ChocoladePremium

CARGILL INNOVEERT IN CHOCOLADE MET VERLAAGD SUIKERGEHALTE

INVESTERING VAN 5 MILJOEN DOLLAR BEANTWOORDT GROTE VRAAG 

Er heerst wereldwijd een steeds grotere vraag naar gezonde(re) producten bij de hedendaagse consument. Cargill, een van de grootste chocoladeproducenten ter wereld, wil meesurfen op deze evolutie en investeerde daarom 5 miljoen dollar in de site in Moeskroen, specifiek om in te spelen op de grote vraag naar minder suiker in chocolade. Dankzij de holistische aanpak van de chocolade-ingenieurs is men erin geslaagd om een uniek recept te ontwikkelen en een chocolade tot 30% minder suiker te ontwikkelen, zonder in te boeten op smaak en textuur.

chocolade

WERELDWIJDE TENDENS

Het lijkt alsof men wereldwijd nog nooit zo bewust bezig is geweest met voeding. Men spreekt dan ook over een megatrend. Steeds vaker zoekt men naar gezondere alternatieven of is men zelfs bereid om ingrediënten of hele productgroepen te schrappen. Toch blijft chocolade een erg geliefd product en merkt men op dat de vraag naar chocolade wereldwijd met zo'n twee procent stijgt. De grote meerderheid van de consumenten ziet chocolade als verwennerij en wil er echt van genieten.

WERELDWIJD ONDERZOEK

Dat blijkt uit een onderzoek van Cargill waar men poolshoogte neemt van de wereldwijde trends. Een van de opvallendste conclusies is dat suiker net hét ingrediënt is dat de consument zoveel mogelijk tracht te vermijden. Bovendien is 54% van de consumenten bereid meer te betalen voor chocolade zonder suiker of met een verlaagd suikergehalte. Sterker nog, volgens marktgegevens uit EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) groeit de markt voor zoetwaren met een verlaagd suikergehalte meer dan dubbel zo snel (9%) als de algemene chocolademarkt (4%).

TOT 30% MINDER SUIKER

IngeDemeyere
Inge Demeyere

Cijfers die Cargill niet links kan laten liggen. “Doordat de vraag naar chocoladeproducten met een verlaagd suikergehalte toeneemt, willen we de verwachtingen van onze klanten ook inlossen. Dankzij de expertise in cacao en chocolade en een uitgebreide kennis van voedingsingrediënten kan Cargill hierop inspelen", verklaart Inge Demeyere, Managing Director van Cargills chocoladeactiviteiten in Europa. Het resultaat? De zogenaamde Chocolate Engineers, dat zijn experts in de zintuiglijke wetenschap van chocolade, hebben ervoor gezorgd dat de fabriek in Moeskroen de suiker in hun chocoladeproducten te verminderen, tot 30% minder suiker of meer (voor de suikerverminderingsclaim op verpakkingen). Minder of meer suikervermindering kan ook naargelang de wens van de klant.

Delicate taak

Het verminderen van suiker in een chocoladerecept is een delicate taak. Suiker zorgt niet alleen voor een zoete smaak in de chocolade, maar geeft ook volume aan de chocolademassa. Het vinden van de juiste mix van ingrediënten vereist dus zintuiglijke expertise, technische ervaring en de juiste apparatuur. Dat betekent dat als je een koekje van 100 gram hebt met 50 gram suiker erin, de suiker 50% van zijn volume uitmaakt. Zonder de suiker zou je koekje maar half zo groot zijn. Andere soorten zoetstoffen bevatten veel minder volume. Uit uitgebreid onderzoek en tientallen testen, blijkt dat het beste resultaat bestaat uit een mix van suikervervangers. Hierdoor is Cargill erin geslaagd om op geen enkel moment te moeten inboeten op smaak en textuur.

Verrassende resultaten

Eens de technologie op punt stond, was het aan een uitgebreid testpanel van consumenten om te proeven. Bij maar liefst 81% van hen valt de chocolade met verlaagd suikergehalte enorm in de smaak, zelfs 1% meer dan bij gewone chocolade. Sterker nog, men is meer geneigd om chocolade met een verlaagd suikergehalte te kopen (70%) dan gewone chocolade (62%).

Opvallende cijfers

  • 47% van de consumenten probeert om zo gezond mogelijk te eten. Ze zien chocolade dan ook als een ‘guilty pleasure’;
  • 38% van de consumenten probeert zijn chocoladeconsumptie te verminderen;
  • 50% van de consumenten is duidelijk op zoek naar gezondere types chocolade;
  • Suiker is het nummer 1 ingrediënt dat vermeden wordt;
  • 54% van de consumenten wil meer betalen voor chocolade zonder suiker of met een verlaagd suikergehalte.

INVESTERING ALS ANTWOORD

De investering van 5 miljoen dollar in Cargills ultramoderne chocoladefabriek in Moeskroen omvat de mogelijkheid om een breed scala aan suikervervangers en de nodige doseersystemen te gebruiken, zodat Cargill het suikergehalte geleidelijk, tot 30% of zelfs meer dan 30% kan verlagen. Dit resultaat biedt klanten de mogelijkheid om suikerreductie te claimen op de verpakking van consumentenproducten. Het is ook de laatste in een lange reeks van Belgische chocolade-investeringen, gericht op het inspelen en anticiperen op de vraag van de industriële en gourmetsegmenten. Wat verdere reducties betreft, zal Cargill altijd op zoek blijven gaan naar nieuwe technologieën en innovatieve oplossingen om het suikergehalte in chocolade te verlagen.

LET'S FIND YOUR SWEET SPOT

Cargill is proactief bezig om industriële klanten te helpen bij het vinden van een zoetekauw, d.w.z. het ontwikkelen van chocoladerecepten met een verlaagd suikergehalte die optimaal zijn afgestemd op hun behoeften en toepassingen, ook met betrekking tot het sensorische profiel. Niet alleen industriële klanten maar ook de chocolatier kan rekenen op Cargill bij het suikerreductieverhaal.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Marie Verhulst14 november 2019

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
17 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine