Bereide gerechtenPremium

Gezond snoepen op kantoor

Just Bite snackboxen
Als we spreken over gezonde snacks denken we aan nootjes, groentechips, proteïnebars zonder toegevoegde suikers en gezonde shakes

Snacks, ‘vieruurtjes’ of tussendoortjes spelen een belangrijke rol in het voedingsaanbod van werkgevers op de bedrijfsvloer. Maar moderne bedrijfsleiders willen al dat sneukelen ook wel een beetje gezond houden. Daarom is er de jongste jaren een opmars bezig van gezonde snacks. Dat is dus al lang niet meer enkel de klassieke fruitmand. Denk ook aan nootjes, groentechips, proteïnebars zonder toegevoegde suikers en gezonde shakes.

Gezondere alternatieven

Wie doet het eens niet, een kleine honger of ‘zotte goesting’ in de late voor- of namiddag wegwerken met een koekje, een chocoladebar of andere snack? Menig medewerker heeft wel een voorraadje liggen in de lade van het bureau, achter de toonbank van de winkel of gelijk waar op de werkvloer. Vaak staat er een vending machine of slimme koelkast op het bedrijf waar deze producten vlot kunnen verkregen worden. Of ze worden gewoon aangeboden in het bedrijfsrestaurant.

Deze snacks zijn echter vaak nogal vet en suikerrijk van samenstelling. Bedrijven met aandacht voor een gezonde levensstijl, en zo zijn er toch steeds meer, hebben hier aandacht voor. Ze willen hun medewerkers het sneukelen niet ontzeggen maar willen wel gezondere alternatieven kunnen voorzien. Vanuit die vraag is een markt ontstaan van producten en verdelers die de meest uiteenlopende gezonde snacks en drinks aanbieden.

Evenwichtige snacks

Een mooi voorbeeld daarvan is het bedrijf JustBite, in 2018 opgericht door Kevin Ringoot. Als fervent duursporter met een grote passie voor gezonde voeding merkte hij dat veel zogenaamd ‘gezonde’ tussendoortjes op de markt toch veel suikers, vetten of andere toevoegingen bevatten. Vanuit die achtergrond meende hij dat een en ander toch beter moest kunnen en Kevin ontwikkelde samen met een diëtist een model om evenwichtige snacks te screenen. Hij zette zijn frustratie om in een positief en ondernemend idee. Zo werd Just Bite geboren.

“Ik heb me dan ook al vlug bij het project aangesloten”, zegt medeoprichter Aitor Somers. “Lange tijd werkte ik in kantooromgevingen en werd ik geconfronteerd met de vele vettige snacks in die vending machines.” JustBite heeft dus ook een uitgekiend aanbod van gezonde snacks op kantoor of andere werkomgevingen. Ze gaan in de eerste plaats uit van bedrijven die hun werknemers in de watten willen leggen met het gratis aanbieden van lekkere en gezonde snacks. Zo wordt er onder meer gewerkt met een abonnementsformule waarbij bijvoorbeeld elke week of elke maand een snackbox wordt aangeleverd aan een vast bedrag.

Kevin Ringoot en Aitor Somers van JustBite
Kevin en Aitor van JustBite: "We werken onder meer met een abonnementsformule waarbij bijvoorbeeld elke week of elke maand een snackbox wordt aangeleverd aan een vast bedrag"

Diverse snackboxen

Zo zijn er displays met 50 snacks of met 100 snacks. Bedrijven die liever kiezen voor een commercieel model kunnen ook kiezen voor de ‘pick & pay’-formule waarbij de snacks voor de medewerkers betalend gemaakt worden via een te scannen QR-code. Nog een andere mogelijkheid is het voorzien van, indien gewenst te personaliseren, snackboxen als relatiegeschenken of als cadeau of ondersteuning voor jarige, gepensioneerde of zieke medewerkers. JustBite heeft intussen ook een afdeling groothandel uitgebouwd voor bedrijven die een eigen kantine uitbaten en de snacks in grotere hoeveelheden willen verkopen.

Drinks en bars

Barebells Milkshake
 Qua drinks biedt D-drinks onder meer de Barebells-milkshakes van 330 ml die 24 gram proteïnen per flesje bevatten

Op deze markt is ook D-drinks een interessante speler. Dit bedrijf werd in 2009 opgericht door Bruno Berlengé en Steven Van Middelem. Het onderscheidt zich van anderen op de markt door ook gezonde dranken aan te bieden, vooral in de vorm van milkshakes. “Als distributeur van gezonde drinks en snacks zijn we nu vooral actief in de klassieke retail, horeca, tankstations en leisure. Maar we zijn nu echt aan het werk om sterker aanwezig te zijn bij bedrijven, waar we zeker rechtstreeks aan kunnen leveren. We moeten de drempel van het feit dat bedrijven vaak werken met vending machines met een verplicht af te nemen assortiment van vaak minder gezonde snacks, wel nog kunnen doorbreken.”

In het aanbod, quasi volledig vegan en vaak glutenvrij, heeft D-drinks onder meer vier verschillende smaken van bio popcorn en twee soorten groentechips. Verder zijn er ook notenbars met als kenmerk: hoog in vezels en zonder toegevoegde suikers. Daar zijn recent ook een aantal soft bars bijgekomen, zoals de ‘Peanut caramel’ en ‘Caramel’ choco: gezonde alternatieven voor de klassieke chocoladerepen. Qua drinks biedt D-drinks onder meer de Barebells-milkshakes van 330 ml die 24 gram proteïnen per flesje bevatten, en dit in vier verschillende smaken: vanille, chocolade, aardbeien en banaan.

Leve de energiereep

Als we het aanbod van JustBite ook eens bekijken, zien we dat ze zowel zoete als hartige snacks aanbieden. Er is zowel een volledig vegan als een gluten- en lactosevrij aanbod. Ook op de noden van mensen met uiteenlopende allergieën wordt er ingespeeld. De repen, die volgens het bedrijf al na een paar happen goede energie geven, nemen een belangrijke plaats in het aanbod in. Ze zijn vooral samengesteld op basis van fruit, noten, pitten, zaden, quinoa en haver. Ten slotte zijn er ook nog koekjes – onder meer op basis van dadels, cacao en haver – en zakjes met losse noten, pitten en zaden.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Piet De Ville13 juni 2023

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Verras uw klanten met slim gekozen toppings en vullingen

Klanten zoeken meer dan enkel een zoete traktatie; ze willen een onvergetelijke smaakervaring. In dit artikel gaan we dieper in op de populairste toppings en vullingen, delen we praktische tips en toepassingen, en duiken we in de nieuwste trends.

Tussen traditie en gemak: hoe België gebak beleeft

Banket en gebak zijn massaal in trek: wekelijks consumeert maar liefst 69% van de Belgen een banket- of gebakproduct. Dat blijkt uit het ConsumerOmnibus-onderzoek van juni 2025 dat het aankoopgedrag van de consument in kaart brengt.

Trends 2026 én inspiratie voor eind 2025

Met maar liefst was de Debic-eindejaarsdemonstratie 2025 bijzonder goed gestoffeerd. Bruno Van Vaerenbergh bracht in de demonstratieruimte bij FrieslandCampina (Lummen) de trends voor 2026 waarna Willem Verlooy, Kiki Suijkerbuijk en Sofie Vanderhasselt inspireerden met hun creaties, tips & tricks.

Hartige snacks verdienen de nodige aandacht

Hartige tussendoortjes bieden extra verkoopmogelijkheden, wat tegenwoordig zeker mooi meegenomen is. Ze zijn vooral populair op en rond het middaguur en worden onderweg of thuis genuttigd. Klassiekers zijn worstenbroodjes en pizzavariaties, maar daarnaast is de consument constant op zoek naar variatie. Met een assortiment kant-en-klare opties heeft u de dag door een aanbod voor hongerige magen. Met een beetje fantasie tovert u gepimpte versies tevoorschijn waarmee u zich als bakker onderscheidt.

Print Magazine

Recente Editie
17 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine