63,6% van de chocolatiers biedt ijs aan
ONTDEK ALLE RESULTATEN VAN dit UNIEK ONDERZOEK

Al kuierend over de zeedijk, al slenterend door de drukke binnenstad of al drentelend langs de uitgestrekte weiden op het platteland; ijsjes worden overal geapprecieerd, ongeacht de locatie. De klassiekers zullen steeds een grote doelgroep blijven bekoren, maar ook unieke smaakcombinaties bereiken steeds vaker de consument. Wij polsten bij de lezers van Chocolaterie in hoeverre ijs in uw aanbod is ingeburgerd, welke obstakels u ervan weerhouden en welke ijsproducten het grootste groeipotentieel hebben. Dit en nog veel meer komt u hier te weten.
IJS BLIJKT GOED INGEBURGD
MEERDERHEID BIEDT HET REEDS AAN
Wanneer de eerste zonnestralen erdoor komen en de temperatuur stijgt, snakken mensen niet zozeer naar een praline. Als chocolatier is het dan logischerwijs opportuun om meer in te zetten op een product dat verfrissing biedt en bovendien niet te zwaar op de maag ligt. Op die manier zorgen ijsjes voor de uitgelezen aanvulling. De meerderheid (63,6%) van de chocolatiers heeft ondertussen ijs of ijsproducten in de aanbieding. Opvallend is dat alle chocolatiers die momenteel ijs in de aanbieding hebben, het volledig zelf maken. Daarnaast geeft driekwart van de respondenten (71,4%) aan dat ze het aanbod (verder) willen uitbreiden.
Hoewel ijsproducten steeds meer furore maken bij chocolatiers, biedt 36,4% van de respondenten dit nog niet aan. De hindernissen die hen weerhouden zijn gelijklopend. 57,1% vreest dat de investeringsprijs te hoog ligt, 42,9% heeft te weinig plaats of tijd om nieuwe producten toe te voegen aan het aanbod en 14,3% vindt het te complex of heeft hier geen interesse in.
Elke chocolatier die ijs aanbiedt, maakt dit volledig zelf
VOORAL HET HELE JAAR DOOR
De meerderheid (64,3%) van de chocolatiers die ijsproducten aanbiedt, kiest ervoor om dit het ganse jaar te doen. 35,7% biedt het aan in de lente of zomer, tijdens de warmste maanden, om de terugvallende chocoladeverkoop te compenseren en 28,6% heeft ook tijdens de herfstperiode een ijsassortiment.
HOE ZIET UW AANBOD ERUIT?
potentieel van schepijs is gekend
Verder polsten we naar welke ijsproducten u in het aanbod heeft. De grote meerderheid kiest voor schepijs, maar ook sorbetijs, ijstaarten en frisco's zijn goed ingeburgerd. IJspralines maken slechts bij een kleine minderheid deel uit van het assortiment. In lijn hiermee vroegen we in welke ijsproducten u het meeste groeipotentieel ziet. Met een duidelijke voorsprong pronkt schepijs op één (79,9%), gevolgd door ijstaarten (36,8%), ijspralines (21,1%) en frisco's (21,1%). Sorbetijs sluit de rangen met 15,8%.
welke machines behoren tot uw machinepark?
Een kwaliteitsvolle ijsturbine draagt bij tot de juiste kristalstructuur en een aangenaam mondgevoel. Meer dan 8 op de 10 heeft reeds een ijsturbine, terwijl de helft van de chocolatiers dit binnenkort wenst aan te schaffen. Wanneer u ijstaarten en individuele porties zoals frisco’s of gebakjes maakt, verwerkt u ze het gemakkelijkst in een shockvriezer. Denk maar aan diverse soorten chocolade of toppings die op deze manier beter op hun plaats blijven. 61,1% beschikt reeds over een shockvriezer en 16,7% wenst dit binnenkort aan het machinepark toe te voegen.
Daarnaast heeft meer dan 3 op 5 een pasteurisator en wenst 1 op de 3 chocolatiers dit aan te schaffen. Afhankelijk van de hoeveelheid die u draait en de beschikbare ruimte kiest u voor een gecombineerde machine pasteuriseren/turbineren, dan wel voor een aparte pasteurisatieketel. Nieuw zijn ecologische modellen; deze zijn zo ontworpen dat de kuip tijdens de kalmere periodes slechts voor de helft opwarmt én afkoelt, met een serieuze energiebesparing als gevolg. Ten slotte beschikt meer dan de helft over een ijstoonbank en wilt een vierde dit binnenkort aanschaffen. Er zijn uiteenlopende modellen ijstoonbanken op de markt, van eenvoudige klassieke vitrines tot de meest gesofisticeerde.

TRENDS IN DE AANBIEDING
STERK INZETTEN OP UNIEKE SMAKENCOMBINATIES
De gekende karamel-zeezout-invasie is reeds de gehele gastronomische wereld rondgegaan en ook de Oosterse wind is door de ijscreaties gewaaid met tropische smaken als kokos, ananas, yuzu en lychee. De echte creatievelingen gaan nog een stapje verder en spelen in op de drang naar hartige smaken. 66,7% van de respondenten speelt graag met het smakenpalet en durft al eens unieke smakencombinaties aan het aanbod toevoegen, terwijl 33,3% met toppings experimenteert. Daarnaast maakt meer dan de helft ondertussen ijs met minder suiker, want anno 2021 is de trend om bewuster en gezonder te eten volkomen ingeburgerd. Het is echter geen aanrader om volledig suikervrij ijs aan te bieden, want niet alleen de smaak laat te wensen over, ook de schepbaarheid wordt te veel beïnvloed. Het reduceren van suiker is dan wel weer een goed idee, hetzij door te variëren met suikersoorten, hetzij door suikervervangers te gebruiken.
Steeds meer Belgen streven bovendien een veganistisch leef- en eetpatroon na. Voor hen behelst dit echter meer dan alleen het vermijden van de consumptie van dierlijke producten. Het is een filosofie en een levenswijze, wat zich vertaalt naar een bewuster en selectiever consumentengedrag en daar speelt een derde van de chocolatiers (33,3%) ondertussen op in. Tip: probeer echter geen imitatie te maken van roomijs, maar speel de uniekheid van vegan ijs uit. De minderheid, 16,7% verwerkt bijzondere specerijen in ijs. Gember aan wittechocoladeijs of kurkuma aan het ananassmaakje; het lijken gewaagde combinaties, maar ze zullen steeds vaker de weg naar het hart van de consument vinden.
