BiscuiteriePremium

Impact EK voetbal op de winkelvloer

EK voetbal in de winkel

Een EK of WK voetbal staat garant voor heel wat beleving en zorgt voor hogere verkoopscijfers. Door covid is het nog af te wachten op welke manier dit zal worden ingevuld maar zeker is dat de supporters in optimale omstandigheden de matchen van onze nationale ploeg willen volgen. Een passend hapje en drankje mag daarbij zeker niet ontbreken en een tricolore accessoire maakt het helemaal af. Wij polsten gedurende januari en februari naar de verwachtingen bij de lezers van Retail magazine. Hieruit blijkt dat o.a. zoute snacks het grootste verkoopspotentieel hebben.

start vanaf februari

58% van de lezers heeft al in februari of maart het thema 'EK voetbal' op een zichtbare manier in de winkel gepresenteerd. In mei zal quasi iedereen op de kar springen en inspelen op het Europees Kampioenschap.

Survey EK voetbal

zoute snacks scoren

De producten met de grootste kans op een meerverkoop worden aangevoerd door zoute snacks (chips, nootjes, crackers ...). 33% van de lezers zet deze categorie op 1. Ook maaltijdsnacks zoals pizza en hamburgers zullen het volgens 22% van onze lezers erg goed doen. 15% denkt dat de categorie van dranken hoge toppen zal scheren en ook snoep (13%) en ijs (7%) blijken interessant. Vergeet ook de merchandise zoals bv. sjaals en toeters niet. 9% geeft tipt deze categorie als mogelijke verkoopstopper. 

Survey EK voetbal

Meeropbrengst

Bij de verwachte meeropbrengst (t.o.v. jaren zonder EK of WK) liggen de resultaten uiteen. Opmerkelijk is alvast dat 20% een meeropbrengst van 20% verwacht in de periode rond het EK. Bovendien verwacht ruim een vierde een extra rendement tussen 15 en 20%. Een derde is wat gematigder en verwacht een extrra opbrengst tussen 0 en 5%.

Survey EK voetbal

Zelf aan de slag

Naast de fabrikanten en verdelers die actief inspelen op het EK, kunt u ook zelf aan de slag gaan in uw versafdeling. Zwart-geel-rood biedt eindeloze mogelijkheden voor slaatjes, gerechten, desserten, dressings en toppings om de Belgische driekleur extra in de verf te zetten. Zet deze zeker in de kijker gedurende het EK en zeker naar aanloop van de matchen van de Belgen.

drg

Wat u moet weten over het EK voetbal
-De wedstrijden worden gespeeld vanaf 11 juni 2021 tot en met zondag 11 juli 2021.
-De locaties van wedstrijden zijn verspreid over twaalf verschillende landen.
-De halve finales en de finale worden gespeeld in Londen.
-België speelt in de groepsfase op 12 juni (tegen Rusland), op 17 juni (tegen Denemarken) en op 21 juni (tegen Finland).

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Tom D'Halluin23 maart 2021

Gerelateerde artikels

Buiten beginnen om binnen maximaal te winnen

Beseft u ten volle dat een passant eerst moet beslissen om uw winkel binnen te komen alvorens er ook maar sprake kan zijn van kopen? Het exterieur van uw fysieke winkel is van uitzonderlijk belang! Dit artikel geeft u tips en tricks hiervoor.

Voedzamer mét nieuwe smaakdimensies

Bij een recent doctoraatsonderzoek aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB) ging men na hoe tarwevezels de kwaliteit van het brood beïnvloeden tijdens het complexe fermentatieproces. Op pilotschaal werd tijdens het onderzoek ook effectief brood gebakken met speciaal tarwemeel. Het resultaat waren zuurdesembroden die voedzamer zijn, maar ook nieuwe smaakdimensies kunnen bieden.

Allergenen: wat moet je weten en hoe ga je ermee om?

Steeds meer consumenten hebben voedselallergieën en -intoleranties. Bakkers hebben de verantwoordelijkheid om duidelijk te communiceren over eventuele allergenen in hun producten.

Brood opnieuw positief onder de aandacht bij consumenten & bakkers

Het imago van brood stond de afgelopen decennia onder druk. Toch blijft brood, zeker de volkorenvarianten, perfect passen binnen een gezond, duurzaam en lekker voedingspatroon. Onder het motto ‘Brood, goed verhaal’ werkt het Instituut Brood & Gezondheid vzw (IB&G) al jaren samen met het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) aan campagnes om brood opnieuw positief in de kijker te zetten. Kathou Wagemans van IB&G licht toe hoe de broodsector zich via gerichte communicatie, educatie en samenwerking opnieuw positioneert in het voedingslandschap.

Print Magazine

Recente Editie
17 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine