NIEUWE TRENDS IN VIENNOISERIE creëren EXTRA OPPORTUNITEITEN
FOCUS OP SNACKING, FOODPAIRING EN GEZONDHEIDSCLAIMS
In opdracht van Délifrance voerden Harris and Hayes, trendexperts in voeding en drank, een onderzoek uit bij liefhebbers van viennoiserie. De categorie krijgt een groeiend belang als snack. Smaak, kwaliteit en prijs zijn doorslaggevend bij de productkeuze. Uw uitgebreid en verzorgd aanbod met aandacht voor convenience, nieuwigheden en gezondheidstrends zet u in de verf met een aangepaste communicatie. Haal uw voordeel uit de inzichten, optimaliseer uw aanpak en geef de verkoop een boost.
INTERESSANT RAPPORT
Lisa Harris en Alexandra Hayes werken in opdracht van toonaangevende merken in de retail-, voedings- en hospitalitybranche. Voor hun 'Prove It'-rapport ondervroeg het duo in augustus 2020 in het Verenigd Koninkrijk 1.000 volwassenen. Ze vergeleken de recente trends met de consumentenverwachtingen over viennoiserie thuis en buitenshuis. Het onderzoek bracht relevante opportuniteiten aan het licht voor diverse kanalen: van retail en slagers tot foodservice en snacking.
HEEL DE DAG DOOR GENIETEN
Populaire klassiekers
Best gesmaakt is het chocoladebroodje (39%), gevolgd door croissants (36%); 23% eet het vaakst croissants met amandelschilfers. Ongeveer een derde van de mensen wil graag gevulde viennoiserie. Ook hier is chocolade een topper (68%). Karamelvarianten komen op de tweede plaats (47%), gevolgd door crème en pudding. Vruchten en confituur delen de derde plaats. Zorg ervoor dat u zeker deze klassiekers in huis hebt en onderstreep hun heerlijke smaak.
Ontbijt én snack
Maar liefst 55% van de respondenten consumeert 's ochtends viennoiserie. Door meer flexibele werkuren en telewerken valt het ontbijt misschien eerder of later op de dag. De consument grijpt daarom graag naar vertrouwde producten om eetmomenten in te lassen. Vooral jongeren tot 34 jaar geven de voorkeur aan een on-the-go-ontbijt. Trek in een snack is verder voor 66% de belangrijkste reden om viennoiserie te kiezen. Dit gebeurt zowel thuis als in eetgelegenheden. De producten zijn zowel gemakkelijk als smakelijk, vandaar de nieuwe rol als tussendoortje, tweede ontbijt, energieboost … Dit schept mogelijkheden om dagelijks heel de dag door viennoiserie te verkopen. Tracht uw aanbod uit te breiden met hybride desserts/snacks zoals donuts, beignets, of pakweg brownie swirls.
Tracht uw aanbod uit te breiden met desserts/snacks en combinaties met een drankje
Geplande versus impulsaankopen
Wie thuis, op het werk of op school ontbijt met viennoiserie, plant zijn aankoop en wacht om te eten tot hij op zijn eindbestemming is. Meer dan driekwart van de ondervraagden (77%) heeft vooraf al beslist welke soort ze nemen. Is het product van hun keuze er niet, dan opteren ze voor iets anders. Slechts 5% gaat dan elders. De helft van de aankopen is impulsgedreven. Hoofdredenen zijn de snelle beschikbaarheid en het feit dat de producten gemakkelijk on the go te nuttigen zijn. Eten gebeurt meteen ter plaatse of onderweg. Impulskopers kiezen doorgaans enkel voor zichzelf. De marketing spitst zich hier het best toe op het individu, niet op gezinnen of kinderen. Convenience is cruciaal: (33%) van de respondenten willen hun aankoop dichter bij huis doen. Een kans voor wie tot nu toe minder aandacht aan deze categorie besteedt.
TE VOLGEN TRENDS
Food pairing
Viennoiserie wordt het vaakst genuttigd samen met koffie. Thee komt op de tweede plaats. Andere liefhebbers kiezen voor een gezondere drank als tegengewicht, zoals water, fruitsap of een smoothie. Speel hierop in om nieuwe klanten aan te trekken. Ga na hoe u de koppelverkoop tussen uw viennoiserie- en drankenaanbod optimaliseert om het gemiddelde aankoopbedrag naar boven te brengen. Communiceer duidelijk over de aanbieding.
Gezondere opties
De meerderheid van de fans kiest graag varianten met een lager vet-, zout- en suikergehalte, minder calorieën en meer vezels. Dit is belangrijker bij het ontbijt dan bij viennoiserie als snack. 55% van wie vooral viennoiserie als ontbijt kiest, onderstreept dat gezondheid de hoofdreden is. Vooral in het foodservicekanaal is dit prominent. Producten met functionele voordelen oogsten succes. 8% van de ondervraagden is tevens vragende partij voor glutenvrij.
Nieuwe formaten en smaken
Vertrouwde smaakprofielen in nieuwe formaten zijn een veilige keuze bij productontwikkeling: terwijl de meerderheid de voorkeur geeft aan een traditioneel formaat, is 39% gewonnen voor mini's, en niet alleen caloriebewuste mensen. XL-porties zijn ideaal om te delen en de sociale interactie te bevorderen. Verder is er innovatie door de groeiende invloed van wereldsmaken en hartige vullingen (groenten, pitten en zaden …).
Duurzaamheid
Voor 70% is duurzaamheid van tel. Biologische, additiefvrije en zuiver plantaardige viennoiserie winnen aan belang. De populairste keuze is hierbij de croissant. Meer alternatieven die passen binnen een bepaalde levensstijl zijn echter een must. Zo verwacht 92% een grotere waaier aan zoete opties. 2019 was het jaar van de veganist, maar in 2020 nam plantbased pas echt een vlucht. Neem zeker vegan croissants in uw assortiment op en probeer of producten met fruit en zaden het bij u goed doen. Pas uw marketingstrategie aan en onderstreep deze referenties: de vegans die u over de vloer krijgt, brengen wellicht vrienden of familie mee die zorgen voor extra omzet.
Verwenmomentjes
Goed voor jezelf zorgen is niet langer een taboe. 2/3 van de consumenten geeft aan viennoiserie te beschouwen als beloning of opkikkertje. Een op tien zegt dat het hen bovendien een vakantiegevoel bezorgt. Met de opeenvolgende crises in gedachten – lockdowns en brandstofprijzen met staycations als gevolg – bieden regelmatige verwenmomentjes een bijkomende opportuniteit.
Prijs-kwaliteitverhouding
Smaak en versheid staan bovenaan, maar zeker vandaag speelt de prijs een rol voor 49% van de shoppers. Meer dan de helft geeft toe in te gaan op promo's. In de huidige context dunnen heel wat merken van snel roterende producten hun assortiment uit. Ze focussen op beide uiteinden van de prijsvork, wat duidelijkheid schept. Het is belangrijk het onderscheid aan te geven tussen enerzijds een premiumaanbod, bijvoorbeeld met producten die gekend zijn omwille van hun rijke traditie, het verhaal dat erachter zit of de bijzondere ingrediënten, en anderzijds de overige opties. Ook deze moeten echter altijd kwaliteit uitstralen. Dat kan bijvoorbeeld door meer nadruk te leggen op de koopervaring zonder de prijs op te drijven: met een aantrekkelijke presentatie en een persoonlijk onthaal.
Leg meer nadruk op de koopervaring met een aantrekkelijke uitstalling en een persoonlijk welkom
Hygiëne
Door de pandemie is hygiëne vandaag belangrijker om te beslissen waar voedingswaren gekocht worden. De shopper wil verse producten, in een smetteloze omgeving klaargemaakt, en met alle nodige voorzorgen omringd. Om contaminatie te vermijden, stelt 63% van de volwassen een verpakking op prijs. Op korte termijn stijgt de vraag naar individuele en voorverpakte opties. De verwachting is dat groenere oplossingen zoals gerecycleerde plastics en ecovriendelijkere alternatieven een hoofdrol gaan spelen.
Tips voor presentatie en verkoop
Triggers die elke consument overhalen zijn nieuwigheden, een speciale aanbieding of referenties die in het oog springen. En wie weerstaat de geur van versgebakken producten? Zet verder in op een uitstalling met zoveel mogelijk keuze qua smaken en nieuwigheden. Alle zintuigen spelen een rol: denk aan aantrekkelijke beelden, aangepaste displays en promomateriaal.
