Bake-off broodPremium

ONTBIJTFORMULES SPELEN IN OP VRAAG VAN CONSUMENT

Ontbijt

Hou rekening met drie verschillende types ontbijter

Een snel ontbijt is vooral ook convenient; handige verpakkingen zijn zeker een meerwaarde voor on the go. Wie op zijn gezondheid let, valt vooral voor brood of andere graanproducten, melkproducten én fruit, eventueel in smoothievorm. Alternatieven voor koemelk worden daarbij gewaardeerd. Is er meer tijd, dan verkiest de ontbijter dikwijls een buffet waarin specialiteiten en authentieke producten de hoofdrol spelen. Een verscheidenheid aan zoete en hartige bereidingen, warme en koude gerechten weet iedereen te overtuigen.

 

BELANGRIJKSTE MAALTIJD VAN DE DAG

Het ontbijt moet eigenlijk de belangrijkste maaltijd van de dag zijn en een kwart van de totale energiebehoefte aanleveren. Toch nemen steeds minder mensen de tijd om's ochtends te eten, wegens geen zin of tijdgebrek. In de voormiddag krijgen ze dus vaak een hongertje en zijn ze toe aan minstens een tussendoortje of zelfs een laat ontbijt.

1. DE SNELLE ONTBIJTER

Ontbijt

Vaak takeaway

Een snel en makkelijk ontbijt bestaat vaak uit ontbijtgranen, een melkproduct en eventueel fruit. Ook het on-the-goaspect neemt aan belang toe, en dit zeker voor wie weinig tijd heeft. Als product te integreren in een snel 'on the go'-ontbijt zijn er handige yoghurtjes waarbij de topping boven op het potje wordt verpakt. Voor hetzelfde kanaal zijn de recente innovaties, smoothies met yoghurt en fruit bestemd, in een handig transparant en hersluitbaar flesje. Als het snel moet gaan, valt de keuze verder dikwijls op viennoiserie; een croissant is immers gemakkelijk op te eten onderweg of later op het werk. Ook andere indulgenceproducten doen het uitstekend, zoals een chocolade- of rozijnenbol, chocoladebroodjes, fruitflappen …

In de zorg

Voor cafetaria's in ziekenhuizen, rusthuizen, grootkeukens enz. zijn o.a. voorverpakte en voorgesneden producten zeer in trek. Voorgesneden producten bieden voordelen qua convenience. Voor grotere doelgroepen kan het interessant zijn om grote producten aan te bieden zoals een pistoletkroon. Glutenvrije producten spelen dan weer in op een doelgroep met mogelijke intoleranties.

Drinken

Warme dranken die het goed doen, zijn filterkoffie en espressobereidingen, desgewenst in een meeneembeker. Chocolademelk is niet alleen bij kinderen favoriet. Gemalen chocolade - zowel donkere als witte - is perfect oplosbaar in warme dranken. Ideaal om in refters, hotels en horecazaken met veel couverts op een snelle en makkelijke manier toch chocolademelk van hoge kwaliteit aan te bieden. U kunt ze bovendien pimpen met decoraties in strooibussen. Ook een yoghurtdrankje - al dan niet met bijkomende gezondheidsclaims - draagt bij tot het nodige calcium. Het stuk fruit wordt vaak vervangen door een vruchtensapje of een fruit- en/of groentesmoothie. De nieuwe petverpakkingen in verscheidene formaten maken het bovendien extra praktisch om ze altijd bij de hand te hebben.

2. DE GEZONDE ONTBIJTER

Graanproducten

Brood hoort voor veel landgenoten nog steeds bij een gezond ontbijt. Bruin, volkoren- en/of meergranenbrood staan met stip op één. Net als producten met toppings van zaden, noten of inclusies van fruit, groenten ... Ook andere graanproducten zorgen's morgens voor een vliegende start. Denk aan havermout, ontbijtgranen (met extra vezels) en muesli. Of onderscheid u met een zelf samengestelde granola.

Yoghurt

Bij een gezond ontbijt is een basisyoghurt standaard. Yoghurt, in het bijzonder natuuryoghurt, is vermeld in de Belgische nutritionele aanbevelingen als voorbeeld van een te consumeren melkproduct. Of u kunt ook de optie met additionele fermenten aanbieden.

fruitFruitig begin

Vers fruit is vanzelfsprekend. Leveranciers zorgen voor diverse soorten zoals kiwi, ananas ... én verschillende mixen. Er is keuze uit snits: segmenten, balletjes, schijven ... in grootverpakking op sap met een houdbaarheid van 8-10 dagen, of droog gesneden en verpakt met een houdbaarheid van 5 dagen. Ook verkrijgbaar in individuele portieverpakkingen. Fruit- en groentesap is ook erg gegeerd, en dan gaat de voorkeur naar 100% verse sappen. Geef uw gasten keuze uit 2-3 soorten of wissel af naargelang van het seizoen. Smoothies met verse ingrediënten en zonder suiker passen in een gezond concept. Pascalisatie (koudpasteurisatie) zorgt voor een langere houdbaarheid van de producten. De consument staat hierbij zeker open voor nieuwe smaken zoals rode biet, spinazie, komkommer en toegevoegde extra's zoals kurkuma. Smoothies zijn een lekkere boost om de dag mee te beginnen. Ze zijn een combinatie van fruit, groenten, zaden ... en zijn eventueel verrijkt met vitaminen.

