Belg ontbijt 3 maal meer per week buitenshuis dan in 2005
Ontbijten buitenshuis is big business en booming volgens ontbijtstudie Food in Mind

Eind 2019 werd in opdracht van Food in Mind door iVOX een onlineonderzoek uitgevoerd bij 1.000 Belgen. Hierin werd gepolst naar de ontbijtgewoontes van de Belg. Zo werd er bevraagd naar een gedetailleerde omschrijving van hun ontbijt in de week van het onderzoek maar ook over hun ontbijt in de laatste drie maanden. Aanvullend moesten de respondenten ook een aantal algemene stellingen rond het ontbijt beantwoorden. Opvallende resultaten? Het aantal keren per week dat men buitenshuis ontbijt is drie keer meer dan in 2005. Er zit dan ook nog heel wat potentieel in het ontbijtsegment voor de Foodservicessector.
Het thuisontbijt staat onder druk, buitenshuis ontbijten in de lift
Het thuisontbijt staat onder druk en is met 9% verminderd t.o.v. 2005. Meer dan 12% van de Belgen ontbijt niet en gemiddeld gezien daalt het aantal ontbijtdagen van een kleine 6 dagen per week in 2005 naar 5,4 dagen (= -9%). Het aantal dagen dat de Belg op locatie (buitenshuis) ontbijt, is sindsdien verdrievoudigd en bedraagt nu gemiddeld 1,4 dagen per week. De belangrijkste reden om buitenshuis te ontbijten, is om samen met anderen, een meer gevarieerd en op een aangenamere plek een ontbijtervaring te hebben. Opvallend: er zijn geen grote verschillen te zien qua ontbijfrequentie tussen week en werkdagen: het aantal mensen dat aangeeft te ontbijten per dag van de week is relatief stabiel. Dat was ook al zo in 2005. Nog opvallend: hoewel we duidelijk vaststellen dat mensen minder ontbijten in het algemeen, én meer buitenshuis ontbijten, is de perceptie van de Belg niet van die aard.
Ontbijten blijft genot
Aandacht voor gezondheid, tijd die men heeft (geeft) voor het ontbijt en voorliefde voor het ontbijt bepaalt tot welke van de 5 ontbijttypes men behoort. Deze types zijn: klassieke thuisontbijter, ontbijtliefhebber zonder tijd, functionele buitenshuisontbijter, als-er-tijd-is-ontbijter en niet-ontbijter. 80% van de Belgen vindt dat het ontbijt een van de belangrijkste genotmomenten blijft. Toch vinden ze dat ze er te weinig tijd voor nemen. 4 op 10 zien zelfs het ontbijt als de belangrijkste maaltijd van de dag. Opvallend is dat de ontbijtgewoontes en de wensen vaak niet stroken.
Maar … het dagelijks thuisontbijt blijft sociaal wenselijk
Ook al zijn de cijfers duidelijk, toch blijft de Belg met een schaamtegevoel zitten. Daarom verklaren veel respondenten dat ze meer dan vroeger tijd nemen om te ontbijten, en dit vooral thuis. Jongeren en Franstaligen hebben hiermee minder last.
Panos als voorbeeldfunctie, cateraars, met werk aan de winkel
Panos is de keten die zowel qua bekendheid als voorkeur bij de Belg het sterkst scoort. Mc Donalds is een tijdje geleden opnieuw gestart met het ontbijtmoment (met succes!), en Delhaize communiceerde onlangs een sterke uitbreiding van haar Shop & Go-shops, goed voor de ontbijtontwikkeling. Andere commerciële ketens overwegen in de nabije toekomst hun deuren eerder te openen en mits aanpassing in bestaande operaties betekent ‘breakfast’ op het menu eenvoudig meer omzet en een hogere klantenloyauteit. Maximaal een kwart van de cateraars biedt een waardig ontbijt aan. Bij hen is het aangeboden assortiment voor verbetering /verruiming vatbaar.
6 euro
Gemiddeld bedrag
Gemiddeld besteedt de Belg 6 euro aan een ontbijt op locatie, goed voor een totale marktwaarde van 3,5 miljard euro.
Category management: win-winsituatie voor producent-operator en consument
Binnen de meeste sectoren (broodjeszaken, Family restaurants, autosnelweg-petrol) zijn de fysische factoren doorslaggevend bij de keuze (voorkeur) van de consument: ligging, parkeergelegenheid, bereikbaarheid, snelheid bediening). Meer en meer zijn de operators zich bewust van de noodzaak in upgrading en verruiming van het ontbijtassortiment. Dit biedt producenten van o.a. zuivel/drinks opportuniteiten om specifieke productconcepten in partnership te ontwikkelen.
Nieuwe concepten
Ook wordt nagedacht over nieuwe concepten (bv. buffetformules) waar het zoete en hartige beleg een grotere rol kan spelen. Ook is de vraag naar wafels en pannenkoeken permanent aanwezig.
1.4 dagen
Maal 3
De Belg eet gemiddeld 1,4 dagen per week buitenshuis het ontbijt. Dat is driemaal meer dan in 2005. Verwacht wordt dat dit naar 2 dagen per week zal evolueren.
Think global, act local
Het onderzoek leert ons eveneens dat er verschillen zijn in voorkeur van food & beverages naargelang de regio en de leeftijd (socio-demografisch profiel) van de consument. In Wallonië staat een ruime keuze hoog op de verlanglijst maar ook jongeren zoeken meer variatie in het aanbod. Buitenshuisconsumptie: ontbijtbesteding van 4 mia in 2020 naar 5,5 mia in 2025 Gemiddeld besteedt de Belg 6 euro aan een ontbijt op locatie. Dat betekent voor de ontbijtsector buitenshuis een marktwaarde van 3,5 miljard euro (steekproef 8 miljoen Belgen tussen 18 en 79). Daarnaast berekende Food in Mind de consumentenbestedingen in sectoren die niet werden benaderd via het buitenshuisonderzoek, namelijk ontbijten van patiënten en residenten in de zorgcentra, leerlingen in het internaat, logiesverblijven van Belgen en buitenlanders. Op basis van uitspraken en verwachtingen van de belangrijkste doelgroepen (jongeren) voorzien we een toename van de ontbijtconsumptie buitenshuis naar 2 dagen per week. Samen met de vergrijzing, de recreatie en het transport betekent dit voor de ontbijtsector een aandeel van 25% (5,5 miljard euro) binnen de foodservicessector.
5.5 mia
Vergrijzing
Samen met de vergrijzing, de recreatie en het transport betekent dit voor de ontbijtsector een aandeel van 25% (5,5 miljard euro) binnen de foodservicessector.
Buitenshuisconsumptie: ontbijtbesteding van 4 mia in 2020 naar 5,5 mia in 2025
Gemiddeld besteedt de Belg 6 euro aan een ontbijt op locatie. Dat betekent voor de ontbijtsector buitenshuis een marktwaarde van 3,5 miljard euro (steekproef 8 miljoen Belgen tussen 18 en 79). Daarnaast berekende Food in Mind de consumentenbestedingen in sectoren die niet werden benaderd via het buitenshuisonderzoek, namelijk ontbijten van patiënten en residenten in de zorgcentra, leerlingen in het internaat, logiesverblijven van Belgen en buitenlanders. Op basis van uitspraken en verwachtingen van de belangrijkste doelgroepen (jongeren) voorzien we een toename van de ontbijtconsumptie buitenshuis naar 2 dagen per week. Samen met de vergrijzing, de recreatie en het transport betekent dit voor de ontbijtsector een aandeel van 25% (5,5 miljard euro) binnen de foodservicessector.
Voor meer info zie rapport De grote ontbijtstudie (220 pg) – www.foodinmind.com



