Chocolade afgewerkte productenPremium

Eerste koolstofneutrale chocoladefabriek

Belcolade verdubbelt productiecapaciteit in Aalst

Puratos Belcolade Aalst Erenbodegem
De uitbreiding van de fabriek in Aalst zal leiden tot een capaciteitsverhoging en extra flexibiliteit, terwijl ze ook werkgelegenheid zal creëren in de regio

Belcolade mikt hoog met de uitbreiding van zijn chocoladefabriek in Aalst, die in 1988 werd opgericht. Niet alleen verdubbelt de productiecapaciteit op deze site, wat gepaard gaat met de creatie van honderd nieuwe jobs in de komende jaren. Het zal ook de eerste koolstofneutrale chocoladefabriek van ons land worden.

Duurzame chocolade

Belcolade chocolade Aalst
Belcolade beschikt vandaag over 6 productielijnen en 8 verpakkingslijnen

Belcolade is een merk van het Belgische bedrijf Puratos, dat grondstoffen produceert voor bakkerijen, patissiers en chocolatiers. De chocolade komt dus in verschillende vormen en smaken uitsluitend bij professionals terecht, en dit vooral in het buitenland. Daar loven ze de Belgische chocolade vanouds om de hoge kwaliteit.

Belcolade blinkt daarbij ook uit in innovatie en duurzaamheid. Het bedrijf wil nu inspelen op de wereldwijd stijgende vraag naar duurzame chocolade, zonder daarbij aan kwaliteit in te boeten. Een investering van 120 miljoen euro moet de doelstellingen in verscheidene stappen mogelijk maken.  

VOETAFDRUK VERKLEINEN

"We streven ernaar om 100% duurzame chocolade doorheen onze volledige productieketen aan te bieden tegen 2025. Daarom zal deze fabriek na verloop van tijd op 100% hernieuwbare stroom draaien, wat de behoefte aan fossiele brandstoffen overbodig maakt. 90% van het gebruikte water zal bovendien afkomstig zijn van opgevangen regenwater. Dankzij warmterecuperatie en het gebruik van geavanceerde warmtepomptechnologie verbruikt ons warmteproductieproces nu overigens al vijf keer minder energie dan voorheen", weet Pierre Tossut, CEO van Puratos.

Hogere capaciteit en duurzaamheid, zonder in te boeten aan kwaliteit

Daarnaast weerspiegelen de nieuwe, 100% recycleerbare verpakkingen van Belcolade de vastberadenheid van het bedrijf om zijn milieuvoetafdruk te verkleinen.

Belcolade Aalst koolstofneutraal
Er is fors geïnvesteerd om de energie-efficiëntie te verbeteren door alle technische energie-installaties te moderniseren

Sociaal engagement

Maar de inspanningen starten dus al aan het begin van de keten, met de teelt en oogst van cacaobonen.

"Met het 'Beyond Chocolate' charter willen we al langer – samen met andere Belgische chocoladebedrijven – ons steentje bijdragen om ontbossing aan te pakken en ethische werkomstandigheden en een eerlijk loon voor lokale cacaoboeren te promoten. Belcolade maakt sinds het prille begin deel uit van dit initiatief. Het 'Cacao-Trace' programma is een treffend voorbeeld van ons engagement," zegt Youri Dumont, directeur van de businessunit Chocolade bij Puratos.

Dit programma ziet nauwgezet toe op het fermentatieproces, om alleen de beste cacao te produceren. Tegelijkertijd steunt het wereldwijd boeren door hen een 'Quality Premium' uit te betalen voor de cacaobonen van hoge kwaliteit die ze leveren, goed voor gemiddeld 2 tot 5 maanden aan extra inkomsten, samen met een extra 'Chocolade Bonus'. In 2022 ging dit in totaal om 2 miljoen euro. Op die manier verbetert Belcolade de leefomstandigheden van boeren door scholen en zorginstellingen te bouwen en drinkbaar water aan te bieden, terwijl ze ook het milieu beschermen.

