Kwarteeuwfeest lanceert Centho voor de toekomst
Chocolatier van het Jaar 2025 viert & rebrandt
In 2025 is familiebedrijf Centho Chocolates toe aan zijn 25e levensjaar. Reden tot feest, ook al omdat Gault Millau Centho ook al uitriep tot Beste Chocolatier van Vlaanderen voor 2025. Meteen grepen Geert Decoster en zoon Thomas de gelegenheid aan om hun nieuwe merkidentiteit en collecties aan te kondigen. Chocolaterie was erbij.
Vier pijlers
Familiebedrijf
Het verhaal van Centho Chocolates start wanneer Geert Decoster zijn eerste pralines - letterlijk - uit de familiale kelder haalt en over de toonbank laat gaan. Samen met vrouw Els start hij zo 'Centho', genoemd naar hun kinderen Centa en Thomas.
Het vak van chocolatier en de kunst van de chocolade leerde Geert Decoster tijdens opleidingen aan de Elishoutschool in Brussel, de beroemde ‘Ecole de Bellouet’ in Frankrijk en aan de zijde van meester-chocolatier Jean-Pierre Richard.
Vandaag staat zoon Thomas zijn vader/meesterchocolatier bij, op vlak van business development, sales & marketing. Het familiebedrijf is intussen een internationale chocolatier geworden met een moderne productiesite én een sterke internationale aanwezigheid naast de drie Belgische winkels: Duisburg (Tervuren), Kampenhout en Brussel.
De voetafdruk van Centho is bijzonder groot in Japan, waar de firma al sinds 2014 aanwezig is. De verfijnde specialiteiten van Centho zijn er te vinden in de eigen winkel in Tokio maar ook in 49 verkooppunten waaronder Mitsukoshi, het oudste en meest prestigieuze warenhuis van het land. Het merk had ook de eer België te vertegenwoordigen op de Wereldtentoonstelling in Osaka (2025).
Vakmanschap & duurzaamheid
Centho en chocolatier Geert Decoster kiezen voor hun assortiment van pralines uitsluitend origine chocolades afkomstig uit diverse landen. Elke herkomst heeft zijn eigen karakter en smaakprofiel, gevormd door terroir, klimaat en traditie. De single origin chocolade waarmee Decoster werkt, is niet alleen verfijnd maar vertelt ook een verhaal over kwaliteit, authenticiteit, respect voor de natuur en eerlijke productie. De puurheid van de chocolade vormt het vertrekpunt van elke creatie, waarbij Centho de smaken zorgvuldig in balans brengt met noten, vruchten of kruiden.
Met mondiale visie kiest de meesterchocolatier enkel voor hoogwaardige producten die het officiële Cacao-trace label dragen en passen in een duurzame aanpak. Die cacao vormt de basis van zijn pralines die met een opmerkelijke ganachelaag evenwichtig de smaak van de chocolade ondersteunt maar niet domineert.
Die verfijnde gelaagdheid markeert een heel eigen en verfijnde stijl waarvoor Centho Chocolatier van het Jaar 2025 in Vlaanderen werd. Eerder werd Decoster ook al beloond met goud op de International World Chocolate Awards (zie kaderstuk) en zilver op de Chocolate Personality of the Year 2023.
BEKROONDE PRALINE OP INTERNATIONAL WORLD CHOCOLATE AWARDS
Een van de iconische creaties van Centho is zeker de praline Salin. Na jaren experimenteren vond meesterchocolatier Geert Decoster voor deze praline de perfecte balans: een boterzachte karamel in een flinterdunne chocoladelaag, afgewerkt met een vleugje zeezout. Deze praline werd in 2013 bekroond met een gouden medaille op de International World Chocolate Awards en groeide uit tot een internationale klassieker. Decoster was toen de eerste en enige Belg met deze erkenning.
Innovatie
Centho beperkt zich niet tot één succesrecept. Het huis blijft vernieuwen en creëert telkens opnieuw de klassiekers van morgen. Voor het huis is innovatie geen voorbijgaande trend, maar een filosofie geïnspireerd door de Japanse Kaizen: voortdurende verbetering die traditie eert en tegelijk nieuwe wegen opent. Die onophoudelijke drang naar uitmuntendheid stelt Centho in staat om chocolade en ervaringen te creëren die verrassen, verwonderen en wereldwijd nieuwe standaarden zetten. Zo ontwikkelde de chocolatier voor het 25-jarig bestaan de praline Argent, speciaal voor het zilveren feestjaar.
Rebranding
Het bedrijf uit Tervuren dat 25 jaar jong is, kiest tijdens zijn jubileum ook voor een nieuwe look. Het nieuwe logo moet meer 'Centho' uitstralen: premium Belgische chocolade, puur én authentiek. In diezelfde geest én look heeft Centho ook zijn website vernieuwd om de shopervaring nog aangenamer te maken. Intuïtiever, eleganter en meeslepender weerspiegelt deze het verfijnde universum van het huis en laat ze chocoladeliefhebbers toe om het gamma te ontdekken, te kiezen en te bestellen met een vlotte beleving die de emotie van de degustatie verlengt.





Met de rebranding én de 25e verjaardag zet Centho ook enkele nieuwe creaties in het uitstalraam. De 25e verjaardagsbox is speciaal ontworpen om dit kwarteeuwfeest te vieren en vormt een exclusieve nieuwigheid. Naast deze lancering bieden de Best Sellers een representatieve mix van ware klassiekers van het huis. De kerstbox brengt dan weer een feestelijke selectie voor de eindejaarsfeesten. Voor het eerst dit jaar presenteert Centho bovendien een chocolade kerstdessert in beperkte editie: een uitzonderlijke creatie, bedacht om feesttafels te sublimeren en een unieke smaakervaring te bieden. Tot slot introduceert de Stick Box een originele variatie met pralines in staafvorm.