievrucht, kersen, bosvruchten of cassis en gebruik roze poederextracten, dito crispies en speelsheid in airbrush voor speciale effecten. Werk af met een gouden, wit of champagnekleurig detail, zoals minihartenvlokjes of glinsters, voor een geslaagde finishing touch.

Signaalkleuren rood, roze, fuchsia
De signaalkleuren rood, roze en fuchsia zorgen voor een snelle visuele herkenning (Chocolaterie Vandenbouhede)
Hartjes met ganache van verse frambozen
De hartjes met ganache van verse frambozen blijven elk jaar goed scoren (Chocolatier M)
2/2

HARTJES NIET WEG TE DENKEN

Niet alleen in het kleurenpallet scoren klassiekers goed, ook wat betreft vormen blijven de hoofdrolspelers onveranderd: hartjes en kusjes, daar krijgen de valentijnliefhebbers nooit genoeg van. Vul het assortiment aan met rozen, beertjes, parfum, diamanten en bloemen en de klant gaat gegarandeerd met een geslaagd geschenkje naar huis.

TIP 3: ETALAGE EN WINKEL IN VALENTIJNsSFEER

Al slenterend door de straten laten windowshoppers zich al eens verleiden tot iets lekkers, want met een mooi aangeklede etalage haal je zelfs de eeuwige twijfelaars over de streep. Maar hoe begin je daar nu aan? De grootste tip: bied de klant een 360°-ervaring en zorg voor een integrale valentijnssfeer. Rol bijvoorbeeld de rode loper uit, letterlijk, met daarnaast een krijtbord en een inspirerende quote of handgeschreven briefjes om de romantische sfeer aan te wakkeren bij toevallige passanten.

Kleine valentijnsproducten
Een aantal kleinere valentijnsproducten bij de kassa zijn ideale impulsaankopen (Chocolaterie Stijn Vanhoutte)

Trek de romantische elementen door in de etalage: denk maar aan sprekende raamstickers, guitige cupido's of vertederende knuffelbeertjes. Heb je de ruimte om iets meer out of the box te denken? Kies dan voor een focaal punt, een opvallend centraal element in de etalage, zoals een boeket rode rozen of een gigantisch chocoladewerkstuk. Plaats een aantal creaties op een strategisch geplaatst presentatietafeltje en voorzie een paar kleinere valentijnsproducten bij de kassa. Deze vormen ideale impulsaankopen om tegemoet te komen aan het cliché 'Ik kan toch niet met lege handen thuiskomen'.

Voor een meer persoonlijk tintje werk je de verpakkingen af met geassorteerde stickertjes, bloemen, linten en decoratieve veertjes

TIP 4: BELANG VAN DE JUISTE VERPAKKING

Een aantal jaar geleden konden verpakkingen niet opvallend genoeg zijn, maar anno 2024 geldt 'less is more'. Klanten verwachten oogstrelende creaties, waar ze graag mee uitpakken op sociale media. De verpakkingen verdwijnen daarbij naar de achtergrond en dienen uitsluitend om het product extra in de spotlight te zetten. Laat de chocolade voor zich spreken door te kiezen voor transparante, strakke verpakkingen in plaats van kleurrijke, opvallende alternatieven.

Mag het toch iets meer zijn? Overweeg dan een assortiment fraaie blikken: ze gaan lang mee, passen in de duurzaamheidstrend en vormen een leuke geschenkverpakking die als souvenir kan bewaard worden.

Voor een meer persoonlijk tintje werk je de verpakkingen af met geassorteerde stickertjes, bloemen, linten en decoratieve veertjes. En niet te vergeten: kaartjes met ruimte voor een attente liefdesverklaring of persoonlijke boodschap. Zo geef je de klant twee vliegen in één klap.

TIP 5: BENUT DE IMPACT VAN SOCIALE MEDIA

Socialemediakanalen zijn anno 2024 niet meer weg te denken. De jeugd geeft ongezouten recensies op TikTok en de Instagramwaarde van een creatie is meer dan ooit een ding. De voordelen van sociale media zijn legio: nieuwe producten in de kijker zetten, inspiratie opdoen bij collega-chocolatiers, consumenten de weg naar de winkel wijzen of liefhebbers een blik achter de schermen gunnen. Zorg ervoor dat je consistent zichtbaar blijft op de kanalen: het werpt zijn vruchten af.

DE FAVORIETE CREATIES VAN DE WINNAARS

Verrassend uit de hoek blijven komen is niet altijd een sinecure. Daarom vroegen we aan de winnaars van de Belgium Chocolate Awards 2023 wat hun favoriete creatie is voor valentijn. Laat je inspireren!

Emmanuele van Wele's Chocolade: "Mijn persoonlijke favoriet is onze 'hartenbreker'. We bieden drie chocoladeharten aan met een unieke vulling: wit met aardbeienganache, melk met ganache van zwarte thee en puur met een klassieke karamelvulling. Het zijn gelukkig alleen de chocoladeharten die gebroken worden."

David van Chocolatier M: "Valentijn blijft klassiek met hartjes die de toon zetten, dus ik opteer voor een chocoladehartje met een gel van framboos en granaatappel in combinatie met een ganache met verse frambozen. Je hoeft het niet altijd ver te zoeken. Ik geef graag nog een tip mee: blijf gewoon je eigen ding doen met een eigen stijl die herkenbaar is voor jouw klanten."

Drie chocoladeharten Wele's Chocolade
Drie chocoladeharten: wit met aardbeienganache, melk met ganache van zwarte thee en puur met een klassieke karamelvulling (Wele's Chocolade)
Anatomisch hart chocolade
Met het anatomisch hart geven klanten als het ware hun hart uit handen (Chocolaterie Vandenbouhede)
1/2

Stijn en Quinten van Chocolaterie Stijn Vanhoutte: "Wij durven het klassieke pad te verlaten door chocoladestukjes te maken in de vorm van bloempotjes, parfumflesjes of boobs. Het hoeft niet altijd echte lingerie te zijn."

Pieter en David van ZUUT: "Elk jaar maken wij een geschenkdoosje met een mix van pralines. Een combinatie van wit, melk, gold, puur en onze zelfgemaakte chocolade van rood fruit, met klassieke smaken zoals gember en prosecco en unieke smaken die niet tot het vaste assortiment behoren. Een aanrader!"

Stijn van Chocolaterie Vandebouhede: "Als variant voor het traditionele hart brachten we een anatomisch hart op de markt met een vulling van passievrucht en karamel. De creatie slaat aan bij onze klanten, omdat ze bij wijze van spreken letterlijk hun hart weggeven en dat zorgt voor een unieke twist."

Met medewerking van Chocolaterie Vandebouhede, Chocolatier M, Chocolatier Stijn Vanhoutte, Wele's Chocolade en ZUUT

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Jade Lambrecht6 november 2023

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
17 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine