Stof tot nadenken op Ranson Happening 2025
Efficiëntie is geen scheldwoord
Mid-september organiseerde Ranson al voor de vijfde keer haar Ranson Happening. In SILO (Brussel) stelden tijdens de driedaagse meer dan 45 leveranciers en partners hun nieuwste ontwikkelingen en creatieve toepassingen voor. Ook Bakery ging langs en uit de vele gesprekken met de standhouders konden we opmaken dat het tijd is voor verdere professionalisering, die zich vooral uit in een doorgedreven efficiëntie-oefening.
Inspiratie opdoen
Van 15 t.e.m. 17 september 2025 kwamen elke dag zo'n 500-tal foodprofessionals langs in SILO Brussels - een historische, gerenoveerde brouwerij langs het kanaal - voor de Ranson Happening.
De motivatie van de aanwezigen, afkomstig uit bakkerij, chocolade, ijs en horeca? Er de actuele trends ontdekken, van gedachten wisselen met leveranciers en collega's én concrete inspiratie opdoen voor toekomstige succesverhalen. De aanwezigen kregen bij het binnengaan meteen al een warme, persoonlijke verwelkoming door Bruno Ranson, CEO van Ranson nv. Een centrale bar én een lunchbuffet maakten dat de bezoekers alvast geen honger of dorst leden.
"Dit is een goede gelegenheid om collega's te ontmoeten en nieuwe ideeën op te doen", klinkt het bij een bezoekende bakker/chocolatier. "Ook na een aantal jaar in de sector, ontdek je tijdens de Ranson Happening altijd nog wel wat nieuws. Het is een verrijkende ervaring die de moeite waard is."
Time is money
Op de Ranson Happening vonden de bezoekers alles wat nodig is om hun creaties te kunnen maken, én nog veel meer. Opvallend was dat praktisch elke standhouder er wel een oplossing in huis had om sneller en/of of efficiënter te werken. Kant-en-klaar deeg, broodmixen die toelaten snel (af) te bakken ... je hoeft als bakker niet langer noodzakelijk echt alles van begin tot einde zelf te maken.
Deze trend zet zich bij de Nederlandse bedrijven al langer en sterker door. Niet verwonderlijk want onze noorderburen hebben van nature al een meer zakelijke benadering van hetgeen de Belg vaak met hart en ziel, maar met iets minder geraffineerde rationaliteit, doet. Op de leveranciersbeurs braken diverse leveranciers een lans voor efficiëntie.
"Je hoeft niet koste wat het kost lange dagen te kloppen in het atelier om alles zelf te doen", verwoordde één van de exposanten het. "Er zijn vandaag tal van oplossingen die het bakkerswerk op vele manieren verlichten en vergemakkelijken. Bij de nieuwere generatie komt die boodschap makkelijker binnen, want zij zijn vertrouwd met 'work-life balance'. Bakkers met meer jaren op de teller vrezen al snel dat door innovatie hun passie en hun ambacht in het gedrang komt... niets is minder waar. Efficiëntie is geen scheldwoord. De hedendaagse oplossingen laten net toe om meer tijd vrij te maken voor ongebreidelde creativiteit en/of het familiale leven."
Najaar vol verdere inspiratie
Ook na de Ranson Happening stopt de onderneming niet met inspireren. Het najaar van 2025 staat nog volgepland met 'Ranson Inspirations': workshops verpakkingen/geschenkmanden/inpakken/ijstaarten, demonstraties van de Irca Group, Trendtours in Parijs en Londen... De volledige lijst vindt u op https://www.ranson.be/inspirations.

