Horeca Expo inspireert ook de moderne versspecialist
Horeca Expo is al jaren een vaste waarde in de Belgische voedingssector, en dat geldt ook voor zelfstandige versspecialisten. Van 16 tot 19 november 2025 brengt de beurs opnieuw een rijk aanbod aan producten, apparatuur, inrichting, trends en inspiratie naar Flanders Expo. Ook voor slagers, traiteurs, kaaswinkels, viswinkels en delicatessenzaken is deze vakbeurs een plek om zich te oriënteren op de toekomst
Acht hallen, acht keer inspiratie
Horeca Expo telt acht thematische hallen. Voor de versspeciaalzaak zit de relevantie verspreid over de volledige beurs

Food & Non-Food
Bent u op zoek naar de laatste trends en de nieuwste producten in de dranken- en voedingssector? U vindt ze gegarandeerd in de hallen 1 en 8, van kwaliteitsvolle ingrediënten en kooktechnieken tot afgewerkte producten. Als horecaondernemer kunt u ook uw gading vinden in het ruime aanbod van non-food exposanten.
Coffee, Tea, Sweets & Breakfast
Hal 2 baadt in een zoete sfeer met het accent op koffie, thee, zoet, ijs, bakery en ontbijt. U ontdekt er zowel producten, apparatuur als accessoires.
Snack & Fastfood
Horeca Expo is ook hét trefpunt voor de friturist, snackbaruitbater en broodjeszaakuitbater. U ontdekt er o.a. in hal 7 een ruim aanbod van leveranciers op het gebied van snacks, aardappelproducten, sauzen, oliën en vetten, apparatuur, verpakking, afvoer van vet, inrichting voor binnen en buiten ...
Kitchen Equipment
In de hallen 1 en 5 vindt u niet alleen (groot)keukens, maar ook de nieuwste en meest innovatieve keukenoplossingen. Van hightech fornuizen tot de nieuwste afwasapparatuur. Zowel de ”kleinere” chef-kok als de grootkeukens kunnen hier terecht.
Café, Bar & Nightlife
In hal 6 en achteraan in hal 1 verzamelt de crème de la crème van de Belgische brouwerijen zich. U krijgt er een overzicht van de verschillende bierstijlen die ons land rijk is. Naast de bieren zelf, is er ook aandacht voor tapinstallaties en cafémeubilair. Het nachtleven staat synoniem voor bruisend en trendy: cocktails, energiedrankjes en alcopops worden met trots aan u gepresenteerd. Hip meubilair, ledverlichting en special effects maken de beleving compleet. In hal 6 vindt u ook geluidsinstallaties, diverse muzieksystemen en rookoplossingen.
Hospitality, Hotel & Restaurant Design
Hal 3 is volledig gericht op het segment Hotel & Hospitality. De focus ligt op stijlvolle en duurzame inrichting van hotels, b&b’s en restaurants. U vindt er inspiratie voor het slaap- en zitgedeelte, de badkamer, de wellnessruimte, de lobby, de bar en het restaurant. U ontdekt er ook de nieuwste trends in high-end apparatuur en technologie die het verschil maken op het vlak van gastbeleving, efficiëntie en veiligheid.
Fast Casual
Vers en authentiek dus! In hal 4 vindt u tal van lokale producten met een ambachtelijk karakter. Maar niet enkel voeding… Het aanbod omvat ook een waaier aan healthy juices & drinks.
Start-ups
Horeca Expo is dé springplank voor beloftevolle starters. In de hallen 2 & 4 verzamelen een mooi aanbod aan nieuwkomers in de markt die hun innovatieve producten voor het eerst voorstellen.
Chef's Place
In hal 8 vormt Chef’s Place een unieke belevingszone in een sfeervol kader waar een select aantal exposanten een topaanbod biedt van delicatessen, wijn, spirits, tableware en decoratie.
De Masterclasses bieden er de gelegenheid om van dichtbij de nieuwste trends en technieken van topchefs te volgen, met de nodige aandacht voor de harmonie tussen het gerecht en de bijhorende dranken.
Dit jaarlijkse netwerkmoment is enkel toegankelijk op uitnodiging.
Verhaal, vakmanschap en Belgische kwaliteit
Uw klant kiest niet alleen met de smaakpapillen, maar ook met de ogen en het hart. Verhaal, herkomst en presentatie zijn doorslaggevend. In hal 8 – Chef’s Place komt dat allemaal samen. Deze sfeervolle zone is een ode aan ambacht en verfijning, met een sterk curatie van lokale topproducten
U vindt er onder meer:
-Charcuterie met een korte keten-verhaal, zoals ardense hammen, patés en droge worsten
-Kaasmakerijen met rauwmelkse en biologische accenten
-Belgische azijnen, pickles, siropen en conserven
-Regionale bieren, wijnen en alcoholvrije alternatieven die perfect pairen met voeding
Verkopers geven er tastings, recepten en tips om combinaties te integreren in uw winkelverhaal of acties. Ook op het vlak van presentatie en storytelling krijgt u hier volop inspiratie:
Technologie met impact
Digitalisering is niet alleen iets voor supermarkten. Ook de zelfstandige verswinkel kan efficiënter werken dankzij tools die tijdens Horeca Expo worden gedemonstreerd:
-Etiketteersoftware met voedingswaarden, allergenen en herkomstinfo.
-Digitale bestelsystemen voor feestdagen, weekmenu’s of catering.
-Geautomatiseerde HACCP-logboeken met sensoren en apps.
-Toonbankweergave met digitale schermen om uw acties of herkomstverhalen te tonen.
Events & demo's op maat
Naast het ruime exposantenaanbod is er veel aandacht voor sterke content. Enkele voorbeelden:
De Competition Kitchen in hal 8 is het toneel voor tal van belangrijke culinaire wedstrijden en demo’s zoals bijvoorbeeld de Viskok van het Jaar op maandag 17 november. Ieder jaar daagt VLAM, samen met de vakjury, chefs uit om zo creatief mogelijk aan de slag te gaan met de “Vis van bij ons”. Hoofdingrediënt is dit jaar zeeduivel in combinatie met traditionele streekproducten en/of hoeveproducten.
Op woensdag 19 november is de masterclass georganiseerd door Pastrytect. Culinaire architecten Brent Maes en Maxime Gaethofs nodigen Benoit Dewitte uit en nemen u mee doorheen hun gastronomische consultingverhaal. Pastrytect gaat aan de slag met een zoete klassieker op bord terwijl Benoit Dewitte kiest voor iets hartig, dit in combinatie met de olies van Gronn.
Daarnaast is er ook de Belgium Pizza League in hal 5 op maandag 17 november. Hier worden de beste pizzabakkers in elke categorie uit Vlaanderen en Wallonië verkozen. De organisatie en realisatie van dit evenement wordt mogelijk gemaakt door Little Italy Forni.
Ook in de Flex seminarieruimte en de Skylounge is er tijdens deze topvierdaagse een uitgebreid aanbod aan seminaries en events.
En Sweet Inspirations in hal 2 staat volledig in het teken van koffie, thee, zoet en ontbijt.
Innovation Awards – Winnaars
De Innovation Awards bekronen jaarlijks de meest vernieuwende producten en diensten. Dit jaar koos de vakjury zes winnaars:
FOOD: Gigi Gelato – plantaardige gelato met groenten en fruit (Greenyard Frozen Belgium)
BEVERAGES: OLMI Beetroot Beer – gefermenteerde alcoholvrije drank op basis van rode biet (OLMI Ferments)
TECHNOLOGY: Benchmarks & Trends – real-time datatool binnen Lightspeed POS
KITCHEN EQUIPMENT: Print Pen – print eetbare visuals op koffies en dranken (Cnudde)
FURNITURE & DECOR: EcoMade – 0% emissie servies (Fine2Dine)
HOTEL SUPPLIES: Your Mobile Key – kamerontgrendeling via smartphone zonder app (Hotek)
Sustainability Award
Elk jaar reikt Horeca Expo de Sustainability Award uit aan een initiatief dat uitblinkt in innovatie en verantwoordelijkheid. Dit jaar gaat de award naar FoodWIN. FoodWIN is dé referentieorganisatie in België in de strijd tegen voedselverspilling. Ze zet zich in voor een wereld zonder voedselverspilling door de krachten te bundelen met grootkeukens, hotels, restaurants en lokale overheden. En met succes! De meer dan 200 keukens die ze momenteel ondersteunen, rapporteren gemiddeld 35% minder voedselverspilling.
PRAKTISCH
Data en openingsuren:
16 t.e.m. 19 november 2025
Alle dagen open van 10u tot 19u.(woensdag tot 18u)
Locatie:
Flanders Expo
Maaltekouter 1, B – 9051 Gent
Meer info en tickets:
www.horecaexpo.be




