Heeft u al huisbereid ijs in uw aanbod?
Respondenten merken duidelijk potentieel ijs op

Uw vakblad Chocolaterie neemt steeds de laatste evoluties in de branche onder de loep. De afgelopen weken voerden we een anoniem onderzoek uit om na te gaan hoe belangrijk ijs is voor chocolatiers, patissiers en banketbakkers. Opvallend is dat heel wat lezers al volop bezig zijn met ijs en zeker het belang ervan inzien. Sterker nog: wie dat nog niet doet, is het van plan in de nabije toekomst. IJs is dus een hot topic waarmee u zich als vakman duidelijk kan onderscheiden.
Het panel bestond uit:
BENT U BEZIG MET IJS?
Driekwart is al bezig met ijs
Uit de bevraging bij bakkers, chocolatiers en patissiers over ijs blijkt dat maar liefst 75% van het totaalaantal ondervraagden nu al ijs aanbiedt. Een opvallend hoog cijfer dat meteen ook aangeeft hoe belangrijk dit product in hun gamma is.
HOE ZIET UW AANBOD ERUIT?
Indien neen: bent u van plan om in de nabije toekomst ijs of ijsproducten aan te bieden in uw zaak?
Meer dan 80% wil het doen in de toekomst
Maar liefst 81,8% van alle respondenten die nog geen ijs aanbieden in hun zaak, wil hier in de nabije toekomst wel op inzetten.
Nog volop uitbreidingsplannen
Van de respondenten die al bezig zijn met ijs, is 86,2% van plan om in 2020 zijn aanbod nog verder uit te breiden. Nogmaals een bewijs dat de respondenten wel degelijk veel belang hechten aan ijs.
Ambacht troef
Het is niet verwonderlijk dat bijna elke respondent die bezig is met ijs en/of ijsproduct deze zelf maakt. Als vakman kan u zich onderscheiden door andere smaken, combinaties, vormen en kleuren te kiezen dan wat men in de supermarkt terugvindt.
MEER DAN AANVULLING
De tijd dat ijsjes enkel in ijssalons verkocht werden, ligt al even achter ons. Ook u als vakman kan uw ambacht etaleren via ijs. Zo kan u tijdens elke periode van het jaar inspelen op de behoeften van uw klanten. IJs is dus meer dan een aanvulling van uw aanbod. Bovendien is het een product dat niet alleen goed samengaat met chocolade, maar het werkt ook goed in zowel een drukke binnenstad als op het platteland, denk maar aan de populariteit van hoeve-ijs. IJsjes maken nodigt bovendien uit om creatief te zijn met zowel smaken als bijkomende decoraties en garnituren, zoals verschillende soorten koekjes of fruit. Naast chocolatiers die de stille maanden overbruggen, zijn er ook heel wat ijssalons die diversifiëren met chocolade. Er is dus sprake van tweerichtingsverkeer.
Hoge omzet, hoge marges
Wie zelf ijs draait, zal sowieso een streepje voor hebben op iemand die zich beroept op kant-en-klaar aangeleverd ijs. Wie zich toespitst op de bereiding en verkoop van ijs, verhoogt bovendien zijn omzet en zal daar op termijn ook goede marges op terugzien, veelal tot 80 procent. Voor één liter vloeibare basis ligt de productiekostprijs tussen 1,5 en 2,5 euro, afhankelijk van de mate waarin er smaken worden toegevoegd. Voor ingekocht ijs wordt het viermaal dat bedrag.
BEGELEIDING DOOR FABRIKANTEN
Fabrikanten zijn zich eveneens bewust van de mate waarin chocolatiers ervoor openstaan om te experimenteren met ijsproducten. Sommigen daarvan spelen erop in door handleidingen of zelfs volledige starterscursussen aan te bieden die het hele abc van ijsbereiding en -verkoop overlopen, van de nodige apparatuur tot de ingrediënten en de preparatie van de verschillende basissen.
In België en Nederland wordt daarbij het diepst ingegaan op de witte basis en de chocoladebasis. In Italië is een gele basismix (rijk aan eiwitten) ook erg in trek, maar in de Lage Landen is die minder populair. Sommigen zetten de inrichting extra in de verf door zelf, of met behulp van een binnenhuisarchitect, advies te geven om de verkoop van de starter optimaal te kunnen boosten.