Boost voor lokale economie

Belcolade Aalst Erenbodegem chocolade
Het bedrijf wil inspelen op de wereldwijd toenemende vraag naar duurzame chocolade, zonder aan kwaliteit in te boeten

De uitbreiding in Aalst is overigens niet alleen een goede zet inzake duurzaamheid, ook de lokale economie zal er wel bij varen. Zo zullen hier de komende jaren honderd nieuwe banen bijkomen, bovenop de ruim tweehonderd mensen die hier nu werken.

"We zijn op zoek naar uiteenlopende profielen", zegt sitemanager Artur Nowak. "We investeren fors in de opleiding van onze medewerkers en hebben aandacht voor de gezondheid en het welzijn van alle werknemers. Iedereen die bij ons in een nieuwe positie start, krijgt toegang tot alle tools en kennis die hij of zij daarbij nodig zal hebben."

Sterkere concurrentiepositie

De teams van Belcolade zijn er trots op dat ze de kwaliteit op een duurzame manier kunnen leveren aan hun professionele klanten over de hele wereld. De uitbreiding zal ook leiden tot extra flexibiliteit om hen beter te bedienen.

"Onze productcreaties zijn het resultaat van een intense samenwerking tussen chocolatiers, patissiers en bakkers die mee zijn met de nieuwste trends. Belcolade heeft naam gemaakt als een innovator in zijn sector, die creatieve oplossingen en de nieuwste technologieën inzet om unieke smaken en Belgische chocolade van hoge kwaliteit te leveren aan elke professional in de chocolade-industrie. Dankzij de uitbreiding van onze fabriek kunnen we chocolade van de bovenste plank blijven aanbieden én beantwoorden aan de toegenomen vraag", besluit Dumont.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door ing. Wouter Verheecke13 oktober 2023

Gerelateerde artikels

Hoe de Geraardsbergse mattentaart gered werd...

Wie de Geraardsbergse mattentaart reduceert tot een regionaal gebakje met nostalgische waarde, begrijpt maar half waar dit streekproduct werkelijk voor staat. Achter de bladerdeegkorst en de fluweelzachte vulling schuilt een ...

'BROOD, GOED VERHAAL' GOED VERTELD

Op het einde van 2023 loopt de Europees gesubsidieerde campagne 'Brood, goed verhaal' af. De campagne - een samenwerking tussen het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) en het Belgische Instituut Brood & Gezondheid (IB&G vzw) - maakte met een eindsessie duidelijk dat er goed werk werd geleverd, maar dat er ook nog wel wat werk op de plank blijft. De belangrijkste boodschap is dat elke bakker een ambassadeur is die het goede verhaal van brood moet vertellen aan zijn of haar klanten.

Mondi breidt verpakkingsgamma voor voedingsindustrie uit

Mondi, wereldwijd actief in verpakkingen en papier, versterkt zijn positie in de voedingssector met een uitgebreid verpakkingsportfolio. Na de overname van Schumacher Packaging omvat het aanbod nu ook massiefkartonnen oplossingen en digitale druk.

Partnership met brouwer is unieke opportuniteit

Verspilling is duur – voor uw portemonnee én voor het milieu. Wellicht doet u er dus al heel wat aan om overschotten te vermijden. Helaas is preventie niet altijd mogelijk. Misschien was uw brood te donker of net te licht gebakken, was het onverwacht rustig in de bakkerij of bleek er iets misgelopen bij de bestellingen. Dan moet u dus op zoek naar een alternatief. Een kleine hoeveelheid verwerkt u nog eenvoudig in broodpudding; voor grotere hoeveelheden contacteert u misschien een veevoederbedrijf. Maar wat als u kan uitpakken met een biertje gebrouwen op basis van die broodresten?

Print Magazine

Recente Editie
17 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine