Tussen traditie en gemak: hoe België gebak beleeft
Bakkers scoren op smaak en versheid, supermarkten op prijs en gemak
Banket en gebak zijn massaal in trek: wekelijks consumeert maar liefst 69% van de Belgen een banket- of gebakproduct. Dat blijkt uit het ConsumerOmnibus-onderzoek van juni 2025, uitgevoerd door onderzoeksbureau Profacts in opdracht van het Instituut Brood en Gezondheid vzw. Via dit onderzoek willen ze de consumenten en hun aankoopgedrag in kaart brengen. Welke banket- en gebakproducten verkiezen ze? En waar wordt welk product het meest aangeschaft?
De Belg houdt van een beetje zoet geluk
Uit de ConsumerOmnibus-studie blijkt dat Belgen opvallend vaak naar zoet en hartig banket grijpen. Maar liefst 93% at in de afgelopen maand minstens één product, en 96% in de afgelopen drie maanden. Drie producten schieten eruit: de ongevulde croissants en boterkoeken, eenpersoonsgebak en de gevulde koffiekoeken. Driekwart van de Belgen at er de voorbije maanden minstens één van.
Jongeren (18-34 jaar) en gezinnen met kinderen eten duidelijk meer banket- en gebakproducten dan 55-plussers of gezinnen zonder kinderen. Opvallend is dat we een omgekeerde trend zien als het neerkomt op broodconsumptie: jongeren consumeren veel minder brood dan de oudere leeftijdscategorie.
Regionale smaakverschillen
Interessant is ook dat er duidelijke regionale verschillen zijn in consumptiegedrag. Vlamingen eten iets meer eenpersoonsgebak en gevulde koffiekoeken dan Walen. Brusselaars grijpen voornamelijk naar ongevulde croissants en boterkoeken, en individuele fijne patisserie zoals bavarois of tartelette. Hartige snacks zoals worstenbroodjes, pizzabaguettes en quiche worden het meest in het Waals Gewest geconsumeerd.
Voor bakkers met meerdere vestigingen of een gemengd cliënteel loont het om het assortiment af te stemmen op de regionale voorkeuren.
Gebruiksmoment
Het onderzoek toont ook aan dat de verschillende banket- en gebaksproducten andere gebruiksmomenten en -motivaties hebben.
De belangrijkste redenen om een stukje gebak te eten, zijn:
- als tussendoortje: met name hartige snacks, cookies, brownies, muffins, donuts en Berlijnse bol
- als speciaal verwenmoment tijdens het weekend
- bij ontbijt of lunch: ongevulde croissants en boterkoeken, en gevulde koffiekoeken
- bij feestelijke gelegenheden of bezoek
Zo worden individuele fijne patisserie, verfijnde patisserietaarten en vlaaien relatief vaak gekozen wanneer er bezoek over de vloer komt of als feestmoment, terwijl donuts en cookies vooral gegeten worden als tussendoortje, bijvoorbeeld op het werk. Bakkers kunnen dus naast hun assortiment ook de communicatie afstemmen op deze eetmomenten.
Bakker en supermarkt delen het podium
De cijfers zijn duidelijk. De ambachtelijke, warme bakker of patissier en de supermarkt zijn veruit de meest populaire kanalen waar de consument zijn producten aankoopt. De bakker is voor veel consumenten de eerste keuze voor producten als koffiekoeken, croissants, taarten en verfijnde patisserie. De supermarkt scoort sterker voor producten zoals de hartige snacks, cookies, brownies en donuts.
Toch zijn er relatieve verschillen per leeftijdscategorie. Jongere consumenten (18-34 jaar) kopen vaker buiten de klassieke bakkerij of supermarkt, onder meer in een broodjeszaak, koffiebar, of onderweg (bv. in het station).
Ook opvallend: met 31% zijn de 18-34 jarigen de leeftijdscategorie die het meest banket- of gebakproducten koopt op de markt, tegenover 17% bij de 35-54 jarigen en 14% bij de 55-plussers.
Reden achter de kanaalkeuze
Het onderzoek bracht ook de belangrijkste motivaties voor de keuze van het aankoopkanaal aan het licht:
- De ambachtelijke bakker scoort hoog op smaak, versheid en variatie van het aanbod.
- De supermarkt overtuigt vooral met de snelheid en prijs.
- In de koffiebars en restaurants staan beleving en sfeer dan weer centraal.
- Onderweg, op het werk of de school primeert de snelheid.
- Broodjeszaken en de markt worden gekozen omwille van hun snelheid en ligging in de buurt.
Dit toont aan dat elke aankooplocatie een andere behoefte vervult. Bakkers die hun troeven (zoals ambacht, versheid en persoonlijke service) expliciet communiceren, kunnen zich onderscheiden van de supermarkt. Ondanks dat online geen populair aankoopkanaal is bij de ondervraagden, zien we toch dat snelheid als reden eruit schiet. Bakkers kunnen hier bijvoorbeeld op inspelen door online bestelmogelijkheden aan te bieden.