Alternatieven

Naast gewone melkproducten wordt het best aandacht besteed aan alternatieven, bv. op basis van kokos. Dit is een luchtig alternatief voor yoghurt van koemelk, zonder lactose of soja. Ideaal om 's morgens te gebruiken met wat fruit of muesli. Verder wordt het zowel in zoete als hartige gerechten verwerkt. De milde smaak maakt het uitermate geschikt voor gerechten waarin u niet wilt dat de 'koemelk' overheerst. De traditionele koffie wordt in een gezond ontbijt vaak vervangen door sojadrinks en premiumthee. Matcha, een bijzondere groene Japanse poederthee, is momenteel dé gezondheidsdrank bij uitstek.

ZOETE EN HARTIGE BEREIDINGEN
Welke bereidingen kun je aanbieden bij het ontbijt? Denk aan eibereidingen, maar ook aan pancakes en niet te vergeten de gezonde varianten met bv. havermout en banaan … alternatieven voor mensen die op de lijn letten of die kampen met allergieën. Muffins zijn ideaal voor liefhebbers van zoet: natuur of met chocolade, of met stukjes fruit erin. Ook brownies, appel-, kersen- en zelfs Brusselse wafels passen bij het ontbijt. Hartig kan ook! Denk aan kaasbroodjes, focaccette met tomaatjes, olijven, feta, of ham en kaas. En wat opnieuw die populaire muffins betreft, schuift de voorkeur op richting hartig: met kaas, pesto, Italian- stylepizzavulling of met spek en ei. 

3. DE UITGEBREIDE ONTBIJTER

BuffetBuffetstijl

Gebeurt ontbijten in de week snel, dan nemen veel mensen daar tijdens het weekend of op vrije dagen graag volop de tijd voor. Het ontbijt verschilt op deze momenten dan ook grondig. Miniviennoiserie blijft het op dergelijke momenten goed doen. De consument eet dan zijn favoriete ontbijtkoek, maar voelt zich er minder schuldig over omdat de portie kleiner is en hij die combineert met andere ontbijtproducten. Ideaal voor ontbijtbuffetten, dus.

Gezellig bijpraten

Voor koffiebars e.d. is het Zweedse 'Fika' een aardig concept. Fika staat voor 'bijpraten met vrienden onder het genot van koffie en iets lekkers'. Aanraders zijn slow coffee, unieke lattes en cold brew. Muffins, allerlei koekjes en zelfs taarten en chocolade mogen niet op de kaart ontbreken. Met het accent op lokale producten, dagvers geleverd door een plaatselijke bakker of ter plaatse bereid, trekt u vast heel wat klanten over de streep.

Chocolademelk

Een intense chocolademelk is een aanrader. Met callets, verpakt in handige geportioneerde zakjes, kunt u alle kanten op. Consumenten worden verwend met een keuze uit verschillende smaken, waaronder originechocolades. Ze zijn geschikt voor verschillende kanalen: in grotere en kleine horecazaken worden ze gepresenteerd zoals thee. De klant kiest zijn eigen smaak en roert die zelf onder de gestoomde melk. Maar ook voor pakweg ontbijt aan huis of in cafetaria's zijn ze een goede oplossing.

PRODUCTEN MET EEN VERHAAL

De consument is steeds meer op zoek naar authenticiteit. Cleanlabelgeproduceerde waren zitten in de lift. Zo is er bijvoorbeeld pitabrood, uitsluitend gemaakt van bloem, water, zout en gist én bereid volgens een slowbakingproces. Beschikbaar in verschillende formaten en geschikt voor allerlei bereidingen, zowel zoet als hartig. Ze lenen zich ook perfect voor vullingen (denk aan gepocheerd ei of fruit) en worden zowel warm als koud geserveerd. Producten zonder kleurstoffen of bewaarmiddelen hebben een streepje voor. Bij vruchtendrankjes maken bijvoorbeeld een perfect uitgekiende afvultechniek en het gebruik van groene flessen additieven overbodig. Merken met een maatschappelijk doel, ten slotte, hebben duidelijk een meerwaarde. Het gaat dan bijvoorbeeld om producten, vervaardigd door een A-merk met dezelfde prijs/kwaliteit, die daarnaast een of meer goede kinderdoelen steunen. Zo wordt er al brood, gemalen en bonenkoffie en chocolademelk op basis van soja vermarkt, niet enkel in de retail, maar ook voor de foodservice.

VOOR U SAMENGEVAT
 
•Gemakkelijke portieverpakkingen zijn synoniem voor een snel ontbijt, ook on the go.
• Met graanproducten, natuuryoghurt en fruit lokt u zelfs de meest verstokte gezondheidsfanaat.
• Uitgebreid ontbijten gebeurt vooral in het weekend, bij voorkeur in gezelschap van vrienden en familie.
• Afwisseling doet eten: verander regelmatig uw suggestiemenu.
• Speel met diverse formules om de consument trek te laten krijgen in ontbijt, de belangrijkste maaltijd van de dag.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Luc Vandenbroeck12 september 2018

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
17 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine